Har en del kunder som ud over fastlagte aftaler, har et svingende antal supporttimer pr måned. Nu har jeg så planer om at introducere klippekort til supporttimer, hvor der gives en rabat ved køb, som beregnes ud fra antal timer og periode, eks. 10 timer over 3 måneder = 15% rabat. Mit spørgsmål er så, må jeg det? Der vil være en klar besparelse, for kunden der udnytter kortets timer. Men en højere ydelse for de, der ikke for udnyttet timerne. |
Hvis det er en aftale du laver med erhvervsdrivende virksomheder - og altså ikke privatpersoner, så må du gerne. Vi har stor grad af aftalefrihed mellem virksomheder - det er forbrugerne, som loven i reglen beskytter og det gør de også med klippekort og den slags. Så hvis du kun handler med virksomheder skulle du ikke få problemer med det - forudsat, naturligvis, at du får udformet et juridisk holdbar aftale, hvor dine kunder tydeligt kan se, hvad det er de går med til.
Jeg har lavet lignende aftaler - lige siden jeg startede med at drive pladestudio tilbage i 80'erne. Det er ganske almindeligt i mange brancher.