Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat & Lønninger

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Oct 06
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 00:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

Har fået et godt tilbud af en ven, og sider og forsøger at lave en forretnings plan, men tilbudet kræver at jeg starter op med 2 ansatte esk. mig selv. så altså 3 mennesker. Jeg er meget i tvivl når jeg kommer til løn skat osv.

lad os sige jeg omsætter for 100,000 kr om måneden ex. moms. og de 2 ansatte eks skal havde 25,000kr hver hvordan gør man så med skat osv.

venlig hilsen

Reno

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 08:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Lidt enkelt fortalt så skal du når du har lavet en lønseddel trække skat m.v. fra i medarbejderens løn, og så udbetale  medarbejderen det overskydende beløb. Så skal du indbetale skat, atp m.v. lidt på samme måde som når du afregner momsen.

Udover selve lønnen, er der arbejdsgiverudgifter til Feriepenge, Atp m.v. som skal med i budgettet, ligesom der er visse lovpligtige forsikringer for arbejdsgivere.

Når du derfor lægger budgettet, skal du udover medarbejderes bruttoløn, altså tillægge dine arbejdsgiverudgifter, mens selve afregningen mellem dig som arbejdsgiver og Skat ikke behøver at komme med.

Der findes private firmaer som f.eks. Danløn og mange andre som kan klare den del, - men man skal bestemt heller ikke undervurdere den gratis løsning kaldet Letløn. Ved brug af LetLøn behøver du kun at foretage én samlet indberetning af blandt andet løn, feriepenge, ATP-bidrag og pensionsbidrag. Tilmeldingen til LetLøn-systemet foregår ved henvendelse til SKAT.

Der er lidt links til nyttig læsning omkring medarbejdere hos Anette sand, Regnskabsskolen og her kan man vist også købe en bog til rimelige penge om emnet, - og det er ret vigtigt at have sat sig lidt ind i tingene inden man ansætter medarbejdere.

/Michael

Tilmeldt 19. Oct 06
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael.

Super svar takker mange gange. kigger på de sider du linker til senere.

Og du har helt ret det er meget vigtigt at man sætter sig rigtig godt ind i tingende når man skal ansætte folk. Det jeg bare godt ville finde frem til var hvor meget der ca ville være tilbage når lønninger var betalt, så jeg kan se om det kan betale sig, og om jeg ville kunne overleve selv.

hvis du skulle komme med et skud fra hoften, og der eks tjenes 100.000 ex moms om måneden og der er 2 lønninger af 25.000kr hvor meget skal der så eks betales som ekstra ferie osv osv.. og hvor meget ville der ca være tilbage til mig selv. Ved naturligvis godt du ikke kan komme med et præcist talt, da der jo vil være en masse der spiller ind.

Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Man får fat i en revisor og får ham til at opstille grundpillerne i dit regnskab. Det er gode penge givet ud - også i forhold til SKAT. Så bliver du sansynligvis ikke revet ind til kontrol ved første lejlighed.

/Kasper

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal også huske at få en obligatorisk ansvarsforsikring for dit personale.

Du skal betale virksomheds ATP. I øjeblikket er en fuldtid på 180 kr. om måneden. Se evt. på ATPs hjemmeside. Du skal også betale finansieringsbidrdag (lønmodtagergarantifonden) og barsel.dk. Feriepenge andrager normalt 12,5% af lønnen. Der kan jo også aftales pensionsbidrag, hvor arbejdsgiver betaler en eller anden procentdel af lønnen. Der kan også være kørselsgodtgørelse efter statens takster (se SKATs hjemmeside).

SKAT har engang udgivet en pjece om løn - den kan muligvis være erstattet af information på deres hjemmeside. Prøv at se det.

Hilsen Jakob

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)