Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Medbringe linkjuice til nyt shop-system

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 312
Skrevet kl. 01:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal i gang med at flytte en internet butik over i et nyt shop system og vil selvfølgelig gerne medbringe hvad jeg kan af eksisterende linkjuice fra det gamle system. Her håber jeg at i kan hjælpe med en lille problemstilling ...

Systemet jeg pt. bruger er håbløst med hensyn til duplicate content. Til hvert produkt kan google finde 18-20 URL'er pr sprog (dansk og engelsk). Jeg HAR forsøgt at hente hjælp til dette fra min nuværende udbyder igennem de sidste par år, men hver gang har svaret været noget i stil med "at nu skal du ikke komme her og pådutte mig en eller anden religion", så der har der ikke været meget hjælp at hente. (Heldigvis slipper jeg meget snart væk fra denne udbyder :-))

Her er et eksempel uden filter

Mit spørgsmål til jer kære SEO-kyndige aminoer er:
Når nu jeg flytter siderne ved hjælp af 301 redirects, bør jeg så finde alle de URL'er som google kender til det enkelte produkt/side og redirecte dem til den nye canoniske URL som produktet vil få i det nye system, eller er det nok bare at redirecte det første resultat der kommer frem?

På forhånd tak.

Fra Randers
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 117
Fra  webnoerd.dk WEBNØRDERNE Skrevet kl. 09:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej du

For det første vil jeg sige at du nok ikke kan forvente at få hjælp til SEO hos specielt mange shop udbydere, emnet er ganske simpelt så stort at man ikke bare sådan lige yder support på det. Det været sagt så er det lidt sært at de ikke i det mindste har peget dig i retning af hvor du kan hente hjælp (denne skal du næppe forvente er gratis).

Jeg arbejder til dagligt for en af danmarks største shop udbydere (din shop ser ikke ud til at ligge hos os, så jeg er vist uden for farezonen :) og har dagligt kontakt med masser af kunder som har spørgsmål til SEO. Jeg oplever derfor ofte kundernes frustration over emnet og kan snildt sætte mig ind i det. Når det er sagt ja så er der ikke meget for shop leverandøren at gøre ud over at pege dig i retning af hvor du kan finde hjælp.

Men nu til dit spørgsmål:

Når du flytter bør du nok lave redirects på samtlige links som google har indekseret, jeg ville dog nok vælge ikke at gøre det men blot tage de primære og redirecte resten til forsiden af din nye shop. Men det er fordi, jeg er overbevist om at selve skiftet af shop aligevel ikke kan laves uden at du får et størrer eller mindre drop i ranking.

Så min teori er at din tid kan være bedre brugt andet steds, nemlig på at forbedre din nye shop og gøre den mere SEO klar. Men den beslutning er op til dig. Det er et vægtet mål; Hvor er din tid bedst brugt?

Held og lykke med skiftet og må det bringe dig glæde og nye kunder i spandevis :)

mvh

René Reinholdt
splash-it.dk

Fra København
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 312
Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar René,

Jeg er helt med på SEO ikke er en del af den support man kan forvente at få fra supporten hos sin udbyder. The thing is at netop denne udbyder sælger sit system hårdt på at det er så og så meget SEO optimeret og mine spørgsmål var om hjælp skal nok nærmere betragtes som værende et kald på ændringer af deres system, men som sagt så stødte jeg på en mur af uenighed dels omkring faren ved duplicate content og også omkring andre SEO issues i stil med muligheden for at lave seperate description meta tags på alle sider!

Jeg kan sagtens se din pointe om at udnytte tiden effektivt. At skulle manuelt redirecte ca. 1000 sider x 20 mulige duplicate content URL'er er en total show-stopper og time-killer.
Mit nye system har en default 404 error side, som jeg kan redigere. Jeg har tænkt mig at inkludere et sitemap på denne side, så google har lidt at arbejde med for de sider jeg ikke får redirected manuelt. Er det ikke en OK tilgangsvinkel?

Jeg er også helt enig i at min nye e-butik initielt vil få et drop i page rank. Til gengæld forventer jeg at page ranken vil stige og med tiden blive højere end for den nuværende e-butik i og med at jeg dels har suget meget viden til mig omkring SEO (Mange mange tak til alle jer deler ud af jeres SEO viden her på Amino!!!),  dels er det nye shop system anerkendt vidt omkring for at servere SEO venlige sider, og endelig forventer jeg mig en smule page rank effekt af at lægge hele den engelske del over på et .com domæne.

Fra Randers
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 117
Fra  webnoerd.dk WEBNØRDERNE Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Nu vil jeg meget nødigt afslører hvem det er jeg arbejder for, da jeg meget gerne vil ses som mig og ikke der hvor jeg arbejder (for at få mad på bordet). Vi er her jo alle fordi vi har et ønske om at starte for os selv eller allerede er startet. Sagt med andre ord det jeg giver udtryk for her er min holdninger og IKKE holdningerne af den virksomhed som jeg reprecenterer i hverdagen. Men nu til SEO:

Jeg vil anbefale dig at tage "hoved" linksne fra google altså, ikke at tage alle de ekstra sider med, men kun de relevante og så oprette en fejl side (om det er i asp, php eller html) som sender alt andet videre til forsiden af shoppen. Det vil stadig være noget øv at lave men på den måde skulle du kunne undgå en alt for stopr rank nedtur, uden at bruge for lang tid på det.

Du er lidt ude i at måtte opveje hvor meget din tid er vær og om den kan bruges mere cost/benefit mind'et på noget andet.

mvh
René Reinholdt
splash-it.dk

Fra København
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 312
Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et issue mere som jeg håber kan blive belyst.

Det nye system jer skifter til er Magento som giver gode muligheder for brugervenlig filtreret navigation.

Filtreret navigation har dog den ulempe at det kan åbne for op duplicate content på kategori siderne.

Her er et eksempel fra Magentos demostore.

På den side kan google mf. få stort set samme indhold på forskellige URLs.

Umiddelbart kunne jeg forestille mig at

User-agent: Googlebot
Disallow: /*?

i robots.txt kunne løse problemet for googles vedkommende da det kun er filtreringerne der indeholder et spørgsmålstegn i URLen.
Det skal tilføjes at alle sider i min Magento shop har et canonical URL tag (samme for de forskellige filtreringer af en kategori også), men jeg kan forstå på deMib og Rosenstand i denne tråd at Canonical URL endnu ikke er en 100% gangbar løsning.

MEN et spørgsmålstegn i robots.txt giver nu et problem i forhold til alle de 301 redirects jeg laver i .htaccess fra det gamle system til det nye. Mange af de gamle URLer  indeholder et spørgsmåltegn.

Spørgsmålet er så om google først "læser" .htaccess eller robots.txt. Er det robots.txt der overruler, så er de mange redirects indeholdende et spørgsmålstegn i .htaccess nytteløse.
Eller hvad?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)