Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man oprette en juridisk instans, der sikrer, at midler fra fonde benyttes korrekt?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 629
Skrevet kl. 01:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Håber dette er det rigtige sted til denne tråd, ellers må en moderator flytte den det rigtige sted hen...

For at gøre en lang historie kort, så har jeg en knægt med autisme, min kone og jeg betaler selv for fuld støtte til hans kommende skolegang, det koster knaster. Vi vil søge hjælp hos fonde til projektet (hvis det er muligt), og i den forbindelse vil vi gerne kunne sende et seriøst signal til de fonde vi søger, at eventuel støtte går igennem en juridisk instans, der sikrer, at alle pengene går til betaling af lønnen til en støttelærer, og ikke til, at jeg pludselig har "penge på lommen og går på kro" :-)

Er der nogen der ved, om man kan oprette en "uvildig" juridisk instans, der kan sikre, at midler fra fonde benyttes "korrekt"?

På forhånd tak for svar.

/Grosen Friis

SEO konsulent og partner hos OnlinePartners.dk

Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Du burde måske prøve at slå den op i jura-mappen.

Mit besyv vil være at det ikke er nødvendigt med en sådan instans, da du alligevel er bundet af en aftale, så hvis du aftaler med fonden at formålet med de midler i modtager er at støtte din søns skolegang eller deslige, så er du alligevel forpligtet til at bruge pengene i overensstemmelse dermed. Desuden tror jeg heller ikke de fonde der står for at yde støtte til en sag som din, vil være specielt mistroisk med hensyn til om du skulle misbruge midlerne, da de vel har et bredt kendskab og en dyb forståelse for jeres situation og den stress dette kan medføre økonomisk.

Den eneste instans jeg selv kan komme på skulle være din egen fond hvor nogle formålsparagraffer i vedtægterne foreskriver hvad pengene skulle bruges på. Det ville dog bare være noget bøvl og omsonst, så mit råd vil helt sikkert være, blot at kontakte relevante fonde, og hvis der er noget du skal leve op til, så er jeg sikker på at de nok skal vejlede jer.

Alt godt. 

Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 629
Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Harald9000:
Det ville dog bare være noget bøvl og omsonst, så mit råd vil helt sikkert være, blot at kontakte relevante fonde, og hvis der er noget du skal leve op til, så er jeg sikker på at de nok skal vejlede jer.

Hej Harald9000

Mange tak for svar, det lyder som et godt råd, og jeg vil hellere end gerne slipppe for mere "administration"

/Grosen Friis

 

SEO konsulent og partner hos OnlinePartners.dk

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ikke lave din egen fond og vedtægter da der jo kun er til at styre om vedtægterne bliver overholdt men man kunne udmærket lave en aftale hvorefter en advokat sikrede og kontrollerede at midlerne blev anvendt som foreskrevet. Det kunne evt. være at man overfor bidragsyder gav et forhåndstilsagn om at man om ønsket er indstillet på underlægge sig sådan kontrol, eller evt sel forpligter sig til at  aflægge regnskab og redegøre for de midler man har fået. Er der ikke en landsdækkende forening for Autister hvor I måske kan få noget råd og vejledning med hensyn til ansøgninger om støtte og de ting du omtaler ?

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 2. Feb 09
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Grosen,

Jeg er enig med Harald, at de fonde, der vil støtte jer, ikke vil stille spørgsmåltegn ved om pengene nu bruges på din knægt eller på krobesøg. Nu er det her bare et forslag og så kan du jo vurdere om det kan bruges.

Lav en side, hvor du beskriver hvad pengene bruges til. De fonde, der støtter jer økonomisk, får et login. Her kan de se hele listen af støttekroner der er kommet og hvem, der er kommet fra. Hvis nogen ønsker at være anonyme, skriver du "Anonym ID-23" (Du oplyser støtterne et ID, så de kan se at det er dem).

Så laver du et simpelt regnskab.

Indkomne støttekroner: XXXXX
Novo Nordisk = kr. 1.000
Anonym ID-23 = Kr. 5.000
Amino.dk = kr. 100.000.000 Big Smile

Udgifter:
Støttelærer = kr. 20.000

Etc etc.

Håber det bedste for jer. Jeg vil gerne være den første der støtter med et beskedent beløb på 1.000 kr.

Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 629
Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Skattekonsulenterne og blueman71

Tak for jeres svar, i har mange gode pointer jeg tager med i mine overvejelser.

/Grosen Friis

SEO konsulent og partner hos OnlinePartners.dk

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)