Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvem har rettighederne?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Hedensted
Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 15:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer!

Jeg  skal igang med at lave en hjemmeside for handelsforeningens i den by hvor jeg bor.
Det er igennem mit job på lokalavisen jeg skal lave siden.

Vi har haft nogle møder med bestyrelsen i foreningen og på et tidspunkt nævner en at de gerne vil have noget på skrift mht. rettighederne af sitet. De mener jo at det naturligt tilfalder dem når de køber en hjemmeside igennem os.

Nu har jeg imidlertidig gået og tænkt det lidt igennem og jeg mener egentlig at rettighederne må tilhøre dem som laver siden. Jeg ved godt de betaler for det, men de betaler jo bare for designet og opbygningen.

Men jeg håber lidt at nogle af jer evt. kan hjælpe med at opklare dette. Hvad er jeres holdning til den sag?
Hvem skal have rettigheden?

 

 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej topperdk,

Jeg mener jo, at det er dig, der har rettigheden til siden. Det er jo også derfor, at de siger, at de vil have dem. Det må du jo så overveje om du vil give dem og hvad det skal koste.

Som køber af en hjemmeside ville jeg også helt naturligt forlange at få rettighederne til den - inkluderet i prisen.

Med venlig hilsen

Flemming

PS: Har du noget at bruge de rettigheder til?

Fra Kolding
Tilmeldt 19. Feb 09
Indlæg ialt: 602
Fra  Customerwise A/S Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :

bob bob, den er lidt svær.

De ønsker jo nok at en "kopi" at deres site ikke dukker op i mængden.

Som udgangspunkt forfalder rettighederne af de udviklingsopgaver vi har, til vores kunder. Dvs. de selv på senere tidspunkt kan vælge at udbygge systemet igennem os, eller en lignende leverandør.

Umiddelbart kan jeg godt forstå at handelsforeningen gerne vil have rettighederne til det "unikke" produkt du laver til dem, så har de jo alt på det rene, og de risikerer ikke at du kommer bagefter og vil tage produktet fra dem.

Er der noget negativt i at lade rettighederne tilfalde kunden?

Fra Hedensted
Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, det behøver ikke at være negativ.
Men jeg kommer helt sikkert til at lægge meget arbejde i opbygningen og designet af sitet.
Det er vores første hjemmeside-kunde på avisen og jeg skal alene stå for det hele.

Jeg frygter lidt at handelsforeningen senere vælger en anden leverandør som skal stå for opdateringen og vedligeholdelsen og tanken om at andre så kan genbruge mit design er ikke særlig behagelig :-)

 

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Selvfølgelig er det kundens design hvis kunden betaler for det! (min holdning, ikke nødvendigvis juridisk)

Kunden er jo heller ikke interesseret i, at hvis de skifter webmaster, at han så genbruger designet til andre sites. Men du kan i princippet være ligeglad. Kunden har jo betalt for opgaven, så er den vel ikke længere? Så er designet jo ikke længere dit men solgt.

 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 19:16
Hvor mange stjerner giver du? :

topperdk:

Jeg frygter lidt at handelsforeningen senere vælger en anden leverandør som skal stå for opdateringen og vedligeholdelsen og tanken om at andre så kan genbruge mit design er ikke særlig behagelig :-)

 

Sådan er verden. Du må jo give dem en deal på opdateringer/support, som er attraktiv. (Jeg ville aldrig købe en hjemmeside hos en virksomhed, der ville beholde rettighederne)

Det er ikke spor anderledes end, at enhver virksomhed må gøre sig 'lækker' for sine ansatte, hvis man ønsker at de skal blive i virksomheden ;o)

Jack

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 01:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Er der slet ingen, der har fanget at han laver den gennem sit job?
Rettighederne tilfalder din arbejdsgiver. Det står i en ganske almindelig ansættelseskontrakt, at hvad du laver for dem, tilhører dem.

Kunden og din arbejdsplads skal forhandle om rettighederne. Det kan aldrig blive dine.
 

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 08:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Topper - det svarer til, at jeg laver et nyt smart program på bestilling. Det er kundens ide - jeg er blot den forlængede arm der udfører opgaven. Når produktet leveres, overgår rettighederne til kunden. Der kan være delmål og aftaler der afgør, hvorvidt produktet er mit eller kundens, hvis aftalen ophæves under processen, men når produktet er leveret, er rettighederne ude af dine hænder. Hvis jeg derimod laver programmet selv, og lejer det ud på licens, er programmet mit og det er mig der har rettighederne.

Og som Lone anfører - hvis der overhovedet var tvivl, ville det aldrig være dig, der havde rettighederne, når du udfører opgaven for din arbejdsgiver, medmindre andet er aftalt.

 

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 08:48
Hvor mange stjerner giver du? :

SusanneK.nu:

Topper - det svarer til, at jeg laver et nyt smart program på bestilling. Det er kundens ide - jeg er blot den forlængede arm der udfører opgaven. Når produktet leveres, overgår rettighederne til kunden. Der kan være delmål og aftaler der afgør, hvorvidt produktet er mit eller kundens, hvis aftalen ophæves under processen, men når produktet er leveret, er rettighederne ude af dine hænder. Hvis jeg derimod laver programmet selv, og lejer det ud på licens, er programmet mit og det er mig der har rettighederne.

Og som Lone anfører - hvis der overhovedet var tvivl, ville det aldrig være dig, der havde rettighederne, når du udfører opgaven for din arbejdsgiver, medmindre andet er aftalt.

Det er faktisk ikke rigtigt. 
Ophavsretten er ophavsmandens, som udgangspunkt.

Hvis et firma hyrer dig til at lave et nyt, smart program på bestilling, er du muligvis blot den forlængede arm, der fører deres idé ud i livet. Men selve arbejdet er dit, med mindre andet er aftalt (og underskrevet). Ligemeget, hvor meget de betaler dig for det.  

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Torben siger jo sådan set også blot at han mener det er dem der laver siden (Lokalavisen) som har rettighederne. Det er det måske også juridisk men hvis det var mig som handelsstandsforening der købte en hjemmeside ville jeg da klart også kræve at få rettighederne til den.

Hvad angår hvem der har retten til det arbejde som er lavet i et ansættelsesforhold så vil det angiveligt stå i ansættelseskontrakten at det er arbejdsgiveren der har rettighederne til det udførte arbejde. Om arbejdsgiveren så kan lave noget tilsvarende uden den ansatte er noget andet.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)