Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udestående hos konkursramt virksomhed

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Dec 08
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :

En virksomhed der skyldte mig penge har lige gået konkurs. Inden de gik konkurs nåede de dog at betale det meste af det skyldige beløb, bortset fra det der skulle dække momsen.

Hvordan fungerer det så rent regnskabsteknisk? Tæller det fulde beløb stadig som en indtægt, selv om jeg aldrig fik alle pengene? Har jeg noget moms til gode?

 

MVH

Christian

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. May 06
Indlæg ialt: 687
Fra  BreakBuddy Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christian.

Nej det fulde beløb tæller ikke, det må vist bogføres som tab, det kan være svært at skelne om det beløb du ikke fik er moms eller til varen. Så jeg vil sige du stadig har momsen tilgode på det beløb du fik kradset ind og resten må du desværre sig dig tabt. Correct me if i'm wrong

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jens Lund:

Hej Christian.

Nej det fulde beløb tæller ikke, det må vist bogføres som tab, det kan være svært at skelne om det beløb du ikke fik er moms eller til varen. Så jeg vil sige du stadig har momsen tilgode på det beløb du fik kradset ind og resten må du desværre sig dig tabt. Correct me if i'm wrong

Beløbet kan ikke afskrives skattemæssigt før det er endeligt konstateret. Det vil sige at der skal indsendes et krav til konkursboet på det manglende beløb.

Og nej det fungerer ikke sådan at du selv kan bestemme om indbetalingen går til at dække varen eller momsen.  Så hvis gælden var 100 og kunden indbetaler 50 - så vil det fordeles som 40 på varen og 10 på momsen.

Henrik

Tilmeldt 20. Jan 09
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 23:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christian

Du skal være opmærksom på, at kurator kan få din betaling omstødt, hvis kurator finder, at du er blevet bedre stillet end de øvrige kreditorer. Det kan ske, hvis der er andre kreditorer i konkursboet, som med samme ret kunne kræve beløbet.

Det tab du har lidt, er fradragsberettiget, når konkursboet er gjort op og tabet ikke kan dækkes ind.

MVH Tom

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 17:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Bureauet:

Hej Christian

Du skal være opmærksom på, at kurator kan få din betaling omstødt, hvis kurator finder, at du er blevet bedre stillet end de øvrige kreditorer. Det kan ske, hvis der er andre kreditorer i konkursboet, som med samme ret kunne kræve beløbet.

Det tab du har lidt, er fradragsberettiget, når konkursboet er gjort op og tabet ikke kan dækkes ind.

MVH Tom

Tom - det er sandt, at et betalt krav kan omstødes, men det kræver, at betalingen ikke er sædvanlig og er betalt før forfaldstid. Hvis en debitor har forsøgt at betale sine kreditorer til forfaldstid, men ikke har fået betalt alle inden en konkursbegæring er indgivet, vil de kreditorer, der har fået penge i overensstemmelse med betalingsbetingelserne, ikke blive omstødt. 

Konkurslovens § 67:

§ 67. Betaling af gæld, der er foretaget senere end tre måneder før fristdagen, kan fordres omstødt, hvis betalingen er sket med usædvanlige betalingsmidler, før normal betalingstid eller med beløb, som afgørende har forringet skyldnerens betalingsevne, forudsat at betalingen ikke under hensyn til omstændighederne fremtrådte som ordinær.

Stk. 2. Er sådan betaling sket til fordel for skyldnerens nærstående, kan den fordres omstødt, hvis den er foretaget senere end to år før fristdagen, medmindre det godtgøres, at skyldneren hverken var eller ved betalingen blev insolvent.

 

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)