Hvad vil du sige til hvem?
Det er det spørgsmål, du skal stille dig selv, når du er på kundejagt.
Hvem er din målgruppe? Er den geografisk afgrænset? Er det erhverv eller privat? Er det fortrinsvis gamle huse - eller nye?
Beskriv hvem du taler til så grundigt som muligt - sæt dig ind i deres behov. Hvad mener de om rengøring - hvad tror de om rengøringsfirmaer - hvor er deres skepsis - får de gjort rent i forvejen, eller skal du lære dem at få det gjort professionelt?
Når du ved, hvem du taler til, skal du spidse dit budskab til efter målgruppens ønsker og forventinger. Tag brodden af deres skepsis og stimulér deres positive forventninger. Signalér, hvem du er, og hvad du står for.
I dit tilfælde, er direkte kontakt den bedste vej frem.
Du skal ikke spilde krudt på store kampagner på nettet - måske skal du have en hjemmeside med kontaktoplysninger og firmaværdier, men det er ikke dér du skal bruge dit krudt. Du skal simpelt hen rundt og trykke så mange beslutningstagere i hånde som muligt - Æbleideen er fin - lav en lille flyer, som siger noget om æbler, sundhed og rent miljø, så æblet giver mening.
Eller find på noget andet, hvor du kan skille dig ud.
Hvis du primært går efter kunder, der skal have deres første rengøringshjælp, kan du aflevere en støvekost med dit telefonnummer på. Så kan de ringe, når den trænger til at blive brugt. Hvis du vælger at bruge penge på at give noget væk, er det vigtigt, at det har så høj værdi (evt. morskabsværdi) at det er svært at smide væk. Så længe de beholder din "Støvekost", beholder de også dig i tankerne. Og måske træffer de ikke lige beslutningen i dag.
Men måske skal du glemme alle spidsfindighederne og simpelt hen gå ud og tage kontakt. Hvis du får 1 kunde pr. 100 kontakter, skal du bare have 1000 kontakter - så har du 10 kunder - it's as simpl as that.
God kamp.
mhv Hans