Hej alle! Jeg håber på at få nogle gode og oplysninger og feedback på min situation spørgsmål. Here goes... Jeg har en række lydbøger til selvhjælp, som jeg vil sælge - alle inde for forskellige emner - det kunne være rygestop og andre emner. Jeg har besluttet mig for at markedsføre disse lydbøger på hver sit mini-site - i mit hovede bliver det lettere at optimere til specifikke søgeord og linkbuilding, når siden kun dækker ét emne. Andre meninger er velkomne. På disse f.eks. mini-sitet om rygestop, skal man kunne købe lydbogen via betalingskort, men da vi har en lang række lydbøger bliver det alt alt for dyrt at oprette én PBS-aftale (3500 opr. + 1500/år) per mini-site/domæne. Har fundet frem til, at løsningen må være at at have det hele samlet på een side - men må nemlig godt bruge samme PBS-aftale hvis siderne ligger som subdomæner eller undermappe - så længe hoveddomænet er det samme. Her kommer mit spørgsmål: Nu kan vi alle jo nok blive enige om at rygestop.dk er pænere og bedre at markedsføre end firma.dk/rygestop eller rygestop.firma.dk, så derfor har jeg overvejet at lave en 301 redirect fra rygestop.dk til rygestop.firma.dk og så link builde for domænet rygestop.dk. Ville det være en helt hul i hovedet løsning?
Mener at have læst at 20% af "link juicen" går tabt ved en 301 redirect - nogle der har andre erfaringer / læst noget om dette emne?
|
> Jeg har besluttet mig for at markedsføre disse lydbøger på hver sit mini-site - i mit hovede bliver det lettere at optimere til specifikke søgeord og linkbuilding, når siden kun dækker ét emne. Andre meninger er velkomne.
Det forholder sig lige omvendt! Jo flere sites, jo flere links skal du bruge. Så med mindre du har adgang til titusindvis af unikke links - og det har du sikkert ikke, så vil jeg bestemt anbefale at du samler det hele på samme domæne!
Du skal i alle fald link builde på det domæne du vil have til at ranke - IKKE et domæne du blot redirecter. Det er helt korrekt at der er an såkaldt "damping factor" ved redirects. Hvad den helt nøjagtigt ved kun søgemaskinerne selv, men i den oprindelige PageRank algoritme var den sat til 15%.