Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Summa summarum, Moms på forskellige ting

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Svendborg
Tilmeldt 29. Jan 08
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg sidder og kigger inde i kontoplanen på summa summarum, og så tænker jeg på hvorfor er der ikke moms på følgende ting: Rejseudgifter, konferencer, arbejdstøj, Repræsentation i form af restaurant og gaver, varme, lejede lokaler.

Hvor kan jeg finde ud af sådan nogle momsregler?

På forhånd tak.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

I momsloven.......men kræver nok erfaring/korrekt opsætning af kontoplanen!

 

Fra Svendborg
Tilmeldt 29. Jan 08
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Men er det rigtigt at ovenstående ikke skal momses?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Som Peter nævner, er der en hel lovgivning om moms. Det er sådan, at nogle udgifter er der ikke moms på (f.eks. aviser, taxa, flybilletter, forsikringer og porto). Andre udgifter er belagt med moms, men momsen er ikke eller kun delvist fradragsberettiget i din virksomhed (f.eks. er der en fjerdedel momsfradrag på repræsentative restaurationsbesøg men intet momsdrag, hvis det er personalet, der er ude at spise).

Regnskabsskolen holder ind imellem nogle momskurser, som giver et hurtigt overblik over sagen. For den litteratur, der i øjeblikket findes om emnet, er lidt tung at komme igennem for de fleste. Momsvejledningen er temmelig lang, men der er en udmærket søgefunktion.

Det er netop i Momsvejledningen, jeg har fundet følgende angående dit spørgsmål om arbejdstøj:

"Derfor kan købsmoms af arbejdstøj og uniformer, der tilhører virksomheden, og som anvendes af personalet, når det arbejder for virksomheden, fradrages. Det samme gælder moms af arbejdstøj til ejerens eget brug, forudsat at virksomheden stiller tilsvarende arbejdstøj til personalets rådighed uden at kræve betaling for det. Hvis virksomheden ikke har ansatte, kan momsen trækkes fra, hvis det er sædvanligt inden for den pågældende branche, at der stilles arbejdstøj til personalets rådighed."

Derfor kan du måske, måske ikke trække momsen fra arbejdstøjet.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja.....har hørt meget godt om Anettes regnskabskurser.

Måske var det en ide for dig!

Fra Svendborg
Tilmeldt 29. Jan 08
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar begge to. Du har ret at jeg kunne bruge nogle kurser, men grunden til at jeg nu vælger selv at lave mit regnskab, er for at skære i omkostningerne. Jeg skal sørge for at jeg kan klare længere perioder uden projekter, uden at have omkostninger der kan mærkes hårdt hver måned.
Jeg vil dog klare mig uden en revisor, og man skal jo bare springe ud i det. Jeg gør det også kun fordi at jeg ved at der er kompetente folk på Amino som jeg kan spørge til råds.

God weekend...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Du kan finde mange svar på momsspørgsmål her på Amino.

Men det koster lidt benarbejde/tid!

Tilmeldt 6. Dec 06
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 08:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Den følgende lille "reklame" tror jeg god jeg kan tillade mig at bringe, jeg har i hvert fald ingen økonomiske interesser deri.

Forlaget Thomson Reuters Professional udgiver et hæfte, Momsmanual.  Det er en slags "Snyd ikke dig selv i moms". Opbygget som et alfabetisk opslagsværk med svar på en masse af de der hurtige små spørgsmål. Den retter sig ikke kun mod revisorer - svarene står også i klar tekst.

Du kan læse mere om hæftet her: http://www.thomson.dk/pls/pdb/katpage.show_title?p_vare_id=18231&p_kampid=11

Jeg kan sige meget godt om SKATs Momsvejledning - men den er først og fremmest skrevet for momsnørder som jeg.

Venlig hilsen
Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Ja...den er supergod!

Bruger den selv i praksis!

Fra Svendborg
Tilmeldt 29. Jan 08
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Så er den bestilt!!!

Jeg sad nemlig og kiggede skats vejledning igennem forleden, og den er godt nok sej at finde rundt i.

Det var et super indlæg du kom med der...

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)