Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dating site

Side 4 ud af 4 (34 indlæg)
Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :

echolibre:

Vi har tidligere været inde på hvordan en kravspecifikation i grove træk ser ud for et dating site. En udvikler der har styr på sine værktøjer kan løfte opgaven på en 1-2 måneder under almene arbejdsbetingelser (37t om ugen). Prøver i at skræmme manden, eller er det mere normen end undtagelsen at regne med en timepris på helt op til 1000.

Én ting er en kravspec. En anden ting er hvordan det reelt vil blive håndteret. Da jeg var i hjemmeværnet havde vi det at "planen holder kun til første møde med fjenden". Jeg tror ikke på at man kan lave et godt datingsite på 1-2 måneder.

Som jeg har nævnt før, så de ting der vil tage tid er test, test og atter test samt administrationen af sitet. Den glemmer folk som regel når der skal laves et tilbud på et projekt.

Du skal som regel tænke på at det vil koste ca. 50.000 om måneden for at have en programmør kørende. Dette er jo ikke kun til løn til ham, men til div. andre udgifter.

Derudover vil han ikke kunne have en effektiv arbejdstid på 37 timer om ugen. 

 

Fra København
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :

echolibre:

Nicolai Johannesen:

Jeg tror ikke så meget på skabeloner til et datingssite. Hvis man skal være seriøs omkring sin idé, så er der mange flere faktorer i det end bare et "skelet". Som Thorborg siger: Idé er sølv, men udførelse er guld. Nå, men smag og behag. Min kollega Anders Dahl Pape (programmering) og jeg (grafisk design) har udviklet http://www.singleplus.dk helt fra bunden og det tog cirka 12 måneder før det var køreklar med lancering i 2005. Og hvis vi skulle ha' lavet det for andre, så er prisen på en halv million ikke urealistisk. Og desuden har sitet gennemgået en relancering i 2008, så hvis du vil ha' en succes kræver det løbende vedligeholdelse og udvikling og ikke mindst lytte til brugernes behov for funktioner. Så mit råd er at du finder en udvikler/programmør/designer og så derfra lad eventyret begynde ... pøj pøj

 

Det var da godt nok lang tid. Har i passet et fuldtidsarbejde ved siden af? Hvor meget har i arbejdet på projektet? Har i haft en detaljeret kravspecifikation? Hvor mange gange har i revideret jeres kravspecifikation? Har i mistet lysten/gejsten undervejs, haft perioder hvor projektet har stået stille?

Det er alt sammen noget udviklere kommer ud for, især når det er egne projekter og man ikke har en kunde i nakken. Alle sammen er faktorer der har en betydning for udviklingstiden. Men nu hvor du har noget erfaring med at bygge et sådan system op fra bunden, må jeg så høre et realistisk bud på udviklingstiden (mandetimer, måneder eller hvad du nu har det bedst med). Og her tænker jeg på at i HAR en detaljeret kravspecifikation som bare skal opfyldes. Ingen revideringer eller noget!

 

Vi var begge iværksættere på det tidspunkt - og havde kundeopgaver der skulle løses. Egentlig havde vi bare lyst til at cutte alle kundeforbindelser og opgaver og så satse 110% på vores singleplus.dk - men hverken økonomien og vores pligtopfyldelse tillod dette. Derudover blev min kollega far for første gang i den periode, og det betød både at han var nødsaget til at finde fast arbejde. Så det var en hård tid...ikke mindst, når man ingen penge har. Men i dag har det været anstrengelserne værd - da vi er meget stolte over vores site og de oplevelser vi giver til vores brugere via funktionerne.

Kravsspecifikationen var omfattende, og ændrede sig hele tiden under projektet. Og det må man indstille sig på ...lige meget hvor stram en plan man lægger skal der være plads til at improvisere. Og det betød også at tidsplanlægningen hele tiden rykkede sig fordi der kom nye krav og idéer til projektet. Men det er jo ganske naturligt i sådan en proces - men vi lærte at leve med det.  

I dag vil jeg stadig vurdere at det i hvert fald vil tage et halvt år for én programmør/designer at opbygge et site som vores. Men så skal programmøren også fritages fra døje med markedsføring, drift af virksomheden, regnskaber, partneraftaler og PR m.m..
  
Og så er det vigtigste i sådan et projekt altså - som Niels understreger i et tidligere indlæg - at man hele tiden skal TESTE TESTE TESTE...og så kan jeg tilføje at man skal LYTTE LYTTE til sine brugere - og der ved hele tiden udvikle sit produkt, så brugerne finder det relevant og brugbart! Så det er altså ikke BAAARE at købe en skabelon og så derud af... dream on!!!! 

 

Jeg deler også tips og links på:
http://twitter.com/nicolaij

Tilmeldt 23. Apr 09
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 17:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hold da op.. Koster det virkeligt så meget ?

Jeg kender en der har Vestdating til salg

Mvh Smeden

Tilmeldt 4. Jan 08
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja jeg kan kun bekræfte at det er dyrt og skal vedligeholdes og man skal helst have en god programør(helst som partner)...de er gode til det med koder ... men ikke altid lige gode til at se hvad fok vil have ;-)

 

Har selv et dating site, lanceret med store forventninger og programmeret i DK, siden omskrevet og korrigeret flere gange. Nu kunne partneren ikke bruge mere energi på sitet, så nu er det mit... på godt og ondt.

 

Jeg mener stadig de er god økonomi og fornuft i at lave datingsites, men min anbefaling vil være at gå sammen flere... det deler arbejdsbyrden.... og ja man skal også dele overskudet, men man skal jo bare være glad for der er noget at dele ;-)

 

Ps. kunne godt bruge en partner hvis nogen læser dette. Det er et internationalt site.

 

Mvh Buhhhh

Side 4 ud af 4 (34 indlæg)