Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

a kasse problem

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)
Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Lanther:

Selvstændig

Dagpengeret

Grundbetingelserne for at få ret til dagpenge er:

  • at du har været medlem af a-kassen i de sidste 12 måneder forud for ledigheden
  • at du i medlemsperioden har arbejdet mindst 52 uger på fuld tid, d.v.s. over 30 timer om ugen. De 52 ugers arbejde skal ligge inden for de sidste tre år forud for ledigheden 
  • at der kan beregnes en sats til dig ud fra din virksomheds overskud, eller du har ret til mindstesatsen
  • at du er ophørt fuldt ud med din virksomhed
  • at du står til rådighed for arbejdsmarkedet for fuldtidsarbejde, og at du er tilmeldt jobcenteret som ledig og arbejdssøgende. Tilmeld dig derfor  www.jobnet.dk hurtigst muligt efter virksomhedsophøret.

Du skal være opmærksom på, at du ikke kan få dagpenge for de første tre ugers ledighed, medmindre ophøret skyldes konkurs, tvangsauktion eller betalingsstandsning, hvor karenstiden "kun" er på en uge.

 

Prøv nu at nærlæse disse få linier der fortæller dig de regler der er..

Ikke ret meget at skulle forstå, hvis man vil nyde.......

Heller ikke noget med at tæske sig igennem, for de regler gælder alle der vil have ydelser fra A Kassen..

mvh

 

Tilmeldt 2. Jan 09
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis man havde overskud hele tiden, ville der vel ikke være grund til at beregne en sats..

 

hvis jeg skal afvikle min virksomhed for at få dagpenge, er der jo ingen pointe i at fortsætte med a kassen da min virksomhed ikke giver overskud endnu, dvs hvis jeg bliver fyret fra mit alm lønmodtagerjob, skal jeg afvikle min virksomhed for at få dagpenge, og så er vi tilbage ved begyndelsen...

så kunne jeg lige så godt blive i en alm a kasse, og det er det der er min pointe...

 

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :

knallerten:

hvis man havde overskud hele tiden, ville der vel ikke være grund til at beregne en sats..

 

hvis jeg skal afvikle min virksomhed for at få dagpenge, er der jo ingen pointe i at fortsætte med a kassen da min virksomhed ikke giver overskud endnu, dvs hvis jeg bliver fyret fra mit alm lønmodtagerjob, skal jeg afvikle min virksomhed for at få dagpenge, og så er vi tilbage ved begyndelsen...

så kunne jeg lige så godt blive i en alm a kasse, og det er det der er min pointe...

 

Nu spilder du dine penge, hvis du alligevel ikke kan opfylde reglerne for ydelser ved lukning af dit firma..

Om du er selvstændig eller privat ansat, er reglerne stadig de samme..

Ingen overskud, ingen ydelser

Ingen løn, ingen ydelser..

desværre, sådan er det..

mvh

 

 

Fra Høng
Tilmeldt 5. Dec 05
Indlæg ialt: 1004
Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Jacobsen:

Man kan ikke få en rød reje af A-kassen før ens virksomhed er 100% afviklet, eller man har solgt/givet afkald på anparter og andre værdier. Du skal altså på ingen måde være involveret i en kørende virksomhed hvis du skal have penge af A-kassen.

Sæt dig dog ind i reglerne, det er simpelthen lodret forkert.

 

Fra Høng
Tilmeldt 5. Dec 05
Indlæg ialt: 1004
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:

Det kan der være noget om men det ændrer jo ikke ved at salgskonsulenten iflg. dem har sagt noget andet og det kan kun betegnes som noget svineri som det også bliver sagt.

Jeg tror ikke på, at salgskonsulenten har sagt som det påstås, nærmere nogle som ikke sætter sig ind i reglerne for at modtage dagpenge.

 

Fra Høng
Tilmeldt 5. Dec 05
Indlæg ialt: 1004
Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :

knallerten:

hvis jeg skal afvikle min virksomhed for at få dagpenge, er der jo ingen pointe i at fortsætte med a kassen da min virksomhed ikke giver overskud endnu, dvs hvis jeg bliver fyret fra mit alm lønmodtagerjob, skal jeg afvikle min virksomhed for at få dagpenge, og så er vi tilbage ved begyndelsen...

100 % forkert, du skal ikke afvikle din virksomhed.

Tag kontakt til 3-4 akasser og få forklaret reglerne, de er rimeligt nemme og de samme for samtlige akasser, hvis nogen påstår noget andet, er det fordi du skal betale en tillægsforsikring til akassen og dermed har du også en forsikring, som intet har med den normale akasse forsikring at gøre og det er noget helt andet, men det nævner du intet om.

 

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

www.easywebhost.org:
Sæt dig dog ind i reglerne, det er simpelthen lodret forkert.

Det er det ikke nødvendigvis. Det er op til den pågældende A-kasse og den specifikke situation.

De kan sagtens tvinge dig ud i at lukke virksomheden før de vil give dagpenge. De kan dække det ind under at de ikke kan vide om du skriver at du kan har arbejdet i din egen virksomhed 10 timer - men det har givet en fortjeneste på 10.000 kr.
Meget ofte vil de melde ud at du skal være til rådighed for arbejdsmarkedet og du ikke kan være det, hvis du ikke afvikler din virksomhed. Det samme gælder også hvis du er medejer af en virksomhed. Selvom du ikke direkte får løn fra den, men blot ejer noget af den, så kan det stadig være et problem.

Jeg har skrevet mange indlæg herinde omkring A-kasserne og deres salgsmetoder over for selvstændige. Og jeg syntes stadig at det er noget svineri at ASE, Krifa Selvstændig og hvad de nu ellers hedder, kan få lov til at kalde sig "A-kasser for selvstændige erhvervsdrivende". For den dag de skal hjælpe dig, så vil de typisk kræve at du ikke er selvstændig. Og så er det vel i bund og grund den gale A-kasse man har meldt sig ind i....?

/Jesper

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Norbøll:
Jeg har skrevet mange indlæg herinde omkring A-kasserne og deres salgsmetoder over for selvstændige. Og jeg syntes stadig at det er noget svineri at ASE, Krifa Selvstændig og hvad de nu ellers hedder, kan få lov til at kalde sig "A-kasser for selvstændige erhvervsdrivende". For den dag de skal hjælpe dig, så vil de typisk kræve at du ikke er selvstændig. Og så er det vel i bund og grund den gale A-kasse man har meldt sig ind i....?

/Jesper

 

Det er vel også derfor man skal afvikle sin virksomhed, idet man ikke beregne korrekt efter reglerne..

A Kasse ydelse er en slags forsikring, påhæftet vilkår som skal overholdes.

At være medlem i en A Kasse som selvstænding handler netop, at sikre sig mod arbejdsløshed og ikke mod mindre opgaver eller ingen opgaver.

Skal du omgå reglerne, kunne man tænke sig, at man opretter et selskab i en anden juridisk persons navn og var lønslave her med lønsedler mv..

Så behøvede man ikke afvikle firmaet, kunne gå hjemme i perioder med understøttelse indtil der kom flere opgaver og man blev ansat igen.

mvh

 

Tilmeldt 8. Jan 08
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

 

Lad mig lige høre dig jesper hvor man så skal melde sig ind er ikke medlem af noget pt nemlig???

 

Mvh Diesel

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

diesel:
Lad mig lige høre dig jesper hvor man så skal melde sig ind er ikke medlem af noget pt nemlig???

Jamen så velkommen i klubben - Jeg er nemlig heller ikke medlem af nogen A-kasse Geeked.

Jeg vil sige det sådan, at jeg personligt ikke vil melde mig ind i en A-kasse sålænge jeg er iværksætter - hvilket så derved med stor sandsynlighed skal læses som "aldrig melde mig ind". Der er for meget gøgl omkring det med selvstændige og hvornår og hvad de er berettiget til. A-kasserne har, på baggrund af lovgivningen, deres egne regler, som deres medarbejdere så endda også tolker forskelligt fra person til person.
Prøv f.eks. bare at lave det samme nummer som jeg gjorde for, af ren og skær nysgerrighed for en 3-4 år siden: Ring til en afdeling i en A-kasse og spørg omkring følgende scenarie:
 
- Hvis jeg melder mig ind nu, vel og mærke som selvstændig vinduespudser, og om 1½ år så pludselig står i den situation, at jeg mister den ene af mine to store kunder. Derved har jeg mistet halvdelen af min indkomst.

Når du så har fået et svar. Så prøv at ringe til en af de andre afdelinger i den samme A-kasse. De to versioner er med stor sandsynlighed ikke ens.
Den ene vil formentenlig fortælle dig at de nok i en periode vil kunne gå ind og give dig supplerende dagpenge, hvor i de timer du nu en gang kan tjene ind bliver modregnet.
Den anden version kunne hedde at du så vil blive nødttil at afvikle virksomheden helt, da du jo teknisk set ikke er helt arbejdsløs, men blot får en dårlig løn. Du skal være til rådighed for arbejdsmarkedet, hvorfor du så ikke kan bruge tid på at prøve at rette din egen virksomhed op.

Jeg har faktisk lige fundet en gammel tråd, hvor jeg ringede til en A-kasse og gik dem meget hårdt på klingen indtil vedkommende droppede salgs-gassen:

Den fulde tråd kan ses her: http://www.amino.dk/forums/t/368.aspx?PageIndex=1

Men her er et udklip:

"Jeg her selv kontaktet min A-kasse, som er Krifa (afd. for selvstændige), og spurgt hvornår de konkret udbetaler penge, og hvad jeg egentlig kan bruge dem til. Min rådgivers svar var, at nu skulle man jo ikke se det på den negative side, men den positive, som der jo også var mange af. Jeg sagde så, at jeg da helt klart godt kunne forstå de foretrak de positive historier fra selvstændige, da det så er lig med at de ikke skal udbetale penge til dem... Hun fortalte så, at det jeg skulle tænke på min A-kasse som, var et sikkerhedsnet i de positive situationer. Hendes eksempel gik på, at hvis en iværksætter nu havde startet en virksomhed og den efter nogle år kørte rigtigt godt, og vedkommende derefter solgte den. I dette tilfælde ville vedkommende være arbejdsløs fordi virksomheden var solgt. Derefter kunne vedkommende jo så være berettiget til at få dagpenge fra A-kassen, imens vedkommende gik og puslede med sine tanker om at starte noget nyt. Jeg spurgte hende som om man var fritaget for at skulle stå på AF og være aktivt jobsøgende - Det var man så ikke, da det er at krav fra A-kassen at man gør.

Og så var det lige jeg kommenterede det med "Hvis man nu lige har solgt en virksomhed - Så har man nok også fået nogle penge ud af det og formentenlig endda nok til at man ikke gider/vil/har brug for dagpenge fra A-kassen..." I det tilfælde er man nok ret ligeglad med A-kasse og hele den offentlige mølle..."


Så jeg kan desværre ikke anbefale dig nogen steder at melde dig ind - Bortset fra Amino, men her er du allerede Wink.

/Jesper

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)