Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tidsbegrænset ansættelse til unge under 18 år

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 01:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis man ansættelser unge under 18 år i et tidsbegrænset ansættelsesforhold, som ophører ved medarbejderens fyldte 18. år, kan man så risikere at komme i karambolage med diskrimineringsloven.

Fra Næstved
Tilmeldt 20. Jan 09
Indlæg ialt: 128
Skrevet kl. 01:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke helt sikker, men tror det ikke faktisk. Du skal nok bare gøre det klart, at når de bliver 18 ophører kontrakten.

Bilka smider næsten alle deres medarbejdere ud når de bliver 18.

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jonny,

Tak for din tilbagemelding. Min umiddelbare mening er som din - når nu de fleste virksomheder stopper ansættelsesforholdet, når de unge bliver 18 år, så burde det være i orden, at gøre opmærksom på det i kontrakten. Men jeg må nok undersøge lidt mere , inden jeg praktiserer det. Jeg vil jo nødig have 'konflikter' med jobpatruljen.

 

 

Tilmeldt 6. Aug 08
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 23:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er fuldt lovligt at indføre i kontrakten at ansættelsesforholdet ophøre ved det fyldte 18år. Ved med sikkerhed at discountkæden fakta gør det.

 

Fra Stenstrup
Tilmeldt 14. Aug 08
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 00:20
Hvor mange stjerner giver du? :

 Hej

Det er lidt en interessant problemstilling du rejser her. Jeg er egentlig selv lidt usikker på hvad der er gældende praksis.

Jeg er godt bekendt med, at visse butikskæder dels har særlige afsnit i deres overenskomst vedrørende unge under 18 år, og at de i et vist omfang opsiger dem når de fylder 18 år. 

Hvis man læser lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet  ( https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=122522#Bil1 ) synes det springende punkt at være, om der foreligger en overenskomst der behandler unge under 18s løn.

"Stk. 5. Uanset bestemmelsen i stk. 1 er loven ikke til hinder for bestemmelser i kollektive aftaler og overenskomster om særlige regler for aflønning af unge under 18 år. Forbuddet mod forskelsbehandling på grund af alder med hensyn til ansættelse, lønvilkår og afskedigelse finder ikke anvendelse for lønmodtagere under 18 år, hvis ansættelse er omfattet af en kollektiv overenskomst, der indeholder særlige regler om aflønning af unge under 18 år."

Ja, den skal læses et par gange før den sidder der. Men sådan som jeg forstår lektien, så vil det altså være en overtrædelse af loven, hvis man ikke er omfattet af sådan en overenskomst, og alligevel opsiger den unge når vedkommende fylder 18. Ja, alle er ikke lige her Smile

For mig at se, så er det spørgsmål om man ikke kan redde sig i land, hvis man i kontrakten henviser til en af de gældende overenskomster som opfylder kriterierne? Jeg er langt fra sikker på det her, - men hvad siger de juridiske kompetencer som måtte følge med i tråden?

Venligst

Karsten

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 00:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Karsten,

Jeg har på et tidspunkt opfanget et eller andet sted, at der er tale om diskriminering, hvis man afskediger ved det fyldte 18. år - og det hænger jo fint sammen med din tråd.

 Måske var det noget, jeg så på jobpatruljen.dk - men jeg har ledt der, og kan ikke finde noget om det nu. Men som sagt - jeg erindrer ikke helt, hvor jeg har det fra.

Men at det foregår sådan i praksis, hersker der ingen tvivl om - og så ville det jo alt andet lige være bedre både for de unge og for arbejdsgiverne, hvis man aftalte det på forhånd. Derfor mit spørgsmål.

Lad os se - om der kommer flere kommentarer.

 

 

 

 

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 00:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Karsten Winther Hansen:

For mig at se, så er det spørgsmål om man ikke kan redde sig i land, hvis man i kontrakten henviser til en af de gældende overenskomster som opfylder kriterierne? Jeg er langt fra sikker på det her, - men hvad siger de juridiske kompetencer som måtte følge med i tråden?

Kan man henvise til en overenskomst, når ansættelsesforholdet ikke er omfattet af en overenskomst?

 

Fra Stenstrup
Tilmeldt 14. Aug 08
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 08:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvis man som arbejdsgiver ikke har tiltrådt en overenskomst (en aftale om løn og ansættelseforhold med en fagforening), er man henvist til at indgå individuelle ansættelsesforhold (i modsætning til overenskomsterne der er kollektive aftaler).

Man kan dog godt i en individuel aftale henvise til en kollektiv aftale som være gældende for den individuelle aftale. Man skal blot være opmærksom på, at man så tager hele pakken (så sørg for at læse den grundigt igennem inden) og at man binder sig til fremtidige ændringer i overenskomsten. Man kan eventuelt gøre det lidt mere fleksibelt, så man kun henviser til visse del af overenskomsten. F.eks. reglerne om feriefridage i henhold til den og den overenskomst.

Venligst

 

Karsten

Fra København
Tilmeldt 22. Jul 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, det gør man ikke.

Det er faktisk det eneste område i diskriminationloven, hvor man må indfører den slags ting (m. undtagelse af regler for automatisk pension eft. folkepensions alderen.).

 

Det er derfor også lovligt at annoncer efter en ung under 18, hvor det normalt ville være en overtrædelse at skrive alder ind i en annonce.

Du kan i øvrigt annoncere gratis eft. fritidsjobbere på jobindex.dk og evt. se mere her www.kk.dk/fritidsjob

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14997
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du vil helt fri af 18 års problematikken,lader du blot kontakten udløbe 1-2 mdr før den ansattes fylder 18 år, for så er det ik længere alderen, der spiller ind. Kender flere inkl supermarkeder der bruger denne lidt "øv øv" metode, men så slipper de for alle problematikker...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)