Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dobbelt eller trippel beskatning.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 7. Mar 09
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 1663
Fra  xxx Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej jeg kan ikke forklare hvordan det hænger sammen, men hold da op hvor er det en sur klemme Kim Mikkelsen er havnet i.

Venligst

René Buch

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er såmænd meget enkelt (siger jeg jo) og et meget klassisk eksempel. Jeg er så ikke sikker på at den holder her :

  • Han er ikke selvstændig erhvervsdrivende men erhvervsdrivende via sit eget anpartsselskab.
  • Han har - delvist - sat sig selv på aktier, ved at lade en del af sin løn fra selskabet udbetale som vederlag til et overliggende holdingselskab.
  • Skattemyndighederne siger så til ham at holdingselskabet ikke er rette indkomstmodtager og at det er ham personligt der er berettiget til vederlaget. De anser derfor det fulde beløb for udtalt til ham = Beskatning som personlig indkomst. 
  • Pengene anses han så at have indskudt i holdingselskabet ) = tilskudsbeskatning i holdingselskabet.

Skattemyndighederne blander sig som udgangspunkt ikke i om man vælger at få vederlag fra sit selskab ud som løn eller udbytte, og her kunne man bare have lavet - skattefri - udbytteudlodning til holdingselskabet. Det skulle derfor ikke undre mig om holdingselskabet måske havde et større skattemæssigt underskud som man gerne ville anvende ved at lægge indtægt i på denne måde.

Hvis dette ikke er tilfældet er det udtryk for dårlig rådgivning eller mangel på samme og løsningen her er at man anmoder om tilladelse til omgørelse, hvorefter man anser det for at være udbytte i stedet men om man kan få det kan jeg ikke udtale mig om da jeg ikke kender sagen. Jeg har selv netop vundet en lignende sag for en advokat med hensyn til omgørelsesspørgsmålet hvor et af de helt store revisionsfirmaer havde kastet håndklædet i ringen og havde indstillet sig på at betale erstatning.  

Noget helt andet der undrer mig er bemærkningen om at der allerede er brugt 250.000 kr. i sagsomkostninger og at sagen end ikke er kommet for Landsskatteretten endnu.

Hvis nogle kender ham vil jeg da meget gerne tale med ham og give en uvildig vurdering af sagen.  

 

 

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 1663
Fra  xxx Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:

  • Han er ikke selvstændig erhvervsdrivende men erhvervsdrivende via sit eget anpartsselskab

Hvor er forskellen? For mig som alm. dødelig lyder det ens.

Venligst

René Buch

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Naturligvis René og i praksis/dagligdaen har det heller ikke den store forskel, og begreberne bruges også i flæng. Men det har en betydning for selve sagen idet selskabet og ham personligt er to forskellige juridiske enheder. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 1663
Fra  xxx Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Nåå ok tak, blev lige helt nervøs for mine fremtidige planer, måske ikke var så smarte igen, emn det lyder som om at alt er ok endnu. Stick out tongue

Venligst

René Buch

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 993
Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan er det kommet så vidt, er det fordi han kun har haft en kunde eller fordi han har haft en kunde der både har givet ham løn og konsulenthonorar?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Se det er nemlig et rigtigt godt spørgsmål som jeg ikke kan svare dig på da jeg ikke kender sagen. Jeg tror det handler om at man bliver fanget på det man selv har betegnet det som  arbejdsvederlag for arbejde udført for driftsselskabet, hvorefter Skat siger det er også fint nok. Det er bare ikke holdingselskabet der er rette indkomstmodtager  og man kan jo ikke kalde det udbytte hvis der er udført arbejde for pengene, hvad der ellers var mest oplagt. Når de, hvad jeg tror har kaldt det arbejdsvederlag fremfor udbytte skyldes det formentlig at holdingselskabet har haft uudnyttede skattemæssige underskud, men jeg ved det som sagt ikke.

Det er lige præcis i sager af denne type at reglerne om indhentelse af bindende svar fra Skat er geniale. Ingen rådgivere vil køre en løsning igennem hvis den ikke kan tåle at se dagens lys eller ikke holder 100% og derfor kan man ligeså godt lægge den frem inden den føres ud i livet som en forespørgsel til Skat.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 626
Skrevet kl. 20:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Når I siger "vederlag", betyder det så, at holdingselskabet har faktureret driftsselskabet, for arbejde som ejeren har udført?

Alt om både i Danmark

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Præcist: Arbejde som anses udført af ejeren. I og med at arbejdet for  driftsselskabet ikke kan karakteriseres som selvstændig virksomhed idet den økonomiske risiko ved arbejdets udførelse, er ejeren rette indkomstmodtager (lønmodtagerforhold). Her taler jeg naturligvis ikke om selve sagen for jeg kender den ikke, men de klassiske eksempler vedr. trippelbeskatning, for det er et velkendt skrækscenarie i rådgiverkredse og udtryk for en fatal fejl hvis man som revisor/rådgiver ikke råber jagt i gevær.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)