Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bannereklamer, sidevisninger og AJAX?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Dec 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

 

Jeg sidder og er i gang med at skulle designe en ny webportal hvor planen er at en stor del af indtægterne skal komme fra bannerreklamer. Banner reklamer sælger man jo typisk til en pris per 1000 sidevisninger, og her kommer problemet ind. - Jeg ønsker i stor grad at benytte AJAX til at opdatere siden dynamisk, af hensyn til både hastighed og brugervenlighed, men det har jo omvendt den ulempe at antal sidevisninger falder dramatisk.

Spørgsmået lyder så egentlig om der er nogle der har erfaringer med at implementere deres eget "page-view" tælle system, og vise reklamer når folk foretager en handling der ville svare til en ny sidevisning, og ikke mindst hvordan dette vil blive modtaget af evt. annoncører?

 

Fra Næstved
Tilmeldt 14. Jan 09
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil først på det kraftigste fraråde at bruge AJAX til at hente hele eller halve sider. Det er ikke det AJAX bør bruges til og det har flere negative effekter. Det er ikke særlig søgemaskine-venligt, det gør det svært at deeplinke og brugerne kan blive forvirret fordi mange faktisk forventer en side ændres når de klikker.

Hvis du nu alligevel skulle finde på at gøre det kunne du jo lave noget javascript til at hente et nyt banner hvert x sek/minut. Eller når brugeren klikker og får præsenteret nyt indhold (svarende til en ny side), kan du kalde en funktion der henter et nyt banner.

Tilmeldt 2. Mar 08
Indlæg ialt: 259
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Mark Kordon:
Hvis du nu alligevel skulle finde på at gøre det kunne du jo lave noget javascript til at hente et nyt banner hvert x sek/minut. Eller når brugeren klikker og får præsenteret nyt indhold (svarende til en ny side), kan du kalde en funktion der henter et nyt banner.

Sidstnævnte er bestemt en mulighed, men vedrørende førstnævnte kunne jeg dog forestille mig, at en del annoncører ikke ville være tilfredse med, at deres banner automatisk skiftede væk efter x-antal sekunder.

Jeg hjælper med på www.madforlivet.com. Sunde opskrifter og inspiration til et sundt liv.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :

AJAX er bedre at bruge i backoffice systemer eller små "widgets" som dine brugere gør brug af.

Hvis du tænker på hensyn til hastighed og brugervenlighed, så bør du hellere se på hvordan systemet er bygget op. 

Fra Næstved
Tilmeldt 14. Jan 09
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Endnu mere optimalt kunne du returnere de nye bannere i samme ajax-kald som den nye side/html, så du kun lavede et kald.

Fra København
Tilmeldt 19. Jun 07
Indlæg ialt: 560
Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

På sites, der benytter sig meget af AJAX, er det normalt at benytte et system, der skifter bannere efter et bestemt stykke tid, som en anden også nævner!

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Automatisk rotation af bannere kan bestemt ikke anbefales - det vil ingen seriøse annoncører acceptere.

Derduover vil jeg bifalde det som en del af de andre siger: AJAX er (iøvrigt på linie med f.eks. Flash) IKKE noget der egner sig til at opbygge fulde sider. Det skal bruges til luge de tilvalgs-elementer, hvor det egner sig særligt godt.

Udover de brugermæssige problemer med AJAX skal du iøvrigt også lige huske at få en god sikkerhedsekspert med på sidelinien. AJAX er en af de ting der skaber absolut flest alvorlige sikkerhedshuller på websites for tiden!

Tilmeldt 19. Dec 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar.

 

Kunne måske godt have stillet mit spørgsmål bedre, men det tekniske ang. AJAX og brugervenlighed m.m. er jeg ikke så meget i tvivl om. Der hvor jeg kommer i tvivl er hvordan evt. annoncører siger til et hjemmestrikket "page-view" system.

 

Lad mig komme med et eksempel:

På en oversigt er der en masse små billeder, som man kan trykke på for at se dem i stor format. Normalt vil det tælle som en sidevisning at komme til denne oversigt, endnu en sidevisning for at se ét billede i stort format, og endnu en sidevisning for at komme tilbage til oversigten igen.

Jeg ønsker derimod at vise det store billede i et overlay (lightbox) uden at refreshe siden og der bliver derfor kun talt 1 sidevisning mod de 3 ovenfor.

Det jeg så tænker man kunne gøre var at lægge en ekstra bannerreklame ind sammen med overlayet, og så ændre den oprindelige reklame på oversigtssiden, når folk lukker overlayet igen. - Det vil efter min mening svare præcis til det der sker hvis siden ikke gør brug af AJAX/Javascript, men regulært bliver der jo kun vist 1 side, og ikke 3!?

 

Fra Næstved
Tilmeldt 14. Jan 09
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 07:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu ved jeg ikke hvordan man gør inden for den brance mht. visninger. Men min egen mening er, at jeg ikke mener man skal tage højde for det... Det er sådan set bare et plus at man benytter en lightbox istedet for at åbne en popup eller skal skifte hele siden.

Det er muligt du som webejer får flere sidevisninger, men man skal også tænke på brugerne og kvaliteten af de sidevisninger man har.

Ville bare lige smide min mening som webudvikler.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)