Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mystisk øre oprunding

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Værløse
Tilmeldt 1. Sep 06
Indlæg ialt: 88
Fra  Tox it Skrevet kl. 00:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har købe en masse varer hos et firma, hvor jeg får rabat udregnet efter nogle procenter.

fakturaen står alt med 2 decimaler (,xx)

I alt bliver det 4732,28 e.moms

Momsen udregner de til 1183,09

Min moms udregning giver 1183,07 altså en forskel på ,02 ører

Så deres ialt+moms giver 5915,37 og min 5915,35.

Men nu hvor jeg laver et Kreditorbilag i summasummarum, hvordan får jeg så de sidste ,02 øre med på, for den udregner jo alt for mig ?

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Du bogfører bruttobeløbet, som står på fakturaen, og den regner selv momsen ud. Moms-øre-differencen på 0,02 kr. er uden betydning, da moms altid er i hele kroner i f.t. SKAT, og du i sidste ende øreafrunder din momskonto. Det betyder heller ikke noget, hvis du skal splitte beløbet ud på flere omkostningskonti (kredit bank / debet omk.konto), så lægger du blot de sidste øre på en af varernes bruttopris.

Mange hilsner

Susanne

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Værløse
Tilmeldt 1. Sep 06
Indlæg ialt: 88
Fra  Tox it Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret, Susanne.

Bare lige for at være helt sikker :)

Da jeg ikke kan oprette kreditorbilag med brutto beløb,

så opretter jeg et kreditorbilag på netto 4732,28 med 1883,07 moms og ialt 5915,35 (og er ligeglad med om den regner forkert)

Da jeg har betalt kontant skriver jeg så 5915,50 i min kassekladde og bogfører den.

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, så ville jeg oprette bilaget netto med kr. 4.732,40, for at få bruttobeløbet kr. 5.915,50, der skal betales og bogføres. Jeg ville så lave en note på bilaget hvor jeg skriver, hvor meget jeg har betalt, så det er din reelle udgift der bliver bogført.

Kan du ikke sætte summa summarum op til at du registrerer kreditorer med brutto-beløb? Kender ikke SS så godt - bogfører mest i C5 og e-conomic.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Værløse
Tilmeldt 1. Sep 06
Indlæg ialt: 88
Fra  Tox it Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan umidbart ikke lige se hvordan jeg kan oprette et kreditorbilag med et brutto-beløb.

Så jeg følger dit sidste eksempel :)

Mange tak for hjælpen.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)