Jeg har et par produkter jeg har udviklet (jeg er programmør) som jeg gerne vil sælge. Mit problem er at jeg ved ikke hvordan jeg prissætter mine produkter. Produktet har taget omkring 200 timer at lave. Det sparer samtidig noget administration i en virksomhed. Jeg synes jeg har svært ved at finde tilsvarende produkter på nettet (det er vel en god ting). Min plan er at teste det som pilot i den virksomhed jeg er ansat i (har lavet programmet i min fritid), da det alt andet lige er der jeg har fået inspirationen til det (hvad skal de betale for det?). Men overordnet set er jeg meget i tvivl om prisniveauet: 10k, 25k...50k ???
Hvordan prisfastsætter man, sådan overordnet, sine produkter?
Håber der er nogle der kan hjælpe, på forhånd tak
Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk
Det er altid en svær én, men kan du lave det på 200 timer, vil en virksomhed ganske givet også kunne få en anden til at lave det i samme leje, når de først er bekendt med funktionaliteterne. Så det handler vel om at et få et maks ud af det i forholdet mellem den alternative omkostning for virksomheden kontra virksomhedens behov.
Har du tænkt dig at sælge systemet inkl. rettigheder til én kunde eller sælger du løsningen til flere? det har af god grunde også indflydelse på den pris du skal have :)
Jeg synes jeg har svært ved at finde tilsvarende produkter på nettet (det er vel en god ting).
Nej, desværre. Det er et faresignal.
Hvis du ikke har nogen konkurrenter er der sansynligvis ikke et marked for dit produkt. Du kan kun håbe på, at du ikke har fundet de rigtige søgeord, som dine potentielle kunder bruger på at finde tilsvarende produkter.
brian0905:
Min plan er at teste det som pilot i den virksomhed jeg er ansat i (har lavet programmet i min fritid), Hvordan prisfastsætter man, sådan overordnet, sine produkter?
PAS PÅ!!! Ved at gøre dette blander du virksomheden du er ansat i ind i din egen økonomi og det kan gå grueligt galt. Lov mig at I skriver en klar kontrakt, der er godkendt af en advokat hvis du vil bevæge dig ud på denne farlige vej.
brian0905:
Hvordan prisfastsætter man, sådan overordnet, sine produkter?
Du prisfastsætter ud fra, hvor meget dine kunder kan spare og hvilken situation de står i, hvis de vælger alternativer til dit produkt (incl. intet at gøre ved deres situation).
Jeg anbefaler altid at man prissætter udfra kundens oplevede værdi. Det betyder at et produkt er kan det samme som fx. Outlook bør prissættes ud fra funktionalitet (fratrukket usikkerhedseffekten ved ikke at hedde "Microsoft") snarere end at blive prisfastsat udfra dit timeforbrug.
Kunder er villige til at betale for værdi (oplevet værdi + reel værdi) - de fleste er bare bange for at tage den rette pris for deres vare :-)
Se mere på www.birdi.dk om salg - der er nok lidt inspiration du kan bruge når du tænker prissætning...
Takker for svarene. Har kigget lidt rundt på nettet og det ser ud til at der er en del der laver det samme (skulle bare lige søge rigtigt). Mit produkt skal sælges som enelte løsninger til virksomheder, hvor man får x antal brugere med og hvis man har brug for det kan man tilkøbe ydereligere brugere. Som jeg skriver har jeg brugt omkring 200 timer på projektet, skulle jeg have udviklet det ville det have kostet omkring 50-100k, er det realistisk at sige at det så koster 20k pr installation (inkl x antal brugere) således jeg efter 5 salg har min "investering" hjemme? herefter kommer der vedligehold og yderligere udvikling på det. Lige nu er det i en "skrabet udgave".
Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk
Konkurrence er bedre end ingen konkurrence, underligt nok.
Dine udviklingsomkostninger er dine kunder som udgangspunkt ligeglade med.
De eneste de interesserer sig for er hvad dit produkt kan gøre for dem.
Så du må i gang med regnemaskinen og regne ud, hvad dine kunder får ud af at bruge dit produkt og finde ud af, hvad der er det helt unikke ved dit produkt, som gør, at dine nye kunder skal købe af dig og ikke fra dine nyfundne konkurrenter
Og når nu du har fundet dine konkulegaer kan du jo lige lave lidt markedsresearch så du ved hvor du står.
Jeg er i gang med at udvikle min hjemmeside ikke færdig endnu, men har laget et par artikler op, blandt andet vedr. prissætning som måske kan hjælpe dig
Tak for de mange svar, og de gode links til jeres sider og artikler. Jeg tror jeg skal have regnet lidt på det og kigget lidt på markedet inden jeg endeligt sætter min pris. Tusind tak for hjælpen alle.
Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk
Er enig med de overstående indlæg ang. prisfastlæggelse, så det vil jeg ikke kommentere på.
Du skriver din målgruppe er virksomheder, er det enkeltmands, SMV eller 500+? Jeg synes dette er rigtig vigtigt når du skal prisfastsætte. Betaler man efter antal brugere eller en fastpris for systemet med f.eks. 5 eller 10 brugere inkl? Hvis du sælger efter antal brugere er det en fordel for enkeltmands virksomheder og SMV. Er f.eks. personlt træt af at skulle betale for et system med 5 eller 10 brugere. Jeg er mig og min partner, så hvorfor skulle jeg betale for 3 eller 7 brugere ekstra? 500+ virksomheder vil sandsynligvis gerne have en fast pris med 100 brugere inkl. og så tilkøb af ekstra brugere for få penge.