Google skriver:
Is it okay if the canonical is not an exact duplicate of the content?
We
allow slight differences, e.g., in the sort order of a table of
products. We also recognize that we may crawl the canonical and the
duplicate pages at different points in time, so we may occasionally see
different versions of your content. All of that is okay with us.
Nogen der har forstand på hvor 'store' disse små forskelle må være?
Jeg forestiller mig canonical tagget som et fantastisk redskab, hvis man i sin webshop har produkter fra samme kategori liggende på side 1, 2, 3 osv. - Hvor side 1 ville være din kanoniske URL, og side 2, 3, 4 osv. så indeholder tagget der peger på side 1. Men i realiteten er der jo stor forskel på side 1, 2, 3 osv., da det jo sådan set er hele indholdet der udskiftes ? (koden vil selvf. 95% magen til hinanden), men det vil det jo være på alle produktsider, hvis man ser bort fra evt. brødtekst.
Så helt kort: Kan tagget bruges efter hensigten i denne sammenhæng ?