Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dagpenge (på et tidspunkt)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Case: Hans Peter er blevet fyret efter 10 år. Han har dermed 6 mdrs opsigelse med løn. Han er blevet fritstillet og virksomheden vil ikke modregne en eventuel anden indkomst i hans løn. Han må tage andet arbejde hvis han vil, i opsigelsesperioden.

Hans Peter vælger at starte egen virksomhed. Efter de 6 måneder indser han, at det ikke går skide godt med hans virksomhed, og han lukker og slukker.

Hans Peter har de sidste mange år været medlem af en A-kasse. Kan han nu gå til dem og melde sig ledig og modtage dagpenge, eller har hans lille iværksættereventyr lavet kurrer på tråden?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvilken A-kasse...er han medlem af efter fyringen?

A-kasse for selvstændige?

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Da jeg blev selvstændig, havde jeg mange diskussioner med fagforeningen. Disse drøftelser udmundede i, at de anbefalede mig at fortsætte mit medlemsskab af den almindelige lønmodtager-a-kasse. Jeg ville så kunne modtage normale dagpenge i op til 2-3 år, hvis jeg måtte lukke firmaet, under forudsætning af, at mit timeantal var højt nok i mit lønmodtagerjob FORUD for mit selvstændige erhverv. Der er vist en del ændringer på vej omkring disse ting, og det jeg "hører ind under",  var vist noget med en overgangsregel.

Jeg ville ringe og spørge fagforeningen.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Tilmeldt 1. Jun 08
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

han har jo haft lønnet arbejde, så hvorfor ikke.

Fra Stenstrup
Tilmeldt 14. Aug 08
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Hvis jeg forstår dig ret, så startede du virksomhed i de 6 mdr hvor du var fritstillet? Hvis det er tilfældet, så er du jo stadig lønmodtager som overvejende aktivitet, idet du har lønsedler med fuld tid?

Der burde ikke være noget problem med at opfylde beskæftigelseskravet på 1924 timer inden for 3 år, og der burde kunne beregnes en sats på de seneste 3 måneders lønsedler. Umiddelbart kan jeg ikke se der burde være noget problem - men du skal jo alligevel have fat i a-kassen, så vend den med dem. De er jo til for dig (c:

Venligst

Karsten

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Hvilken A-kasse...er han medlem af efter fyringen?

A-kasse for selvstændige?

Han er medlem af Magisternes A-kasse som almindelig lønmodtager. Han har været medlem i 5 år.

Grunden til jeg synes casen er interessant er naturligvis at jeg overvejer det samme - bortset fra, at jeg ikke vil lukke og slukke efter 6 mdr, da min geschäft naturligvis kommer til at blive en dundrende success :)

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Nå, jeg blev så nysgerrig at jeg kontaktede min egen A-kasse og hørte ad.

Det er dælme ikke nemt at være selvstændig. Men hovedkonklusionen var, at hvis man lukker og slukker fuldstændig kan man sagtens få dagpenge. Forsøger man sig som iværksætter igen, falder hammeren.

 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)