Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gode råd til opstart af grafisk virksomhed!

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 28. Jan 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er ved at opstarte mit eget freelance enmandsfirma indenfor grafisk arbejde og søger derfor en masse gode råd og input fra mennesker som har været eller er i samme situation.

Jeg er snart færdigudannet som industriel designer med speciale i brand management og er ligeledes uddannet visuel merchandiser, og leger lidt med tanken om at kombinere disse fag i mit arbejde.

Da det er en kreativ virksomhed ønsker jeg at se tingene fra en anden vinkel, at arbejde med mine processer på en anden måde o.l. Samtidig skal det selvfølgelig stadig være en virksomhed, hvorfor det er vigtigt at de elementære ting er i orden. Eksempelvis vil jeg lave en forretningsplan, men måske ikke på den traditionelle måde.

Men som sagt kunne det være super hvis der er nogen i dette forum som har nogle gode råd omkring opstart af denne form for virksomhed.

Mvh.

Mette

 

 

Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mette

Her er et par ting som ville gøre at jeg måske ville købe varer af dig.

  1. Du skal have eksempler/referencer på dit arbejde liggende online. Jeg vil foreslå du laver det som cases. Da du starter nu som færdiguddannet må du sikkert nøjes med eksempler på dit arbejde fra uddannelsen, men det kan gå.
  2. Ingen ved hvad industriel designer med speciale i brand management og visuel merchandiser er. Vi vil hellere vide hvilke slags opgaver du kan løse i kraft af nogle eksempler.
  3. I min verden er den slags arbejde du laver dyrt og det kan afholde folk fra overhovedet at spørge. Lav nogle eksempelpriser på logo, brevpapir og den slags.
  4. Drop forretningsplanen i første omgang og sørg i stedet for at have nogenlunde styr på budget. Du ved for lidt til at skrive noget fornuftigt i en forretningsplan. Din tid er bedre brugt på andre ting. Der er sikkert nogen herinde der er uenige med mig på det punkt.

Pøj pøj med din virksomhed!

Fra Aarhus
Tilmeldt 28. Jan 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej udvikler

Jeg er helt enig i at have referencer på mit arbejde online. Men som du også selv påpeger, er det pt. begrænset og mest fra studiet, hvorfor jeg ligeledes gerne vil lave noget arbejde løbende for at få noget mere konkret på min hjmmeside, som er under konstruktion.

Nu skriver du "i din verden" er det dyrt... må jeg spørge hvilken branche du er I?

Jeg takker for dit svar, som jeg helt sikkert vil tænke over.

 

/Mette

Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mette

Vi laver it.

Når jeg skriver det er "dyrt i min verden" er det mit indtryk, at vi betaler meget for design og kreative processer. Jeg kender selv problematikken, men hvis du har mulighed for at give priser på forhånd er det nok noget kunderne vil være glade for. Et eksempel er, at vi aftalte med en grafiker at en opgave skulle koste 10K under nogle forudsætninger. Vi var meget medgørlige men endte med at blive faktureret ca. 12K og får samtidigt at vide vi har fået 1 time á 6-800 kroner i rabat.

Nu gider jeg ikke gøre det store ud af 2000 kroner, for det fortæller mig blot at vi ikke kommer tilbage. Jeg gider ikke opleve en 20% forøgelse af prisen når leverandøren samtidigt godt kan se at vi var meget medgørlige. De ekstra penge gik til timeløn til en ekstra mødedeltager (de havde indkaldt mødet og dukkede op to stk, selvom jeg kun havde lavet aftale med en) og til noget ekstra grafik som jeg ved de havde ca. 500% avance på. 

Jeg vil gerne betale ekstra for at være besværlig inden for rimelighedens grænser, men når jeg er "nem" og accepterer udkast m.v. forventer jeg faktisk prisen bliver lavere.

 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)