Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg i butikker - hvad gør jeg?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Gentofte
Tilmeldt 11. May 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

 

Her er så mit første indlæg her, Amino virker jo som et dejligt sted med mange hjælpsomme mennesker:-)

Jeg har netop startet firma med en veninde, vi er et kreativt firma og vores første projekt er t-shirt-design med en god historie bag. Vi er helt klar over i hvilke butikker vi vil sælge t-shirtsene, men vi ved bare ikke helt hvordan man sælger til de store butikker?

Vi kan jo ikke gå direkte ind i butikken, vi skal vel have et møde med en indkøber? Og ved I hvordan butikkerne regner deres salgspris ud? Og hvordan fungerer det mht kontrakt?

 

På forhånd tusind tak for jeres hjælp!

 

Mvh Frederikke

 

 

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Find din nye butik på Saxis - Danmarks største online virksomhedsbørs

Vi har Danmarks største udvalg - klik her

Fra København S
Tilmeldt 10. May 09
Indlæg ialt: 282
Skrevet kl. 16:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså man får vel et møde med hovedkontoret først. Her præsentere man sit produkt og hvis de vil sælge det, så skal man aftale en pris. Hvad de så udbyder det til kan i ikke bestemme!

Med hensyn til kontrakt, så er det helt klart noget man skal have en advokat til at kigge på, så modparten ikke bare kan bryde den.

Altid en ny ide!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Start evt med de mindre butikker uden kæderelation.

Her ville jeg bare gå ind fra gaden og fortælle min historie og vise et par vareprøver.

 

Held og lykke

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15000
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu vil jeg ik være den negative og håber ik du ser dette som noget negativt angående jeres projekt, men mere som en god vejledning til hvordan i får maksimalt ud af det på sigt.

Det lyder ik til I har den store branche kendskab og derfor vil et arbejde i en eksisterende virksomhed nok være den bedste start. Her lære i om hvordan branchen er opbygget og hvordan tingene gøres... Det virker måske lidt øv nu men på sigt er det helt klart til jeres egen fordel.

Desuden er der så mange faldgrupper, som hver især kan blive et spørgsmål om liv eller død. Derfor skal I helt klart enten allierer jer med nogle der har erfaring, eller selv få mere erfaring indenfor modeverdenen, for ellers træder i måske forkert tidligt i forløbet, og hele projektet kan så få en meget brat og alt for tidlig afslutning.

Det er alt sammen konstruktivt ment, og det er en meget farlig branche at være i, hvis man ik har den rette indsigt i en masse ting...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Gentofte
Tilmeldt 11. May 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alles svar :-)

 

Fashion Seller, vil du så ikke fortælle mig nogle af de gyldne råd? Det ville være rigtig dejligt.

Såvidt jeg har forstået indtil videre ganger butikken min salgspris med 2.5.Kender du til det?

 

På forhånd tak for hjælpen!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

Frederikke:
Såvidt jeg har forstået indtil videre ganger butikken min salgspris med 2.5.Kender du til det?

Faktoren 2,5 kaldes mark op. Og det betyder den pris du ganger din indkøbspris med for at få butikkens udsalgspris. 2,5 er den mest gænse mark op faktor inden for mode og tøjbranchen. En faktor på 2,5 vil sikre en BA for butikken (brutto avance) på 50 % ex. moms. (brutto avance = indtjening på produktet)

Jo højere mark open er, jo mere spændende bliver det for butikken at handle med dig. Da de kan tjene flere penge.

Ex. indkøbpris ex/moms 120kr     x 2,5    = salgspris på 300 kr inkl. moms = BA i kr på 120 kr ex/moms (salgpris ex. moms - indkøbs pris ex.moms) = BA på 50%(120/2,4 = 50) -> (Ba i kr ex.moms  / Salgpris ex. moms / 100)

indkøbpris ex/moms 100kr     x 3,0   = salgspris på 300 kr inkl. moms = BA i kr på 140 kr ex/moms = BA på 58,33% (140/2,4 = 58,33)

Med hensyn til at sælge til butikker, er det den bedste måde - at køre ud til alle de butikker i har lyst til at sælge til, og vise dem jeres kollektion og fortælle dem jeres historie. (dette er et meget svært arbejde, da man ofte kommer hurtigt ud af døren, hvis man ikke får fanget butikkens interesse. og der tit og ofte kommer nye sælgere forbi)

Det er kun(oftest kun) de helt store kæder der har indkøbere til at ordne tingene. I den butik jeg er, er alle ansatte med til at købe ind, og derved har alle indflydelse på de valg der bliver truffet i mere eller mindre grad.

En anden måde at komme til at ligge i nogle høj profil butikker er at, tilbyde butikken varerne i kommision. Enten at de først betaler for varerne når de er solgt. / Eller at de kan få lov til at sende de varer som der ikke bliver solgt retur til jer.

Reelt set har butikken ikke nogen risiko ved at tage jeres varer ind, ved denne metode. Og når i først er kommet ind i 1-3 høj profil butikker, skal i fortælle når i kommer ud til mindre knap så kendte butikker at i ligger i "den" og " den" og "den" høj profil butik. Når i siger det tænker jeres potientielle kunder at hvis de "høj profilere butikker" syntes i er spændende, er dette måske også noget for os. Og det skaber en win-win situation.

I bruger nemlig jeres kommisions aftaler med de højprofilere butikker til at markedsføre jeres brand.

Det er et hårdt marked at bevæge sig ind på, specielt i disse dage hvor rigtig mange detail tøj forretninger lukker. I disse tider bliver der værnet rigtig meget om ens store leverandører.

Hvis i kaster jer ud i projektet husk så endelig at pleje de aftaler i får i hus, ved at:

  1. Ringe og spørge hvordan det går med salget engang i mellem.
  2. Kom ud og besøg butikkerne med jævne mellemrum, så i får et bånd til hinanden.
  3. Evt. tag varer som butikken ikke sælger retur og ombytte til noget andet. Dog kun i et hvis omfang. Da det ikke gavner nogen af hverken butikken eller jeres brand at have døde varer til at ligge i en butik. Da det er det butikken husker når de skal købe næste gang "Nå ja, vi havde et fuldt sortiment som vi satte på udsalg"

Overvej om i kan tjene nok penge, og om det er realistisk at komme til at leve af det (hvis det selfølgelig er det i vil)

Ex. hvis en butik køber 6 forskellige t-shirts af jer og køber dem i et sortiment på 10 stk. dvs. 60 stk i alt. Indkøbs prisen antager vi er 120 kr ex. moms

(120 x 60 = 7200) total omsætning for jer er 7200 kr. Så skal i trække alle jeres udgifter fra

  1. Husleje
  2. Produktion
  3. Fejl/reklamationer
  4. Eventuelt personale tøj som i har givet til personale i de forskellige butikker.
  5. Jeres egen løn
  6. +kapital til virksomheden
  7. Regnskabs/bogføring m.m.
  8. + diverse variable/faste omkostinger.

Der skal sælges rigtig mange t.-shirts før det batter.

Overvej disse spørgsmål:

  • Hvorfor skal butikkerne købe jeres produkt frem for de hundredvis af andre brands der er på markedet?
  • Kan i tilbyde mere end de andre kan? Bedre service? Bedre avancer ? Retur ret's aftale på ikke solgte varer ? Ombytning aftale (så butikken kan ombytte til andre varer)
  • Hvad gør jerers produtker attraktive?
  • Hvor mange t-shirts skal vi sælge for at vi kan leve af det? (når jeg køber t-shirts er det typiske sortiment på 8-14 stk. pr. style eller farve)
  • Hvordan behandler i reklamationer?
  • Tilbyder i at komme ud og hjælpe butikken med at lave et fedt oplæg af jeres produkter?
  • Kan i tilbyde supperings muligheder (tør i købe ekstra hjem af de bedste styles, og måske risikere at brande inde med varerne)

Håber ikke dette har skræmt dig helt væk fra at kaste dig ud i det. Men det er rart at være realitisk inden man kaster sig ud i et projekt. Ellers risikere man at brænde nallerne.


Hvis du har andre spørgsmål må du gerne kontakt mig kontakt@larswmat.dk

Fra Odense
Tilmeldt 5. Mar 09
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 00:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

 

Jeg kan måske hjælpe. Er uddannet i butiksverden og kender nogle folk rundt omkring. Tøjverden er lille og man skal kende nogen som kender nogen. Der er mange aspekter i skal tage i betragtning ved kontakt til butikkerne. 

Hvis i har interesse kan i maile mig jeres oplysninger og jeg kan kontakte jer.

jan.kalevi.johansson@gmail.com

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)