Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har en fuldtidsansat krav på løn på helligdage hvis arbejdspladsen ikke har nogen overenskomst?

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :

ThomasAhlers:

Hej Flemming tak for svaret. Du skriver at virksomheden bør følge overenskomsten på området men hvis de ikke gør det, tæller helligdage så stadig med i de 160,33 timer i funktionærlove?

Nej, dette er ikke en del af funktionærlovens bestemmelser. Det indgår i overenskomsten for området HK.

Ethvert personale uanset størrelse kan kræve forhandlinger om løn og vilkår gennem sin organisation (citat fra funktionærloven) - dette bør I også gøre, i det mindste for blot at få arbejdsgiver til at følge overenskomsten for området. Alt andet er ikke rimeligt for jer.

Er du selv eller en af dine medarbejdere medlem af HK? Så tag kontakt med HK allerede på mandag og snak med dem. Uanset hvad, så skal I have det løst inden at det begynder at give problemer på arbejdspladsen med opsigelser til følge. Den slags uoverensstemmelser fører aldrig noget godt med sig, så få det ud af verden, så alle kan komme videre.

Med venlig hilsen

Flemming

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 00:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming1970:

Såfremt han arbejder på en helligdag, så skal han have 100% tillæg for arbejdet den dag fra den første time. Han skal dog ikke have andre tillæg som forskudttidstillæg etc.

Flemming her er jeg ikke enig med dig.

Der kan være tale om flere forskellige overenskomster indenfor butiksområdet. Fælles for dem alle er at søn- og helligdagstillæg ligger på ca. 45 kr. i timen.

Er der tale om en kontoransat, så er jeg enig i, at tillægget ville være 100%.

 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Espresso,

Jeg tror du har ret. :)

Det er så mange år siden, at jeg har stået i situationen, så den har været meget svær at komme i tanke om, og en søgning på HK's hjemmeside hjalp mig ikke. Den gælder dog at du har ret til anden fridag, såfremt din fridag falder på en helligdag, men jeg tror du har ret i at tillægget er de 45 kr i timen.

Tak for rettelsen.

Flemming

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har helt ret i, at medarbejderne har krav på en anden fridag, hvis fridagen falder på en helligdag.

I overenskomsterne kaldes det en erstatningsfridag.

 

 

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

En supplerende bemærkning:

I det konkrete tilfælde er spørgeren ansat som butikschef, hvorfor vedkommende givetvis slet ikke ville være omfattet af en overenskomst, hvis en sådan ellers havde været gældende i virksomheden.

De fleste butikschefer får en noget højere løn, som er incl. diverse tillæg - herunder helligdagsbetaling.

For de øvrige medarbejdere i virksomheden kan der kun henvises til ansættelsesaftalerne omkring erstatningsfridage og helligdagsbetaling, idet parterne frit kan aftale vilkårene, når der ikke skal tages hensyn til en overenskomst.

 

 

Tilmeldt 6. Aug 08
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Espresso:

Flemming1970:

Såfremt han arbejder på en helligdag, så skal han have 100% tillæg for arbejdet den dag fra den første time. Han skal dog ikke have andre tillæg som forskudttidstillæg etc.

Flemming her er jeg ikke enig med dig.

Der kan være tale om flere forskellige overenskomster indenfor butiksområdet. Fælles for dem alle er at søn- og helligdagstillæg ligger på ca. 45 kr. i timen.

Er der tale om en kontoransat, så er jeg enig i, at tillægget ville være 100%.

 

 

Her er jeg så ikke enig med dig. Da overenskomsten mellem hk og Boa(Benzin-og Oliebranchens Arbejdsgiverforening) giver lidt over 20kr på søn og helligdage. Der er heller ikke noget med anden fridag hvis man skal arbejde på en helligdag. Så alt i alt kommer det meget an på overenskomsten på de enkelte områder.


 

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

larsbue:

Espresso:

Flemming1970:

Såfremt han arbejder på en helligdag, så skal han have 100% tillæg for arbejdet den dag fra den første time. Han skal dog ikke have andre tillæg som forskudttidstillæg etc.

Flemming her er jeg ikke enig med dig.

Der kan være tale om flere forskellige overenskomster indenfor butiksområdet. Fælles for dem alle er at søn- og helligdagstillæg ligger på ca. 45 kr. i timen.

Er der tale om en kontoransat, så er jeg enig i, at tillægget ville være 100%.

 

 

Her er jeg så ikke enig med dig. Da overenskomsten mellem hk og Boa(Benzin-og Oliebranchens Arbejdsgiverforening) giver lidt over 20kr på søn og helligdage. Der er heller ikke noget med anden fridag hvis man skal arbejde på en helligdag. Så alt i alt kommer det meget an på overenskomsten på de enkelte områder.


 

Du har fuldstændig ret.

Jeg vil gætte på, at der er omkring 20 forskellige overenskomster på butiksområdet. Jeg har arbejdet med omkring de 10, som er nogenlunde ens, tog derfor for givet  - hvad man aldrig skal gøre! - at de andre lå på nogenlunde det samme niveau.

Det er i øvrigt en overraskende stor forskel på tillægget!

 

 

 

Tilmeldt 6. Aug 08
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Espresso:

larsbue:

Espresso:

Flemming1970:

Såfremt han arbejder på en helligdag, så skal han have 100% tillæg for arbejdet den dag fra den første time. Han skal dog ikke have andre tillæg som forskudttidstillæg etc.

Flemming her er jeg ikke enig med dig.

Der kan være tale om flere forskellige overenskomster indenfor butiksområdet. Fælles for dem alle er at søn- og helligdagstillæg ligger på ca. 45 kr. i timen.

Er der tale om en kontoransat, så er jeg enig i, at tillægget ville være 100%.

 

 

Her er jeg så ikke enig med dig. Da overenskomsten mellem hk og Boa(Benzin-og Oliebranchens Arbejdsgiverforening) giver lidt over 20kr på søn og helligdage. Der er heller ikke noget med anden fridag hvis man skal arbejde på en helligdag. Så alt i alt kommer det meget an på overenskomsten på de enkelte områder.


 

Du har fuldstændig ret.

Jeg vil gætte på, at der er omkring 20 forskellige overenskomster på butiksområdet. Jeg har arbejdet med omkring de 10, som er nogenlunde ens, tog derfor for givet  - hvad man aldrig skal gøre! - at de andre lå på nogenlunde det samme niveau.

Det er i øvrigt en overraskende stor forskel på tillægget!

 

 

 

Det hænger sammen med at tankstationerne ville blive ruineret hvis de skulle betale det samme som "almindelige" butikker. Da en tankstation jo har åbent 365 dage om året. Hvor andre butikker som sælger dagligvare har en masse lukkedage, hvor man så kan sige at det er fair at personalet bliver "belønnet" for at komme ind på en normal helligdag.

Tror dog at man vil se en gradvis udvanding i forskellen i takt med at lukkeloven forsvinder.

 

 

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :

larsbue:

Det hænger sammen med at tankstationerne ville blive ruineret hvis de skulle betale det samme som "almindelige" butikker.

 

Jeg synes ellers ikke, at vi plejer at se den form for hensyntagen, når der forhandles overenskomster Big Smile

 

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)