Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Idé til ny virksomhed: Uvildig IT-rådgivning og "blog-rådgivning"

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Tauloc
Tilmeldt 5. Feb 09
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er netop blevet sagt op som teamchef for et team bestående af infrastruktur konsulenter (Windows, netværk etc), sælgere og koordinatorer. De fleste af mit team blev også sagt op. Jeg har tre måneders opsigelse, men jeg er fritstillet.

Jeg har nu gået rundt hjemme i 14 dage og har søgt diverse jobs, men jeg må nok erkende at der ikke er mange jobopslag i region Syddanmark.

Derfor prøver jeg nu at starte mit eget op.

Min idé er:

  • Uvildig IT-rådgivning. Dvs. jeg vil spare virksomheden for penge ved at sidde med ved bordet når virksomheden snakker/forhandler med en IT-leverandør om udskiftning af hardware/software. Rådgive om muligheder for udnyttelse af eksisterende software, mobilitet, virtualisering, PC/Mac, nyt mobiltelefon, gennemgang af tilbud fra IT-leverandører (Er det hvad virksomheden har brug for eller er der for meget). Konceptet er, at mine kunder skal kunne spare penge ved at lade mig hjælpe dem. Min målgruppe er mellem-store virksomheder, som måske ikke har en fast IT-mand ansat.
  • Derudover vil jeg hjælpe virksomheder med at komme igang med at bruge internettets muligheder mere. Den kan være med en blog på firmaets hjemmeside (sådan en skal løbende opdateres, der skal laves en politik for bloggen osv), kan vi bruge Facebook til noget i virksomheden? Hvad med twitter? Eller anden social media

Umiddelbart er der ikke de helt store etableringsomkostninger, så jeg er ikke så nervøs for at komme igang.

Er det noget der er potentiale i? Hvordan er økonomien i dette? Hvad skal jeg tage i timen? Hvad kan sådan et firma hedde? Hvordan laver man billig reklame? (Jeg har styr på at skrive pressemeddelser, men det er kun et lille skridt). Skal jeg har andet med i mine overvejelser?

Lidt baggrund, hvorfor jeg mener jeg kan starte sådan en virksomhed:

  • 6 år som IT-chef i et pengeinstitut
  • 3 år som rådgiver og projektleder for 15 danske pengeinstitutter
  • 1 år som teamchef (presale, ledelse af infrastrukturkonsulenter)
  • Jeg har siddet på begge sider af "bordet"
  • Blogget i 3 år og er meget aktiv i blogspheren og i social media-verdenen (Find mig på eks. twitter: www.twitter.com/dennisbp

På forhånd tusind tak for hjælpen.

Fra Bording, midtjylland
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 564
Fra  Stepfo Skrevet kl. 18:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Om der er nogle der vil anvende en sådan service skal jeg ikke kunne sige..

Jeg tror du skal henvende dig til mindre virksomheder, fordi du vil komme ind og skulle tage beslutninger IT afdelingen i firmaet normalt tager.

Hvis man søger uvildig rådgivning idag, googler man så ikke bare det man leder efter?

Omvendt, hvis du har det personlige netværk iorden og du hurtigt kan få et par referencer med eksempler, hvor du holde et før din rådgivning/efter din rådgivning budgetter op, kunne du måske nok få sparket et par døre ind.

Jeg ser helt klart den største udfordring som værende salget af din tid.

 

Held og lykke med opstarten :-)

 

Venlig Hilsen

Allan

Fra Vanløse
Tilmeldt 27. Dec 08
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Dennis,

Det er fornuftigt at afprøve din idé, mens du har finansering i de næste par måneder.

Jeg er selv IT-konsulent dog med fokus på projektledelse, mens dine ydelser tangerer strategisk IT-rågivning. Det gælder i hvert tilfælde for det, du har beskrevet under "Uvildig IT-rådgivning". Her har du valgt den rigtige målgruppe og i hovedstadsområdet vil du kunne sælge dem til en timepris på op til 1.000,- kr hos de rigtige kunder. Prisniveauet er nok lavere i det sønderjydske, men det ved du formodentlig mere om, da du givetvis selv har købt konsulenter, da du var IT-chef.

Din anden ydelse omkring internettets muligheder er nok mere aktuel for mindre firmaer og derfor er prisniveauet også lavere. Disse ydelser kan f.eks. afsættes ved at udarbejde eller referere til nogle cases, der viser hvilke muligheder, de forskellige internet medier/værktøjer kan bidrage med til virksomhedernes drift og salg.

Du bør udnytte dit netværk til afsætning. Hvis du er på Linkedin kan du starte med at annoncere dine ydelser til dine Likedin forbindelser. Jeg kan også anbefale, at du kontakte diverse IT-konsulentsfirmaer, f.eks. 7N, ProData, InterimCompetence, etc. De har salgskanalerne, men tager selvølgelig deres bid af kagen (15-25%). Det er selvfølgelig et "pænt" gebyr, men til gengæld skal du ikke bruge ressourcer på salg.

Jeg har desværre intet bud på et firmanavn. Der er givetvis andre, som er mere kreative end mig på dette område.

Held og lykke,

Dan

Fra Tauloc
Tilmeldt 5. Feb 09
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Allan og Dan

 

Tusind tak for jeres svar. Jeg går lige lidt mere i tænkeboksen ;)

Fra Aalborg
Tilmeldt 9. Feb 09
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror helt klart der er et marked for dine ydelser. Jeg tror bare du skal gøre dig klar hvilke typer af virksomheder du vil henvende dig til. Skal det være den mellemstore virksomhed med en enkelt IT-ansvarlig, eller skal det være mindre virksomheder med under ca. 15 ansatte hvor der måske typisk ikke er en IT-ansvarlig i forvejen. Så altså er det meningen du skal komme med inputs til den it-ansvarlige og hjælpe vedkommende i det arbejde, eller er det mere meningen at du vil "overtage" den IT-ansvarliges arbejde og sørge for at det hele fungerer optimalt i virksomheden?

Fra Tauloc
Tilmeldt 5. Feb 09
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Min plan er ikke at levere IT-konsulent/tekniker ydelser. Jeg vil kun rådgive virksomheder.

Det kunne eks. være i forbindelse med møde med en IT-leverandør. Sælger leverandøren mig det min virksomhed har brug for? Eller skal jeg have mere/andet? Får jeg nok ud af min eksisterende installation, skal jeg vælge det her produkt eller et andet? Har jeg behov for en remote-adgang osv.

Jeg synes der er plads til dette hos virksomheder med både en IT-ansvarlig og uden, så det går på små og mellemstore virksomheder.

(Ideer til et navn modtages og meget gerne)

 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 3. Apr 09
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 19:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Dennis

Du skal ikke gå op i navnet på din virksomhed. Spild af tid. Det er dig, som der er virksomheden - og det er dig, som virksomhederne køber. Dog har jeg det bedste råd fra Thorborg: Man må aldrig med sit firmanavn låse sig selv fast i en rolle. Eksempelvis: Tæppeland: Hvor mange penge har de ikke brugt på, at fortælle kunderne, at de sælger andet end tæpper? Jeg har selv  en rådgivningsvirksomhed, og er ganske overbevist på, at det er vejen frem. Virksomheder idag har ikke mulighed for, at være opdateret på alt. Det skal de bruge konsulentern til.

Martin

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)