Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskedigelse af funktionær

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Dec 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Normal 0 21 false false false DA X-NONE X-NONE

Hej Aminoer,

 

Jeg har afskediget en medarbejder i sidste måned pga dårlig performance og fordi han ikke udfører de ting, der bliver ham pålagt (i henhold til hans ansættelseskontrakt).

 

Han har udtalt at han ikke er interesseret i at acceptere en fratrædelsesordning og at han ikke er motiveret til at nå de målsætninger, der for ham er sat.

 

Jeg er interesseret i at høre, om man (hvis begrundelsen er i orden) kan bortvise eller lign medarbejderen og derved ikke betale løn i den resterende periode til en medarbejder, der både har udtalt og beviseligt viser, at han ikke er motiveret til at udføre de aktiviteter, der netop bliver ham pålagt.

 

Jeg har gentagne gange sagt til ham, hvilke tiltag der skal gøres for at højne hans performance, har opstillet målsætninger, givet ham andre arbejdsopgaver, etc, men lige lidt hjælper det.

 

Med venlig hilsen

Nicolai

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :

jf. funktionærloven

§ 4. Hvis funktionæren uberettiget undlader at tiltræde tjenesten eller forlader denne, eller arbejdsgiveren hæver tjenesteforholdet på grund af grov misligholdelse af kontrakten fra funktionærens side, har arbejdsgiveren ret til erstatning for det ham derved påførte tab. I tilfælde af ulovlig udeblivelse eller forladen af tjenesten har arbejdsgiveren, medmindre særlige omstændigheder foreligger, mindst krav på en erstatning svarende til en halv måneds løn.

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=30207

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej

Du havde vel ikke forestillet dig at en fyreseddel skulle virke motiverende?

Hvis du har fyret medarbejderen af de nævnte årsager,  så skal der meget til for at du kan bortvise medarbejderen. En bortvisning er en alvorlig sag, fordi lønmodtageren mister sine dagpenge fra A-kassen i en periode, da en bortvisning betragtes som selvforskyldt ledighed. Så fagforeningen vil på medlemmets vegne bringe sagen for retten, såfremt i ikke forliges inden. Det kan der næsten kun komme yderligere udgifter ud af.

Fritstil medarbejderen i opsigelsesperioden, - det er du bedre tjent med.

/Michael 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Helt enig i ovenstående!

Hvis der er andre medarbejdere på arbejdspladsen, der er vidne til at han er doven, ugidelig, ikke opfylder sine forpligtelser o.m.a. så skaber det bare en dårlig stemning og fører intet godt med sig. Derudover vil du sikkert også gerne have, at han behandler dine kunder ordentligt.

Jeg ville ikke tøve med at fritstille ham. Du får jo intet for dine penge alligevel, andet end mavesår.

Med venlig hilsen

Flemming

Fra Stenstrup
Tilmeldt 14. Aug 08
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 23:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nicolai

Som de andre herrer så ganske rigtigt har skrevet, så vil det være op ad bakke med en bortvisning nu. Du vil simpelthen få svært ved at rejse tilstrækkelig begrundelse for en bortvisning. Så §4 skal nok gemmes til en anden god gang.

Jeg vil tilslutte mig foreslaget om fritstilling selvom det heller ikke er nogen optimal løsning. Du kan eventuelt bede medarbejderen om, at udføre andet arbejde i opsigelsesperioden. Du vil sandsynligvis slippe for bøvl med fagforeningen, da opsigelsen jo er begrundet i, at medarbejderen hverken kan eller vil løse de opgaver som han er ansat til.

Desværre er det forholdsvist sjældent med lykkelige opsigelser.

Venligst

Karsten

 

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du fritstiller - så husk, at du kan varsle ferie, så du ikke skal afregne så meget i feriepenge.

Har han ikke optjent feriedagene hos dig, men hos en anden arbejdsgiver, så kan  du stadig varsle ferien, og trække ham i lønnen. (Ifølge ferieloven afholdes først optjent ferie først - og det er denne regel, du kan henvise til, hvis du skal trække ferie i lønnen).

Hovedferie skal varsles med 3 måneder + hovedfeiens længde, og restferie med 1 måned's varsel + restferiens længde.

Ovenstående frister er på hukommelsen - du skal lige undersøge nærmere, medmindre én eller anden kan bekræfte det.

 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 23:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved ikke helt hvad du havde forestillet dig, når du har fyret ham.

De fleste arbejdsgivere fritstiller en medarbejder i den situation og så er den pot ude. De gør jo ofte mere skade end gavn, når de er blevet fyret.

Jack

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Tilmeldt 28. Dec 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

 

Tak for alle rådene (mere eller mindre brugbare). Jeg hæfter mig ved varsling af ferie. Den går jeg lidt videre med.

 

Tak.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 12:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg foreslår også fritstilling.

Jeg har selv stået i samme situation, hvor jeg satte den fyrede til at lave nogle rutineopgaver - desværre måtte jeg skrotte hele hendes arbejde bagefter, så det kom der kun tabere ud af - hende og mig.

mvh Hans

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicolai:

Hej alle,

 Tak for alle rådene (mere eller mindre brugbare). Jeg hæfter mig ved varsling af ferie. Den går jeg lidt videre med.

 

Arbejdsdirektoratet administrerer ferieloven. De er utrolig flinke til at råde dig på en konkret sag. Du kan kontakte dem på tlf. 38148484 man, tir, tor og fredag ml. kl. 12-14.

Inden du ringer, så find ud af hvornår og hvor mange feriedage vedkommende allerede har afholdt. Det har nemlig betydning for, om der er tale om hovedferie eller restferie.

Og så se at komme af med vedkommende i en fart. Du ærgrer dig dagligt indtil du har fået det gjort. Bagefter er han forsvundet fra dine tanker, og du kan komme videre.

 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)