God fornøjelse. mvh Hans |
Hej Mia og Melanie!
Jeg har en del erfaring med investorrelationer og forretningsplaner, mv.
Hvis I vil optimere jeres tid mht. kapitalfremskaffelse, så bør I udarbejde følgende:
1) En forretningsplan
2) Et detaljeret og realistisk budget
3) En super powerpoint præsentation
4) Kundedokumentation
5) En lækker grafisk identitet
Ad 1 - Skal naturligvis være omfattende og gennemtænk. Dog accepterer mange investorer, at der er løse ender, så længe man kan redegøre for hvorfor de er løse og hvad man senere vil stille op med dem. Der er mange meninger om forretningsplaner, mit bedste råd er: Lav en plan, om ikke for jeres egen skyld. I arbejdet med at lave en forretningsplan får man struktureret og sat ord på en masse tanker. Det skaber et perfekt fundament for kommende udfordringer så som salgs- og investordiskussioner, mv.
Ad 2 - Med en så kort tidshorisont bør jeres budget nærmest være ugebaseret. En investor vil meget gerne tracke præcis hvad enhver krone skal bruges til og hvornår.
Ad 4 - Dette punkt er nok det mest vigtige for en investor. I bør allerede nu gå igang med at sælge produktet, det vil virke meget positivt på en investor. Hvis I befinder jer i detailsegmentet, så burde I allerede nu kunne sælge produkterne til grossister, butikker og lignende. Hvis I sælger direkte til forbrugerere så sælg produktet til dem. I laver naturligvis en salgsaftale, som beskriver de features produktet vil indeholde og som vil blive leveret når produktet kan leveres. Betaling vil naturligvis først finde sted ved levering. Hvis I ikke kan sælge produkterne, så skal I som minimum kunne få jeres kommende kunder til at underskrive en hensigtserklæring.
Ad 5 - Det skal ikke være den endelige grafiske identitet, blot jeres første version. Det virker overbevisende og professionelt på en invester og forstærker desuden jeres interne projektopfattelse - projektet bliver mere håndgribeligt.
De bedste hilsener,
Aleksander