Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor moden er web-branchen?

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 17. Sep 07
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan godt følge at vi alle skal tale prisen op og forklare hvorfor man ikke kan levere noget fornuftigt til en håndfuld 1000 :)

Når der findes en række web-firmaer, der sælger til måske 5000,- eller abb. aftaler, så er det jo et design de sælger på en standard CMS platform. Jeg har ikke set en eneste, der tilbyder specialudviklede funktioner, tilrettelse eller lign. i det prisleje og derfor er det fuldstændig irrelevant at bringe dem ind i snakken - ud over selvfølgelig muligheden for lige igen at sparke til de leverandører og forklare omverdenen at man skal holde sig fra dem - jeg kender dog flere store danske leverandører af ganske udemærkede løsninger i det prisniveau :)

Mht. til funktionstest så kan jeg kun følge at det skal der være styr på - men den er tovejs. "Du" indgår en aftale med et firma om levering - og i den aftale forpligter man sig til hvad der skal laves og hvornår det er færdigt (ikke tidsmæssigt men funktionsmæssigt "hvornår").

Det er færdigt, når den og den test er opfyldt. Det er den bedste og mest klare måde for alle at forklare hvad funktionerne skal kunne - tests.

Det holder i hvertfald ingen steder at bede udviklerfirmaet om selv at være ansvarlig og komme op med et fornuftigt test setup. I eksemplet her er det måske oplagt at har man noget, hvor 20 skal kunne tilmelde sig, så er det interessant hvad der sker med nummer 21 - men det er selv i det simple eksempel vel ikke webfirmaet, der på egen hånd og drift skal definere hvad der skal ske? Så ikke alene har men defineret hvad der skal ske men dermed også defineret en testcase på det og en afleveringstest.

Hvis det ikke er defineret, så er det ikke test eller lavet - det må være udgangspunktet for en hver aftale om levering af "noget".

Problemet med umodne indkøbere er mindst lige så stort som umodne leverandører :) Hvis jeg må provokere lidt... :)

 

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes folk taler meget om test, som var det den hellige gral, men det er lidt nemt. For det interessante er jo graden af test, der bliver udført. Denne fornuftige grad efterhænger af projektet, og er derfor svært at genereliserer over. Det er også derfor at man fraråder, at lægge for meget i metrikker som CodeCoverage.

I bund og grund er test også bare en dårlig erstatning af formel verifikation, lige meget hvor meget man tester så kan man aldrig vide at et system virker som det skal.

Derfor synes jeg, at man kan konkluderer at hele it-branchen(med undtagelse af rumfart, luftfart, forsvar, etc.), har en lang vej endnu før den kan betragtes som umoden i forhold til at kundens software bare virker som det skal.

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)