Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Royaltyaftale af mine produkter

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 12. Jan 07
Indlæg ialt: 123
Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer.

Er der nogen der kan hjælpe mig i denne situation. Jeg har produceret en transportkasse med dyremotiver, som min svigerfar har tegnet til mig. Han er en anerkendt kunster, og der er ikke tvivl om at disse tegninger kommer fra ham. Designet af kasser er også mine, men ikke noget jeg har lavet rettigheder på

Jeg har solgt dem til et firma, og fået dem produceret af et firma. Jeg lavede en aftale med producenten af kasserne, at de skulle fakturere direkte til kunden. Min fortjeneste første gang, var at værktøjet til standseforme, trykplader, dtp-arbejde, samt andre udgifter til disse kasser bliver ejet af mig.

På den næste levering, skrev jeg en faktura til producenten på en gen bestilling, som de også betalte. Aftalen var 50/50

Nu har de leveret til kunden igen, og jeg ved faktisk ikke hvor mange gange de har leveret til dem, eller andre for den sags skyld, for nu siger producenten, at kunden og kasserne tilhører dem, og de kan ikke se vi har lavet en aftale, om at det er mig der har rettighederne til disse produkter og kunden. Jeg har sendt dem alle vores email, som klart og tydeligt fortæller at rettighederne til kunden og produkterne er mine. Men de kan stadig ikke se, at vi har indgået en aftale, selvom jeg ved det er blevet skrevet ind i deres ordresystem. Det var en bekendt der arbejdede hos dem, og igennem ham, at jeg har lavet alle aftaler.

 Jeg har fortalt dem, at de slet ikke må bruge disse tegninger på nogen produkter uden min tilladelse. Samtidig har jeg skrevet at hvis de ikke finder en fornuftig løsning, bliver jeg nød til at lade det overgå til en advokat, da jeg ikke vil bruge mere tid, på en fornuftig løsning. Jeg har skrevet stille og roligt til dem, en hel del gange, men de er som sagt kommet frem til at de er ligeglade. Den ordre de lige har leveret er på 20.000 kasser, og sådan er det ved hver genbestilling til denne kunde.

Er der nogen der har en fornuftig løsning på sådan et problem. Jeg selv har lyst til at stævne dem for en 1/4 mill, men da jeg ikke har prøvet dette før, er det at jeg vil høre jeres mening, og hvis det kommer til en advokat, om nogen kender en på dette område.

Jeg ved ikke om det er relevant, men produktet kan sælges worldwide, så derfor er jeg selvfølgelig ikke interesseret i at de producerer disse kasser uden min viden.

Håber i kan komme med noget godt feedback.

Hilsen Holger

 

Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 594
Fra  Catapult Skrevet kl. 20:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var da noget være hø Holger, en rigtig dårlig situation - altid kedeligt når man ikke kan stole på folk. Jeg er ikke jurist, men har da nok år på bagen som grafiker til at vide at man kan komme efter folk der bruger ens grafik/fotos/illustrationer osv. uden tilladelse - så det er da en lang ende du har fat i. Men med den størrelsesorden af ordrer vil jeg nok alliere mig med en advokat hurtigst muligt så i kan få stoppet dem og ikke mindst talt med kunden, som jo sikkert ikke kender til situationen og ved at de køber "kopivarer".

Held og lykke...
jesper

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Det sidste man må gøre er at lave en aftale om royalty eller løbende brugsret til immaterielle rettigheder overhovedet uden at alliere sig med en advokat der er ekspert indenfor dette område. Det kan meget vel vise sig at være dyrtkøbte lærepenge fordi man ikke får formuleret aftalen korrekt fra starten. Om det kan reddes nu skal jeg ikke kunne sige men jeg ville klart tage kontakt til en advokat her og nu.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 12. Jan 07
Indlæg ialt: 123
Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej og tak for deltagelse.

Jeg har fat i kunden, og sagt de skal bestille igennem mig. Så det håber jeg de vil gøre.

Nogen der kender en advokat, indenfor dette område?

Holger

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Jul 08
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Holger,

Det har vist helt klart fat i den lange ende her.  Men nu er dette svar nok lidt sent, men du skal have fat i en advokat.

Ring rundt og hør om de har erfaring på området.

Eftersom i ikke har aftalt hvad det skal koste dem, må det jo så være dig der sætter prisen.

Hvis du endnu ikke har fundet hjælp så skriv tilbage jeg kender en du kan få mere råd hos, en trykker/Dtp'er mm.

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 21:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan være helt sikkert på at de bliver solgt rundt om i verden, hvis man har været så dum at give tegninger til en virksomhed fra Kina.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 12. Jan 07
Indlæg ialt: 123
Skrevet kl. 08:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej og tak for deltagelse.

Skal lige starte med at sige at Kina ikke er inde over.

Jeg har lige haft en advokat inde over, men han var næsten værre end dem som jeg vil efter, så fra at have et problem, er det lige før jeg har fået  2. 

Han hørte min historie, skrev et brev til dem, og sendte mig en regning på 7 kilo + moms. Jeg havde ikke en gang modtaget deres tilbagemelding inden jeg fik hans regning. Da jeg spurgte ham hvad de havde svaret ham, fik jeg at vide at de ville give mig 4 k, for at jeg ikke skulle gøre yderligere.

Jeg har sagt jeg ikke ønsker mere af hans "hjælp", og at jeg synes at den hjælp han har ydet ikke er helt tilfredsstillende. Så nu skal jeg lige trække luft, og så må jeg op på hesten igen.

Forsat god torsdag.
Hilsen Holger 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)