Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firmasktruktur og holding

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Nov 08
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer på amino.

Jeg har nogle spørgsmål som jeg godt kunne tænke mig besvaret inden jeg helt springer ud i selskabsmøllen ;-). Jeg har søgt lidt her på amino men syntes ikke helt jeg finder svar på min opstilling.

 

Vi er 4 som skal starte et driftselskab A som ejes af et hver holdingselskab mit hedder B i dette emne. I A´s vedtægter kommer der til at står vi kan udbetale udbytte flere gange om året. Vi har ikke behov for denne indtægt men er et hobby erhverv som vi laver i vores fritid

1.) Mit B ejer 15% af A. Jeg har så læst på nettet at man skal eje mere end 15% af driftselskab før man kan overføre skattefrit til B?? og nogle steder står der 10% hvad er korrekt??

 

2.) Når jeg laver noget i driftselskabet kan jeg så overføre nogle af de penge jeg har tjent til driftselskabet til mit holding og hvordan gøres dette?? altså skal der skrives nogen form for faktura? man kan sige groft jeg arbejder i drift, sælger mine timer til kunden for 550kr via A og mit udbytte er 250kr

 

3.) Når jeg så har nogle penge stående i mit B (holding) der skal selvfølgelig betales selskabsskat på de 28% men jeg har også læst man kan hive omkring 46.700kr ud til personlig forbrug til en lav skat, jeg vil så høre om der først skal betales selskabsskat af de penge man hiver ud til personligt forbrug og så efterfølgende igen betale en lav skat af de 46.700kr??

 

4.) Kan mit holding få flere branche koder?? det er fordi jeg har en hobby som luftfotograf og tænkte jeg kunne sælge billeder igennem mit holding og så derved også købe udstyr igennem mit holding. Jeg renger med at sælge billeder for omkring 35000kr kræver det så at jeg skal moms registreres?

 

Håber i kan svare på nogle af dem for mig.

mvh

 

Morten

 

Tilmeldt 21. Nov 08
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der virkelig ingen der bare kan svare på nogle af spørgsmålene??

 

Morten

Fra Helsingør
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 620
Skrevet kl. 16:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Hyrpel

Her er flere den svare på dine spørgsmål.

Men hvorfor skal i være 4 om et selskab.. og har i lavet en skilsmissekontrakt

i driftsselskabet, hvis i bliver uvenner.?

Har i lavet en forretningsplan med bla budget for driftsselskabet ?

 

 

 

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hyrpel:
1.) Mit B ejer 15% af A. Jeg har så læst på nettet at man skal eje mere end 15% af driftselskab før man kan overføre skattefrit til B?? og nogle steder står der 10% hvad er korrekt??

Udbytte fra driftsselskabet kan skattefrit overføres til holdingselskabet, når det ejer mindst 15 % af driftsselskabet (efter 1. januar 2009: 10 %).

 

Hyrpel:
2.) Når jeg laver noget i driftselskabet kan jeg så overføre nogle af de penge jeg har tjent til driftselskabet til mit holding og hvordan gøres dette?? altså skal der skrives nogen form for faktura? man kan sige groft jeg arbejder i drift, sælger mine timer til kunden for 550kr via A og mit udbytte er 250kr


Det er jo ikke dine penge i driftselskabet. Det er "reelt" jo kunde 15% der er dine. Der skal laves en aftale med de andre om hvordan I håndtere dette - faktura eller? Udbytte flere gange årligt - taler vi SMBA'ere?

Hyrpel:
3.) Når jeg så har nogle penge stående i mit B (holding) der skal selvfølgelig betales selskabsskat på de 28% men jeg har også læst man kan hive omkring 46.700kr ud til personlig forbrug til en lav skat, jeg vil så høre om der først skal betales selskabsskat af de penge man hiver ud til personligt forbrug og så efterfølgende igen betale en lav skat af de 46.700kr??


Beløbet i dit holding er jo beskattet engang allerede. Så groft er skattesystemet ikke opbygget trods alt, at det beskatter nok engang.

Hyrpel:
4.) Kan mit holding få flere branche koder?? det er fordi jeg har en hobby som luftfotograf og tænkte jeg kunne sælge billeder igennem mit holding og så derved også købe udstyr igennem mit holding. Jeg renger med at sælge billeder for omkring 35000kr kræver det så at jeg skal moms registreres?


Nej det kræves ikke - men er nok en overvejelse værd.....

Henrik

Tilmeldt 21. Nov 08
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for folk svare ;-)

 

1.)Ja vi har lavet forretnings plan og budget så det ligger fast, men hvorfor vi skal være 4. er at den simple grund til den virksomhed der skal startes kræves 4 hoveder og på den måde har vi alle en bid i det vi giver til virksomheden.

Men nej vi har ikke skrevet noget om "skilsmisse" men det skal der selvfølgelig gøres.

2.) selve drift selskabet bliver et Aps, men mit holding bliver nok et SmbA. Der kan vel skrives i aps overenskomsten at der kan være udbytte flere gange årligt, f.eks en gang om måned??

3.) Det vil sige groft at når der er betalt selskabsskat i mit holding så kan jeg trække 46.000kr ud (skattefrit)??

4.) Okay jeg lader min holding være holding og kan så oprette et firma ved siden af der skal lave luftfoto osv.

Hvilken branchekode skal man bruge når det er et holding??

mvh

Hyrpel

 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)