Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

AMINO-BANKEN - Banken der tør låne penge ud!

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 12. Apr 09
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Flemming, 

jeg har faktisk i længere tid haft en idé meget den du skitserer, dog fra en anden vinkel. For 3-4 dage besluttede jeg mig så for at gøre noget ved det. Baggrunden er at jeg, som studerende ikke har mange penge, men stadig godt kunne tænke mig at investere. Ikke meget, men mellem 2.000 og 10.000 kroner. I starten var den tænkt som en slags myC4 eller kiva.com, hvor man som "bruger"/"investor" vil kunne vælge en iværksætter man vil låne et beløb til. Jeg tror dog risikoen for at det bliver en malkemaskine for ovennævnte babytøjsbutikker etc. er for stor, og at administrationen er for voldsom, hvis det skal betragtes som investeringer (hvilket er mit udgangspunkt), og ikke som lån

Som det ser ud nu, forestiller jeg mig en investeringsforening med et "task-force" der leder efter og finder spændende iværksætter-projekter, et risk-management team, der analyserer hvad task-forcen finder, og en form for bestyrelse der står for endelig godkendelse. Der vil være 3-5 projekter ad gangen, og interesserede investorer vil så kunne købe et investeringsbevis igennem foreningen i én af disse start-ups. Hvordan aftaler med start-ups skal styres har jeg tænkt en smule over, og der skal selvfølgelig også arbejdes på omkostninger til administration osv - men jeg forestiller mig ikke de store omkostninger, og ej heller et meget stort task-force/RM/bestyrelse, men en gruppe engagerede mennesker der i starten vil udfylde alle tre funktioner.

Kanon tråd, og lige hvad jeg ledte efter. Jeg glæder mig til at høre feedback. I mellemtiden er jeg tilbage i min tænkeboks! :) 

MVH
Martin 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 00:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin,

Mange tak for dine inputs.

Jeg har selv gået med nogenlunde samme tanker, hvad angår at lave det som en slags investeringsforening. Den ide er tiltalende og minimerer omkostningerne. Om det så er nødvendigt med alle de "instanser", som du nævner ved jeg ikke, men jeg mener bestemt at du er inde på noget af det rette her.

Det kunne være at vi en dag skulle stikke hovederne sammen over en kop kaffe og diskutere det nærmere? Send mig en PB og lad os se hvad vi kan finde ud af.

Mange hilsner

Flemming

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 05:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er en interessant samtale I har haft her, og jeg synes især at aspektet med en myC4/kiva lignende virksomhed virker interessant. Hvor investorer kan finde iværksættere, og investere mindre beløb for på den måde at have lav risiko, mens iværksætteren kan opnå et relativt højt beløb pga. volumen af investorer, ved en lavere rente end en bank ville tilbyde. 

Kunne det være interessant, ifølge jer, som investorer eller iværksætter?

Idéen kunne være at virksomheden foregår som mediator mellem iværksætter og investor, hvor iværksætteren skal sælge sig selv - evt. filtreres af virksomheden, og investorerne kan så vælge eller vrage imellem iværksætterne. 

Personligt, tror jeg ikke at det vil være en stor administrationsbyrde for virksomheden, der evt. ville kunne varetages af en enkeltperson med teknisk flair. 

Det eneste minus ved idéen er de juridiske omstændigheder og ansvar ved at stå for faktisk indlån og udlån. Det kunne være interessant at se hvordan myC4 klarer de omstændigheder.

 

 

Tilmeldt 15. Oct 07
Indlæg ialt: 286
Skrevet kl. 07:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Flemming

Har først læst din tråd nu :-)

Hvorfor ikke starte en anden tråd - for aat se om der er opbakning til at starte en sdåan bank eller investeringsselskab.

Jeg er ihvertfald klar med noget kapital ?

Kunne det ikke være en mulighed at "stikke" fingeren i jorden og se hvad der sker

 

Bo

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)