Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilket videokamera skal jeg vælge?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Feb 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 00:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal til at investere i et Videokamera, da jeg skal producere Dokumentarfilm.

Har kigget på Canons XM2, men overvejer nu om jeg burde ligge de flere penge i og købe XH-A1 modellen istedet, da den sidstenævnte model jo er med HD.

Jeg er i tvivl om hvor stor betydning det har på sigt, om markedet kun vil "godtage" HD-producerede film.

Er der nogle der har erfaring inden for dette område?

Mvh

 

Fra Vordingborg
Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 201
Fra  Peak Production Skrevet kl. 00:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Du bør helt klart gå efter, at kameraet kan optage i HD. Du kan altid nedkonvertere, når du skal redigere materialet.

Har selv rigtig god erfaring med HDV-formatet, som XH-A1 også benytter. Jeg har dog erfaringen fra et Sony kamera, men formatet er det samme.

"Problemet" med HD er, at der skal meget kraftigere hardware til at håndtere det når du skal redigere filmen. Men som sagt kan du nedkonvertere til DV hvis du ønsker det - eller få ekstern assistance ;-)

Alt i alt er du meget bedre rustet til fremtiden med et HD-format.

 

Altid tusindvis af gode tilbud på www.shopup.dk

Tilmeldt 10. Feb 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 01:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kim

Må jeg spørge om hvilket Sony Kamera du selv bruger? 

Jeg skal absolut ikke udelukke at jeg kan få brug for lidt ekstern assistance, men så ved jeg hvor jeg kan finde dig :-)

Og tak for dit svar :-)

Mvh

Charlotte

 

 

 

 

Fra Aarhus
Tilmeldt 19. Aug 08
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 02:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

Jeg har for nylig selv købt et videokamera og har derfor undersøgt markedet lidt. Jeg valgte et Kodak Zi6, som er et "pocket camera" med mulighed for optagelse i HD. Jeg købte det i forbindelse med starten på min videoblog, som kan ses ved at klikke her.

Jeg synes helt klart, at du skal vælge et HD-kamera. Gerne et, der kan optage med 60 billeder pr. sekund. Det giver et langt bedre billede -- især hvis det skal vises online eller på computer generelt. Jeg kender ikke helt de to modeller, du har kig på, men jeg vil anbefale dig at kigge på denne liste af gode videokameraer, som Stuff.tv har lavet. De har anmeldt de bedste, der er på markedet. Der er lidt for enhver pengepung.

http://stuff.tv/Top10/Camcorders/

Se dansk tv fra udlandet via dansk proxy med DanskProxy.com.

Fra Vordingborg
Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 201
Fra  Peak Production Skrevet kl. 08:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Cswinding:

Må jeg spørge om hvilket Sony Kamera du selv bruger? 

Jeg skal absolut ikke udelukke at jeg kan få brug for lidt ekstern assistance, men så ved jeg hvor jeg kan finde dig :-)

Du er velkommen :-)

Jeg har bl.a. erfaring med Sony HVR-V1E som er et virkelig god kamera. Du kan læse om det hos Sony her.

 

Altid tusindvis af gode tilbud på www.shopup.dk

Fra Vordingborg
Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 201
Fra  Peak Production Skrevet kl. 08:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Sebastian Brandes:

Jeg synes helt klart, at du skal vælge et HD-kamera. Gerne et, der kan optage med 60 billeder pr. sekund. Det giver et langt bedre billede -- især hvis det skal vises online eller på computer generelt. Jeg kender ikke helt de to modeller, du har kig på, men jeg vil anbefale dig at kigge på denne liste af gode videokameraer, som Stuff.tv har lavet. De har anmeldt de bedste, der er på markedet. Der er lidt for enhver pengepung.

Det er sikkert ganske udmærkede kameraer, der er på listen. Men det er "consumer"-kameraer, altså rettet mod den almindelige forbruger.

F.eks. er Sony HVR-V1E et professionelt kamera (dog i den billige ende af den skala). Det professionelle afspejler sig i mange punkter - bl.a. både i kvaliteten af det optagede, samt hvordan man kan arbejde med kameraet. Herunder f.eks. tilslutningsmuligheder for mikrofoner osv.

Det er blot for at gøre opmærksom på, at der altså er væsentlig forskel på consumer og professionelt - også selvom det hele hedder HD. HD er altså ikke bare HD :-) Og man skal kigge godt efter specifikationerne - specielt hvis man kigger på consumer-kameraerne.

Hvis vi skal være lidt mere tekniske så er HDV som sådan heller ikke et "full-HD" format, da HDV-opløsningen hedder 1440x1080 og ikke 1920x1080 som er full-HD. Men det vises i 1920x1080.

 

Altid tusindvis af gode tilbud på www.shopup.dk

Fra Høng
Tilmeldt 5. Dec 05
Indlæg ialt: 1004
Skrevet kl. 08:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim Ingemann Erichsen:

Det er sikkert ganske udmærkede kameraer, der er på listen. Men det er "consumer"-kameraer, altså rettet mod den almindelige forbruger.

Hvis vi skal være lidt mere tekniske så er HDV som sådan heller ikke et "full-HD" format, da HDV-opløsningen hedder 1440x1080 og ikke 1920x1080 som er full-HD. Men det vises i 1920x1080.

Det fremgår også højt og tyeligt i det allerførste indlæg, desværre er det en del år jeg beskæftigede mig med dette område og kan ikke komme med gode indlæg ligesom Kim, men min erfaring fra dengang, er at du bør nok ikke gå efter consumer markedet, da kvaliteten til det du skal bruge helt klat ikke kan følge med.

Og som Kim siger kan der godt være heftige hardwarekrav til redigering af filmen.

Min erfaring stammer fra en del lokal-tv stationer, som desværre er lukkede nu.

Vi brugte for det meste aflagt DR-udstyr, da der ofte ikke var penge til det nyeste udstyr.

mvh

Mogens Jørgensen

Easy Webhost

http://www.easywebhost.dk/

 

Tilmeldt 10. Feb 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar.Absolut brugbart:-)

Jeg har nu fået købt mig et canon Xh-a1, hvilket jeg er super glad for. Men  nu er min store udfordring at lære teknikken bag lyd og lys.

Er der en af jer der har tid eller kender en der kunne have interesse i at lære mig lidt fif omkring ovenstående?

Mvh

Charlotte

 

 

 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)