Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Norsk registrert udenlandsk selskab - kræver det regnskab og revisor?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 6. Nov 08
Indlæg ialt: 73
Skrevet kl. 19:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tænker på at starte et dansk ApS, men jeg forventer, at en del kunder kommer fra Norge.

 

På Brønnøysundregistrene (http://www.brreg.no/) kan jeg se, at der er noget, der hedder:

Organisasjonsform: Norskregistrert utenlandsk foretak

 

Ved I Amino'er hvad det betyder, at blive registreret på denne måde i Norge?

Skal jeg lave norsk regnskab og have en revisor i Norge?

Hvad med det, der kaldes filial? Kan man lave en filial af virksomheden i Norge?

Findes der en simpel måde at få et norsk organisationsnummer, hvis man har et dansk registreret ApS?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor foregår din aktivitet med de norske kunder henne ? Bor du selv i Danmark ?

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 6. Nov 08
Indlæg ialt: 73
Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Aktiviteten er en webshopnettet, så det vil være mest logisk at starte med at sende fakturaer fra det danske ApS. Men produkterne for det norske marked er på norsk, hvorfor jeg overvejer, om det vil være smart (og mest troværdigt), hvis jeg laver en norsk afdeling af det danske selskab. Jeg bor selv i Danmark.

Men jeg er altså ikke klar over, om jeg kan undgå at lave f.eks. årsregnskab på norsk, hvis jeg vælger at blive registreret som udenlandsk selskab i Norge? Kræver det et kontor med norsk adresse og måske en norsk revisor? For så kan det nemt gå hen og blive dyrt!

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er altid utroligt svært at fastlægge driftsstedet for en web-virksomhed. Det man bl.a. henser til er hvor serveren er placeret. Du kunne godt lave en norsk filial eller et norsk datterselskab  af det danske selskab. Der vil du så formentlig skulle lave norsk regnskab (bør undersøges i Norge). Herudover kunne man i forhold til Danmark overveje et bindende svar hvor man får bekræftet at filialen/selskabets aktivitet skal beskattes i Norge.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 6. Nov 08
Indlæg ialt: 73
Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar Big Smile

Hvis jeg formentlig skal lave norsk regnskab, vil jeg nok starte med en dansk model (ApS) og så være sikker på, at shoppen giver penge nok, før jeg laver en norsk filial eller datterselskab. Det må være det mest fornuftige.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder fornuftigt ja. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 7. Dec 08
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 00:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal være opmærksom på at Norge som bekendt ikke med medlem af EU. Derfor skal de varer du sender fra Danmark til Norge fortoldes i Norge. Tolden bliver opkrævet hos modtageren af varerne. Det norske toldvæsen vil ikke opkræve tolden hos et udenlansk selskab.

Visse fragtfirmaer påtager sig at lægge ud for tolden (mod betaling) og sende regningen retur til dig. Ellers kommer dine kunder til at betale tolden.

Hvis du vælger at etablere firma i Norge findes der nogle revisons- og regnskabsfirmaer der påtager sig at "hoste" din virksomhed. Jeg mener at Visma har en sådan mulighed. Ellers kan du etablere et norsk selskab, men det kræver en adresse (f.ex. c/o adresse i Norge). De norske regler er meget lig de danske. Jeg "kører" selv et norsk selskab fra mit skrivebord i Danmark. Så det kan lade sig gøre.

Ja, Norge er altså lidt besværlig pga. de står udenfor EU - men held og lykke :-)

Jan

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Godt point - Herudover skal man være opmærksom på reglerne om socialsikring. Dels i forhold til en selv, hvor man dog nok vil falde tilbage på Danmar som bopælsland, når der også arbejdes i DK, men ansætter man folk i Norge til at arbejde i Norge skal der svares arbejdsafgifter og de er forholdsvis høje i Sverige, Norge og Tyskland.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:
Det er altid utroligt svært at fastlægge driftsstedet for en web-virksomhed. Det man bl.a. henser til er hvor serveren er placeret.

Vi bliver ikke uenige om at det er svært at fastlægge driftstedet for en web-virksomhed. En server udgør ikke et fast driftssted, hvis den aktivitet, der udøves via en hjemmeside har til formål at markedsføre eksempelvis varer eller tjenesteydelser.

Tilmeldt 6. Nov 08
Indlæg ialt: 73
Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jan:

Tak for dit indlæg! Det er rigtig godt, det du skriver. Jeg vil prøve at undersøge muligheden for at "hoste" virksomheden gennem f.eks. Visma eller en c/o adresse. Men jeg tør næsten ikke andet end at vente lidt. Det er nemlig en stor økonomisk beslutning i en opstartsfase, hvor jeg har en begrænset økonomi.

Det er netop den model, hvor jeg vil "køre" det norske selskab fra skrivebordet i Danmark, som jeg tænker på. Har du selv din virksomhed som c/o adresse, bliver den "hostet" eller driver du den på almindelig vis?

Bent og Klovn:

Til at begynde med ligger alt arbejde i Danmark, men på sigt drømmer jeg om at ansætte en freelancer i Norge. Ja, driftstedet bliver lidt problematisk. Der kan jo sagtens være en server i både Danmark og Norge.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)