Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ejerskifte = gældfri?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Aug 07
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står i den uheldige situation at være plaget af dårligere betalere - i stort omfang.

I flere tilfælde har jeg været ude for at "butikken" jeg har leveret til og ikke modtaget betaling for, pludselig skifter ejer hvorved jeg mister berettigelsen til betalingen.

Min virksomhed står efterhånden meget usikkert - jeg har ændret mine betalingsbetingelser, så jeh skal have betaling up-front, så jeg på den måde kan stabiliserer virksomhedens fremgang.

Det nager mig naturligvis at jeg er blevet snydt for mine penge og derfor vil jeg så gerne have afklaring på præcis hvad det er der foregår når man laver et stunt som beskrevet ovenfor, hvor firmaet skifter ejer og jeg mister mine penge.

Mit spørgsmål går især på om det er noget de kan foretage før betalingsstandsning og evt. konkurs?

Håber der er nogle der kan hjælpe!

PS. jeg er ikke så jura termonologisk velbevandret, så et "let" spiselig sprog ville være kærkommet ;-)

De bedste hilsner Eilama 

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 08:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var da en rigtig trist situation at stå i.

Dit spm. afhænger noget af, hvordan butikken er "overgået til ny ejer". Hvis butikken er solgt i fri handel, med varelager og hele molevitten, forpligter køber sig oftest til at overtage gældsforpligtelserne også.

Hvis butikken er ophørt i forbindelse med konkurs, er det ofte således, at lejemålet ophører, aktiverne sælges, og du skal anmelde dit krav overfor den advokat, der behandler konkursboet. Dette kan du få oplyst ved at ringe til Skifteretten i den retskreds virksomheden hørte til. Den nye lejer af lejemålet har intet med den tidligere butik at gøre, idet han "blot" lejer sig ind - og måske har købt varelager og inventar af konkursboet, men har ikke overtaget gældsforpligtelserne.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Århus
Tilmeldt 29. Jun 08
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Et ejerskifte betyder ikke noget for dit krav på betaling. Din oprindelige kontraktspartner hæfter fortsat for betalingen. Dette gælder også selvom din kunde i forbindelse med ejerskiftet har aftalt, at den nye ejer skal overtage din gæld. Denne aftale har kun virkning for dig, hvis du giver samtykke til det. Lad mig illustrere det med nogle eksempler:

Hvis din kunde driver virksomhed i ApS-regi, hæfter ApS'et for dit krav på betaling. Dette gælder både før og efter ejerskiftet. Hvis ejerskiftet sker ved, at den nye ejer køber ApS'et, kan du derfor fortsat gå løs på selskabet efter, at den nye ejer er kommet til. Hvis ejerskiftet sker ved, at den nye ejer køber aktiviteterne i ApS'et, kan du efter ejerskiftet også fortsat gå løs på selskabet, hvor der imidlertid ikke længer er drift, men derimod forventeligt en eller anden købesum for de aktiver, som den nye ejer har købt.

Hvis din kunde driver virksomhed i personligt regi, hæfter din kunde personligt for dit krav. Dette gælder både før og efter ejerskiftet, medmindre du har indvilget i at få den nye ejer som ny debitor.

Et ejerskifte kan godt gennemføres i forbindelse med en betalingsstandsning eller umiddelbart før en konkurs med den konsekvens, at du så hænger tilbage sammen med de andre kreditorer. I givet fald vil det dog i forbindelse med en konkurs blive vurderet af kurator, om virksomheden er blevet solgt til den rette pris, eller om der på anden måde er sket forringelser af kreditorerne til fordel for den nye ejer.

Det lyder derfor som den helt rigtige strategi, at du nu fokuserer på at kræve forudbetaling, ligesom du generelt bør være meget påholdende med hurtigt at forfølge dårlige betalere, sådan at du i videst muligt omfang undgår at havne i situationer, hvor du mister dine penge.

Mvh Peter - Advokat Århus

 

 

 

 

 

Tilmeldt 15. Aug 07
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svarene! ;-)

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Fremadrettet bør du have 100% styr på dine kunders identitet med "fulde navn" og CVR.  Ellers er inkasso halsløs gerning, fordi du vil blive mødt med en indsigelse om, at du går efter den forkerte virksomhed, og så går det hurtigt hen og bliver mudret at udrede, hvem der har bestilt varene og skal betale for dem.

Debitorskifte kræver samtykke fra kreditor. Man kan ikke bare fortælle banken, at man ikke længere skylder penge, fordi man har fundet en anden debitor til banken. Din oprindelige kontraktspartner hæfter for opfyldelse af sine forpligtelser. Men det er sædvanligt ved virksomhedsoverdragelser, at køber forpligter sig overfor sælger til at overtage virksomhedens forpligtelser. Hvis det er tilfældet, kan du også gå efter køber.

Hvis der er klarhed over debitors helt præcise identitet med fulde navn og CVR, så er det bare at iværksætte inkassoprocedure, hvis der ikke er indsigelser. Er der indsigelser, fx at sælger af en virksomhed mener at have overdraget dit til krav til sin sælger, så skal proceduren for tvistige krav anvendes, dvs. brev med ti-dages frist ligesom i inkassoproceduren, men herefter skal sagen enten stoppe eller fortsætte direkte i byretten som en almindelig retssag, evt. en småsag hvis kravet er max kr. 50.000

 

Mvh.

Ulrik Guldbæk

Juridisk Rådgivningsselskab s.m.b.a.

www.juridisk.biz

 

 

 

 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)