Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betalingsfrist

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra 8000 Århus C
Tilmeldt 5. Jun 08
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Er der regler (uskrevne) om hvor lang tids betalingsfrist en kunde bør have for en konsulentydelse??

Har normalt givet 14 dage, men vil nu gerne ned på 8.

Er det mon for kort tid?

Ha en god dag.

Nanna

Fra Vanløse
Tilmeldt 27. Dec 08
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nanna,

8 dage er godt nok ikke meget, især ikke i større virksomheder, hvor en faktura ofte registreres et sted, godkendes et andet sted og betales et tredje sted.

Jeg beskæftiger mig selv med længerevarende opgave i IT-branchen og her giver jeg 30 dage ligesom mange andre i branchen.

Jeg vil anbefale, at du holder dig til de 14 dage og kun anvender 8 dage, hvis du har mistanke om dårlig betalingsevne hos kunden.

Med venlig hilsen

Dan

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er på linie med Dan. Større virksomheder har ofte vanskeligheder med at få en faktura igennem deres system så hurtigt. Er det mindre steder anvender jeg selv kortere betalingsfrister - ikke på grund af mistanke om dårlig betalingsevne, men de kan uden problemer få deres fakturaer igennem hurtigere. Jeg skriver altid kontrakter med mine kunder, så det aftales på forhånd - og så må de jo sige til, hvis de har et problem. Og så har jeg altid morarente-bestemmelse, hvis de ikke betaler til tiden. Hvis de gør vrøvl over det, så siger jeg at det kun bliver aktuelt hvis betalingsfristen ikke overholdes og de er selv med til at fastsætte den, så det kan jo ikke være et problem. Jeg gider ikke lege kassekredit for mine kunder. Hvis jeg har mistanke om dårlig betalingsevne - eller vilje - så kræver jeg enten forudbetaling eller bankgaranti. Så kan de sige nej, men hvis det ender med at jeg ikke får pengene alligevel, så kan jeg jo ligeså godt sige fra med det samme. Men det afhænger selvfølgelig af din branche.

Hilsen Jakob

 

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg aftaler altid en betalingsfrist på 8 dage, med mine kunder, da min likviditet afhænger af hurtig betaling - og det har mine kunder fuld forståelse for. Jeg har haft DSB som storkunde, og der er det jo deres betalingsbetingelser, der er gældende - løbende måned + 30 dage "take it or leave it". Så som det siges, afhænger det nok af kundens størrelse, og hvad der aftales, og om det er faste kunder eller nye kunder hver måned.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra 8000 Århus C
Tilmeldt 5. Jun 08
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres tilbagemeldinger.

Den nuværende kunde er en mindre virksomhed. Har før arbejdet med kommunen, de har normalt 30 dages betalingsfrist.

Tror jeg så vidt muligt, holder mig til de 8 dage. Selvfølgelig rigtig godt at informere kunderne om det , inden der indgåes en ordrebekræftelse på opgaven.

Nanna

 

Fra Odense
Tilmeldt 16. Feb 09
Indlæg ialt: 156
Fra  Symatic Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Hej Nanna og alle andre...

En god måde at se tingende på er vel at kigge på hvad passer mon bedst ind i mine kunders forretningsgang, og hvordan vil jeg helst selv have regninger. Jeg ville tage en snak med kunden, og høre hvad der passer kunden bedst, og så sige venligt, at hvis det ikke er noget problem kan vi så ikke aftale en 8dags betaling da det passer bedst ind i mit firma regnskab, og mine bankforbindelser. 

Jeg har aftaler på 8, 14 og 30 dage. Jeg synes personligt at 14 dage er det mest perfekte, så hvis kunden ikke har gode argumenter for at det skal være 8 eller 30 dage, så siger jeg 14 dage.

8 dage synes jeg er for lidt tid til kunden, og iøvrigt også til mig selv "den anden vej rundt." 

De 14 dage har jeg taget ud fra at jeg lægger nogle dage til, da nogle bank systemer ikke overføre kapital den samme dag + evt. weekend. Så kan det komme op på små 20 dage, hvilket er fint.

30 dage synes jeg simpelthen er for langtid, men hvis kunden gerne vil have det sådan, så må man jo snakke sig frem til en god løsning, der kan være tilfælde hvor store virksomheder har en del mere administrativt at se til, og hvor pengestrømmen er fastlagt i et 30 dags regnskab. Så er det ikke let at komme som et lille firma og lave om på det. Smile

Venlig Hilsen

Thomas Kjær

Fra Helsingør
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 620
Skrevet kl. 19:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Op med prisen Susanne Smile så er der ingen likviditetsproblemerIdea

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 19:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kører 8 dage netto. Generelt. Nye kunder betaler normalt forud eller ved levering.

 

Og så er der alle særtilfældene, hvor det er umuligt at have så kort kredittid. Der er ikke nogen generel regel - det er nok et spørgsmål om, hvad dine kunder vil gå med til.

For enkelte kunder kan kredittiden faktisk være afgørende for om du får handelen eller ej, og andre kan simpelthen bare ikke håndtere at betale en faktura så hurtigt, som du måske ønsker.

Lad derfor være med at låse dig fast på en bestemt kredittid, men tag den løbende, som du støder på udfordringerne.

Vh
Peter 

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 19:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi giver 14 dage, men synes sagtens du kan give 8..
Vi reagere ca 1 uge efter betalingen skulle have faldet, hvis pengene ikke kommer til tiden - men når det er store virksomheder som mærsk og danfoss, venter vi lidt længere med at rykke for pengene, da vi godt ved, at de nok skal komme..

Vi har altid som udgangspunkt 14 dage og hvis nogen brokker sig, kan de som regel godt få lidt længere kredit (hvis deres betalingshistorik ser ok ud og der er en god begrundelse). Vi har nogle måske maks 10 kunder kunder som får netto 30 dage og 2 stykker der får 60 dage af specielle årsager. (det er ud af i alt ca 2800 kunder i vores database)

Jeg synes da bare, du skal skrive 8 dage og så tage den derfra - så må dine kunder jo sige til, hvis de ikke kan nå det.

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 19:58
Hvor mange stjerner giver du? :

RevisorOlsen:

Op med prisen Susanne Smile så er der ingen likviditetsproblemerIdea

Næh, du har måske ret Wink

 

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)