Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår skal jeg bruge hvilken konto?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Viborg
Tilmeldt 20. Nov 08
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg er meget grøn (faktisk ca. så grøn som man næsten kan være Tongue Tied) indenfor denne bogførings-/regnskabsverden, og er meget i tvivl om hvornår man skal bruge hvilken konto når man bogfører.

Jeg har jo f.eks. en bankkonto og en kassekonto som de mest primære i første omgang.

Jeg har så været ude og købe en printer til mit lille nye kontor, og denne skal, sammen med mit indskud i firmaet bogføres i mit regnskab som kører med E-conomic.

Jeg har således lavet en indbetaling (kredit) i min kassekladde, og derefter under "daglig", lavet bilag1, lavet en tekst der hedder "indkøb af printer til firma", indgående moms på konto-3600 (kontorartikler og tryksager) (debet), og modposteret på konto-5820 (bankkonto) med udgående moms.

Så langt så godt, tror jeg, men i og med at et dankort generelt er en fin løsning på betalinger så forstår jeg ikke umiddelbart hvad al den råben og skrigen (Smile) omkring mellemregningskontoen eller kassekontoen skal til for, nu hvor jeg primært er en internet butik, med lidt "ekstra" i lokalområdet. Er alt imod mig for "bare" at bruge bankkontoen? Jeg formoder "ja", men?
I en butik kan jeg se "forskellen" på bankkonto og kassekonto, men jeg har jo bare min firma bankkonto, og har ikke umiddelbart behov for mere? - eller hvad?

Come on... smid lige et par esser, jokere, tips og tricks i denne retning, og mange tak herfra!

Mvh, Michael J.

Fra Viborg
Tilmeldt 20. Nov 08
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 23:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Havde håbet der var nogen som kunne oplyse mig om hvad der var i vejen for at en lille enkeltmansvirksomhed bare bruger "bankkontoen" til bogføringen... :)

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 00:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal vel bare Debet "Småanskaffelser" med beløbet uden moms.

Debet "Indgående Moms" og Kredit "Bankkonto" hvis det er derfra du har pengene.

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 08:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael

Jeg måtte lige læse dit 4. afsnit et par gange, men istedet for at spørge, hvad du mener, skriver jeg her i stedet hvad du skal gøre:

I daglig kassekladde (er en og samme kladde) Bruger du konto 3617, som er kontoen for småanskaffelser, hvis printeren koster under 12.300 (i 2009). Denne debiteres med bruttobeløbet, og så sætter du momskoden til I25 (du skriver u25). Modkontoen er 5820 (bank). Så sørger systemet selv for at trække momsen over på momskontoen. Du skal ALDRIG bruge momskode på banken.

Du har kun behov for at bogføre på en kassekonto, hvis du rent faktisk har kontanter liggende i firmaet. Hvis du f.eks. køber en bog om bogføring der koster 150,- i boghandlen, men du på dankortet hæver 200,-, skal du kreditere banken med de 200,- debitere konto for faglitteratur med 150,- og debitere kassekontoen med 50,- - der er gået 50,- ind i kassen - medmindre du har stukket de 50,- i lommen for at købe kage, så skal de 50,- bogføres på mellemregningen.

Mellemregningskontoen bruger du, hvis du f.eks. på dit eget dankort har købt en blyant til firmaet. Så skal du kreditere mellemregningen og debitere 3600 - eller hvis du fra firmaets dankort betaler en privat regning, skal du også bruge mellemregningskontoen.

Og tips og tricks - tag et bogføringskursus hos Anette Sand eller Stahlberg, så du kender grundprincipperne i bogføring - det kan blive en dyr affære at få reddet trådene ud, hvis der først er godt og grundigt rod i regnskabet Wink

Et andet tip er - hvis du laver en konsekvent fejl, så vær så konsekvent at lave fejlen hele året. Hvis du f.eks. hele første halve år har bogført telefon på kontoen for porto, så fortsæt med fejlen året ud, så er det lettere at ompostere til den rette konto ved årets udgang Smile

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Viborg
Tilmeldt 20. Nov 08
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 23:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Super. Dét var et fyldestgørende svar Smile Du er hermed min nye ven Big Smile

Jeg har købt http://www.startogvaekstshop.dk/product.asp?product=2 men må nok sande at jeg enten skal have en del mere styr på det, eller betale mig fra det. Der går lang tid med at kigge rundt på det hele, og jeg vil jo gerne have det gjort ordentligt. Første gang.

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 08:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er altid rart med nye venner ! Wink

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)