Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Prisniveau i forhold til indkøbspris.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 10. Mar 09
Indlæg ialt: 457
Skrevet kl. 23:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis vi nu siger, at jeg har et produkt til en indkøbspris på 98 kr. + moms

Jeg vil meget gerne konkurrere på marked, og dermed være den billigste aktør. Men hvor meget er forsvarligt at sætte prisen til.

 

Er det urealistik at  sætte salgsprisen på 169 kr.? når indkøbsprisen er 98 kr. + moms. Og hvor langt kan jeg sætte den ned i forhold til indkøbsprisen?

 

Lige et andet spørgsmål: Kan se at  mange webshops skiller sig ud med deres pris på fragt, selvom de alle benytter Post Danmark. Eksempel: Har set to webshops, der sælger akkurat det samme produkt, dog er der forskel på forsendelsen. Den ene tager 25 kr. og den anden 35 kr.

Er det fordi den ene har en bedre aftale med Post Danmark eller hvad?

 

Håber I kan hjælpe mig!

 

Dbh,

Grand

 

 

Fra Give
Tilmeldt 4. Nov 07
Indlæg ialt: 912
Skrevet kl. 00:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Grand,

Det er meget svært, ja faktisk umuligt, at fortælle dig om 169 kr. er et realistisk eller urealistisk prisniveau for dit produkt.

Du er nød til at sætte dig ned og få styr på alle dine udgifter i forbindelse med driften af din forretning, samt selvfølgelig hvad du vil have ud af det til dig selv.

Efterfølgende kan du så tage indkøbsprisen+alle øvrige udgifter i forb. med driften+din egen løn, så har du en god fornemmelse af om de 169 kr. var det korrekte beløb.

Mvh

Lars H.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er også nogle webshops der tilbyder gratis levering, og andre tilbyder gratis levering ved for eksempel ved køb over 600kr. Tror ikke det er noget at gøre med hvem der har en bedre aftale med post denmark eller ikke.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Grand:
Hvis vi nu siger, at jeg har et produkt til en indkøbspris på 98 kr. + moms

Grand:
Er det urealistik at  sætte salgsprisen på 169 kr.? når indkøbsprisen er 98 kr. + moms. Og hvor langt kan jeg sætte den ned i forhold til indkøbsprisen?

Det kommer os meget an på hvilken branche du befinder dig i? At konkurrer på pris er ikke altid den afgørende faktor.

Snakker vi tøj branchen ville markop'en på indkøbsprisen typisk være 2,5 eller 3,0

98*2,5 = 245 kr (som er salgspris inkl. moms) (hvilket sikrer dig en bruttoavance på 50%), typisk vil man runde op til 250 kr i dette tilfælde!

Hvis man snakker radio tv ligger avancen langt lavere helt ned til 20-30% og snakker vi isenkram ligger avancerne typisk på 30-40 %, med mindre der er tale om et private label.

Se på dine omkostninger (fragt, ordre behandling, husleje, pleje af webshoppen, egen løn osv) og se hvad du finder den optimale enhedspris til. Selfølgelig sådan at du stadig ville kunne konkurrer med de andre.

Hvis din fortjeneste er for lav ved en salgs pris på 169 kr , må du jo hæve prisen.

 

Fra København
Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 801
Fra  House of Visions Skrevet kl. 01:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Grand

Tror der er mange der kæmper med det spørgmål som du har stillet, jeg har skrevet lidt hvorledes man prissætter et produkt på min hjemmeside. Du kan finde det her

http://www.kimkampp.com/ivaerksaetteri/50-hvorledes-prissaetter-jeg-et-produkt-eller-yderlser

Tilmeldt 17. Nov 07
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 07:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

For at kunne komme med input til hvordan du kunne gribe det an, så ville det være godt at vide noget om konkurrenceforholdene. Differentierer dit produkt sig fra andre eller er der 100 lignende produkter på markedet som forbrugeren ikke kan se forskel på? Hvis dit produkt differentierer sig fra andre, så har du mulighed for at sætte prisen på forskellige niveauer ud fra en del forskellige betragtninger som flere også har nævnt. Hvis der er skarp konkurrence og dit produkt ligner alle de andre, så er der ganske givet heller ikke stor prisforskel på produkterne på markedet og det vil være det du er nødt til at læne dig op ad. Og så er det selvfølgelig rigtigt at du så er nødt til at sikre dig at du kan få dækket dine omkostninger ved denne pris.

Husk at det hele handler om at optimere dit dækningsbidrag og ikke om at tage en så høj pris pr. stk som muligt. Hvis du fx køber produktet til 98 kroner og har øvrige omkostninger for 42 kroner, så din samlede kostpris er 140 kroner. Så er det jo sjovere at sælge 1000 stk. om året til 169 kroner end det er at sælge 1 stk. om året til 199 kroner.

Men lidt mere viden om produktet og konkurrenceforholdene ville så absolut gøre det nemmere at komme med brugbare input.

/JJ

Man er aldrig bedre end sin sidste præstation!

Fra Århus
Tilmeldt 25. Mar 08
Indlæg ialt: 384
Skrevet kl. 07:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Mathiesen:
Hvis man snakker radio tv ligger avancen langt lavere helt ned til 20-30%

Eller 3-8 % for en del shops :-) Har selv arbejdet i een, og vi var ellers kæmpe store. Der er benhård konkurrence på dette marked.

Fra Glostrup
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 120
Skrevet kl. 08:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Grand:

Lige et andet spørgsmål: Kan se at  mange webshops skiller sig ud med deres pris på fragt, selvom de alle benytter Post Danmark. Eksempel: Har set to webshops, der sælger akkurat det samme produkt, dog er der forskel på forsendelsen. Den ene tager 25 kr. og den anden 35 kr.

Er det fordi den ene har en bedre aftale med Post Danmark eller hvad?

Post Danmark har forskellige former for erhvervsaftaler, men det er ikke den typiske grund til, at webshops konkurrerer på prisen på fragt. I stedet er det en kæmpe misforståelse hos mange webshop ejere, at prisen på fragt afskrækker kunderne. Men folk handler jo netop på internettet fordi de ønsker at deres vare skal fragtes. Ellers kørte de selv ned i de fysiske butikker og købte det de har behov for. Internethandel vokser fra kvartal til kvartal, år efter år. Danskerne er vilde med at handle på nettet, og elsker at få deres vare bragt lige til døre - og de vil gerne betale for det.

At tilbyde fri fragt, eller f.eks. fragt for 25 kr. hvor den reele udgift til porto er 65. kr., er efter min mening hul i hovedet. Prøv at regne lidt på eksemplet med tøjet til 250 kr.

  • Varesalg 250
  • Varekøb -99
  • Moms -50
  • Fragt -65
  • Embalage -10

Så har du 26 kr. tilbage til at dække ind- og udpakning, bogholderi, husleje, forsikring, markedsføring osv. osv. osv. Hvor meget tror du der er tilbage til dig selv?

Ok, fair nok hvis man vil køre en eller anden form for speciel kampagne a la 'Solen skinner, så der er fri fragt i denne weekend'. Men at gøre fri fragt til noget blivende, er penge ud af vinduet.

Fra Glostrup
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 120
Skrevet kl. 08:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Tillad mig lige at svare på mit eget indlæg Smile

For prøv at tænke eksemplet lidt videre, og gæt hvad der sker, hvis du har en ombytningsordre, hvor du også skal betale fragten på de 65 den ene vej... Så har du et reel underskud på salget, inden du overhovedet er begyndt at dække de faste udgifter - Det er der altså ikke mange mennesker der kan leve af

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 08:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Vedr. fragt, har webshop ejere nogenlunde samme udgifter, men nogle vælger at sætte produktpriserne op, og så tilbyde lavere/gratis fragt. Andre som vi synes det er fair at sætte fragten til hvad den er, så kunden betaler for hvad de får. Dermed bliver den reelle pris på produktet du sælger også mere synlig og sammenlignelig. Så hvis du ønsker at konkurrere på lav pris så sæt fragten til den faktiske udgift.

Hvad din smertegrænge er, må du som flere skriver, regne dig frem til ved at medtage alle dine udgifter.

MVH

Jesper

www.sliknet.dk

 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)