Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan sælger man et design?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 24. Jan 08
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej hej

Jeg har designet et møbel og fået bygget en prototype - ja, to faktisk fordi der var ændringer :o)

Nu sidder jeg så her med et møbel og kan ikke rigtig gennemskue næste skridt - er der nogen som har erfaringer med salg af et design?

Hvem snakker man med, skal jeg tage patent - kan man overhoved sælge sådan noget hvis man ikke er kendt som designer i forvejen?? Hvis får produceret nogle stykker kan jeg jo starte med at få møblet ud i bobleby.dk, men risikerer jeg så ikke at nogen (som sikkert kan gøre det billigere) sætter møblet i produktion og dermed ender med at eje min ide?

Mvh

Sanne

Tilmeldt 9. Feb 07
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Winsløv:

...

Hvis får produceret nogle stykker kan jeg jo starte med at få møblet ud i bobleby.dk, men risikerer jeg så ikke at nogen (som sikkert kan gøre det billigere) sætter møblet i produktion og dermed ender med at eje min ide?

Mvh

Sanne

Hej Sanne,

For at starte bagfra - jo, hvis det er nemt at kopiere er der da altid en risiko for at det sker. Man kan prøve at "brande" sig frem - knytte møblet til et varemærke, men det er som regel en lang og kostbar løsning. Hvis det vigtige ved møblet er udseendet, så er design beskyttelse en oplagt ide. Formålet med designbeskyttelse (i gamle dage hed det mønsterbeskyttelse i danmark) er at forhindre salg af kopier.

Hvis det vigtigste kendetegn ved møblet er mere funktionelt, så er patentbeskyttelse formentlig mere relevant. Patentbeskyttelse er velnok den stærkeste IP-rettighed - da den også beskytter ting der ikke er identiske med forlægget, men samtidig den absolut dyreste.

Om du kan sælge noget uden at være kendt som designer ... det vil jeg ikke gøre mig klog på, men alle kendte designere er da vel startet som ukendte Wink Det kommer vel først og fremmest an på dine evner som sælger - og dit produkt.

Held & Lykke,

Det ovenstående er et debatindlæg og hverken kan eller skal opfattes som et forsøg på rådgivning. Mvh Henrik Heile Christensen

 

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej Sanne,

 

Jeg arbejder på et reklame/rådgivningsbureau, og vi arbejder tæt sammen med et design bureau, der designer mange forskellige ting, fra møbler til greb og lige nu roder de med en eller anden dims til høreapperater (tror jeg nok)  Tanken er at nå de har designet en ting, er der folk som mig der sørger for tingene kommer i butikkerne, og det virker sådan nogenlunde.

At være helt alene designer med kun et produkt er meget svært, Ikea mfl kan lave det til en tiende del, og lave en go forretnign af at tjene ca 4 kr på en sofa (jaja cirka) 

Mit forslag ville være at gå til en møbel sælger/producent ala ide møbler/ Bolia og hvad de ellers hedder og spørge om det var noget for dem at sælge og markedsføre mod at du så for en procent del som designere tit gør. 

Hvis du vil ud og etablere dig selv koster det penge, på stående fod er det svært for mig at give et bud, men skal der laves brochure, måske en lille hjemmeside, tages nogle profesionelle billeder løber det hurtigt op (hvilket vil sige minimum 25.000) Selvfølgelig kan man gøre det hele selv, eller få sin nevø til det, men hvis det skal være lidt "lækkert" design, så kan det være ret dumt ikke at have stavefejl i sin brochure, eller en hjememside der ligner noget fra 2002...

Mht mønster/design beskyttelse, så er det temmelig dyrt og temmelig krævende, og de skal jævnligt fornys og gælder ikke i alle lande. Og der skal ikke ret store ændringer fra "skurkens" side til før det bliver gråzone, og så er det måske en lang retsag der skal afgøre om skurkens møbel krænker dit, og det koster også tid og penge. Så det er ret sjældent man går ud som enkeltperson og for gjort den slags. (Navne, Logo, og opfindelser er noget lidt andet) 

som sagt ville jeg gå sammen med nogle andre der kan tage sig af den slags, så du kan koncentere dig om at designe, men hvis du vil gøre det selv, skal jeg gerne sætte dig i kontakt med nogle mennesker evt kan vi jo tage et møde, da vi alt andet lige har lidt erfaring med området

 

Fra København
Tilmeldt 24. Jan 08
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svaret - alene ordet "mønster beskyttelse" er nyt for mig, så jeg er da nu kommet lidt videre :o)

Mvh

Sanne

Fra København
Tilmeldt 24. Jan 08
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

@Sansir

Mange tak for svaret - jeg vil forsøge at grave lidt i marken efter møbelproducenter tror jeg!

Det lyder vildt spændende det du laver (ja, måske ikke lige dimsen til høreapparater, men ellers Wink)

Mvh

Sanne

Tilmeldt 9. Feb 07
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

OK, så vil jeg brodere lidt på mit svar ...

Når man skal ud og sælge noget nyt, f.eks. et design (til forskel fra et kendt produkt som man kan sælge billigere osv), må man altid tage højde for urent trav fra dem man henvender sig til.

Som udgangspunkt har man automatisk ophavsret til et design osv, men mener man at nogen har krænket den ophavsret skal man igang med en retssag og vil først og fremmest have behov for at bevise sin ophavsret.

En ansøgt, eller udstedt, designbeskyttelse vil kunne dokumentere hvornår man frembragt et design og hvori det består - så er det beviskrav på plads. Man skal så også overbevise en domstol om at det anklagede produkt rent faktisk krænker ens ophavsret/designrettighed. Her begynder det at blive dyrt og besværligt, og de fleste vil have brug for professionel hjælp (patentbureau, advokat etc). Altså, det bliver dyrt.

Dette er fælles for alle immaterialrettigheder (patent, design, varemærke, copyright mv) - det er forbudsrettigheder (man kan forbyde andre at efterligne) som man selv skal skaffe midler til at håndhæve.

Har man ikke midler til retssager osv, kan en ansøgt rettighed alligevel være værdifuld - hvis man søger investorer eller samarbejdspartnere. I første omgang dokumenterer det ens ret overfor andre (også uærlige samarbejdspartnere) og kan der udstedes en rettighed vil investorer føle sig lidt mere sikre på at kunne få noget ud af investeringen (andet end dyrtkøbte erfaringer).

Der er andre måder at begå sig på - til tider skrives der en "NDA" (non-disclosure agreement), der overfladisk kan opfattes som en aftale om at undgå misbrug af fortrolige oplysninger (eksempelvis om et nyt design). Det kræver betalt assistance for dokumentet og, igen, en retssag hvis man mener at være blevet snydt.

Alt ialt, så ville jeg selv forsøge at opnå en form for rettighed, inden jeg startede salgsarbejde.

Med venlig hilsen, 

Det ovenstående er et debatindlæg og hverken kan eller skal opfattes som et forsøg på rådgivning. Mvh Henrik Heile Christensen

 

Tilmeldt 9. Feb 07
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Mit forrige indlæg blev så langt at jeg glemte pointen (der kom et par telefoner i vejen) - har man sikret sig en rettighed vil det blive lettere at skaffe finansiering til den retssag der kan blive nødvendig for at sikre sig sin ret.

Iøvrigt har også markedsføringsloven en vis relevans, men igen - det er advokater og høje regninger vi her snakker om.

mvh

Det ovenstående er et debatindlæg og hverken kan eller skal opfattes som et forsøg på rådgivning. Mvh Henrik Heile Christensen

 

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er sådan set enig med Henrik (håber jeg også fremgår af mit svar, selvom det gik lidt hurtigt) 

Problemet er ikke nødvendigvis at du ikke kan få "ret" men hvis først der står 1000 kopier af dit møbel i tyske butikker kan det være temmelig meget op af bakke at få det kinesiske firma til at indrømme de har ladet sig lidt for kraftigt indspiere af dit design, med mindre selvfølgelig det drejer sig om noget helt unik ala stole til folk hvis knæ bøjer den anden vej el. lign. så kommer vi under patenter og det er noget nemmere at have med at gøre. 

Hvis der er en eller anden helt særlig dims i dit design, kan du tage patent på det, eks kunne opfinderen af symaskine ikke tage patent på en hel symaskine, men han (jo det var en mand) tog patent på synåle med hul I, så kunne andre jo prøve og opfinde deres egen maskiner, de måtte bare klare sig uden nåle med hul i spidsen, men så er vi nok mere i opfindelse end design. 

 

Fra København
Tilmeldt 24. Jan 08
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak igen for de gode og uddybende svar!

Nu er det jo ikke fordi jeg går rundt og tror alle vil snyde - men nogen vil jo og lige meget hvordan man vender og drejer den ville det jo være ærgeligt at ende med at se et produkt midt i IKEA uden selv at have andel i dimsen.

Måske jeg i virkeligheden skulle lede efter samarbejdspartnere som kender noget mere til forretningsgangen her... Jeg er jo overbevist om at min ide er god, men sidder jo ikke med noget som på nogen måde er en revolution inden for noget som helst. Det er jo bare et hyggeligt hobby projekt!

Mange tak for jeres videns deling!

Mvh Sanne

Tilmeldt 9. Feb 07
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Sansir:

Problemet er ikke nødvendigvis at du ikke kan få "ret" men hvis først der står 1000 kopier af dit møbel i tyske butikker kan det være temmelig meget op af bakke at få det kinesiske firma til at indrømme de har ladet sig lidt for kraftigt indspiere af dit design, med mindre selvfølgelig det drejer sig om noget helt unik ala stole til folk hvis knæ bøjer den anden vej el. lign. så kommer vi under patenter og det er noget nemmere at have med at gøre. 

Tja, problemet er, efter min erfaring, i høj grad at det er kostbart at få ret og at det koster penge at tjene penge. Men står der 1000 kopier i Tyskland (og man ellers har en tysk designrettighed) så burde det være muligt at skaffe finansiering af retssagen.

Og for en ordens skyld, en dansk designbeskyttelse dækker kun i danmark. Der er mulighed for en EU-design beskyttelse. Hvis jeg husker rigtigt, så koster en dansk design-ansøgning et par tusinde kroner, og kan - stort set - bestå af et par billeder af produktet.

Jeg tror så at du er rigeligt optimistisk mht patentbeskyttelse - man får nemt brugt 50.000,- på at udarbejde ansøgningen, og skal den dække udenfor danmark skal man skaffe finansiering i hundredetusinde kr klasse.

Og en retssag om patentkrænkelse er rigtig dyr - især da hvis den skal foregå i udlandet.

Men stadig, hvis man har begået en opfindelse (i modsætning til et design), er patentbeskyttelse formentlig den eneste mulighed for at kunne tjene penge på den - undtagen, måske, hvis man er et stort firma.

mvh, 

Det ovenstående er et debatindlæg og hverken kan eller skal opfattes som et forsøg på rådgivning. Mvh Henrik Heile Christensen

 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)