Såvidt jeg har forstået indtil videre ganger butikken min salgspris med 2.5.Kender du til det?
Faktoren 2,5 kaldes mark op. Og det betyder den pris du ganger din indkøbspris med for at få butikkens udsalgspris. 2,5 er den mest gænse mark op faktor inden for mode og tøjbranchen. En faktor på 2,5 vil sikre en BA for butikken (brutto avance) på 50 % ex. moms. (brutto avance = indtjening på produktet)
Jo højere mark open er, jo mere spændende bliver det for butikken at handle med dig. Da de kan tjene flere penge.
Ex. indkøbpris ex/moms 120kr x 2,5 = salgspris på 300 kr inkl. moms = BA i kr på 120 kr ex/moms (salgpris ex. moms - indkøbs pris ex.moms) = BA på 50%(120/2,4 = 50) -> (Ba i kr ex.moms / Salgpris ex. moms / 100)
indkøbpris ex/moms 100kr x 3,0 = salgspris på 300 kr inkl. moms = BA i kr på 140 kr ex/moms = BA på 58,33% (140/2,4 = 58,33)
Med hensyn til at sælge til butikker, er det den bedste måde - at køre ud til alle de butikker i har lyst til at sælge til, og vise dem jeres kollektion og fortælle dem jeres historie. (dette er et meget svært arbejde, da man ofte kommer hurtigt ud af døren, hvis man ikke får fanget butikkens interesse. og der tit og ofte kommer nye sælgere forbi)
Det er kun(oftest kun) de helt store kæder der har indkøbere til at ordne tingene. I den butik jeg er, er alle ansatte med til at købe ind, og derved har alle indflydelse på de valg der bliver truffet i mere eller mindre grad.
En anden måde at komme til at ligge i nogle høj profil butikker er at, tilbyde butikken varerne i kommision. Enten at de først betaler for varerne når de er solgt. / Eller at de kan få lov til at sende de varer som der ikke bliver solgt retur til jer.
Reelt set har butikken ikke nogen risiko ved at tage jeres varer ind, ved denne metode. Og når i først er kommet ind i 1-3 høj profil butikker, skal i fortælle når i kommer ud til mindre knap så kendte butikker at i ligger i "den" og " den" og "den" høj profil butik. Når i siger det tænker jeres potientielle kunder at hvis de "høj profilere butikker" syntes i er spændende, er dette måske også noget for os. Og det skaber en win-win situation.
I bruger nemlig jeres kommisions aftaler med de højprofilere butikker til at markedsføre jeres brand.
Det er et hårdt marked at bevæge sig ind på, specielt i disse dage hvor rigtig mange detail tøj forretninger lukker. I disse tider bliver der værnet rigtig meget om ens store leverandører.
Hvis i kaster jer ud i projektet husk så endelig at pleje de aftaler i får i hus, ved at:
- Ringe og spørge hvordan det går med salget engang i mellem.
- Kom ud og besøg butikkerne med jævne mellemrum, så i får et bånd til hinanden.
- Evt. tag varer som butikken ikke sælger retur og ombytte til noget andet. Dog kun i et hvis omfang. Da det ikke gavner nogen af hverken butikken eller jeres brand at have døde varer til at ligge i en butik. Da det er det butikken husker når de skal købe næste gang "Nå ja, vi havde et fuldt sortiment som vi satte på udsalg"
Overvej om i kan tjene nok penge, og om det er realistisk at komme til at leve af det (hvis det selfølgelig er det i vil)
Ex. hvis en butik køber 6 forskellige t-shirts af jer og køber dem i et sortiment på 10 stk. dvs. 60 stk i alt. Indkøbs prisen antager vi er 120 kr ex. moms
(120 x 60 = 7200) total omsætning for jer er 7200 kr. Så skal i trække alle jeres udgifter fra
- Husleje
- Produktion
- Fejl/reklamationer
- Eventuelt personale tøj som i har givet til personale i de forskellige butikker.
- Jeres egen løn
- +kapital til virksomheden
- Regnskabs/bogføring m.m.
- + diverse variable/faste omkostinger.
Der skal sælges rigtig mange t.-shirts før det batter.
Overvej disse spørgsmål:
- Hvorfor skal butikkerne købe jeres produkt frem for de hundredvis af andre brands der er på markedet?
- Kan i tilbyde mere end de andre kan? Bedre service? Bedre avancer ? Retur ret's aftale på ikke solgte varer ? Ombytning aftale (så butikken kan ombytte til andre varer)
- Hvad gør jerers produtker attraktive?
- Hvor mange t-shirts skal vi sælge for at vi kan leve af det? (når jeg køber t-shirts er det typiske sortiment på 8-14 stk. pr. style eller farve)
- Hvordan behandler i reklamationer?
- Tilbyder i at komme ud og hjælpe butikken med at lave et fedt oplæg af jeres produkter?
- Kan i tilbyde supperings muligheder (tør i købe ekstra hjem af de bedste styles, og måske risikere at brande inde med varerne)
Håber ikke dette har skræmt dig helt væk fra at kaste dig ud i det. Men det er rart at være realitisk inden man kaster sig ud i et projekt. Ellers risikere man at brænde nallerne.
Hvis du har andre spørgsmål må du gerne kontakt mig kontakt@larswmat.dk