Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forslag ønskes til kurser indenfor web.

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 2. Jun 09
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 08:11
Hvor mange stjerner giver du? :

og er det muligt kort at sige hvad frameworks kan gøre for en ? :-)

Fra København
Tilmeldt 4. Mar 09
Indlæg ialt: 237
Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :

microbruger:

okay er det framework som bliver brugt mange steder ?

Og man lærer vel så ikke specielt meget om eks. PHP i denne forbindelse, eller har jeg misforstået ?

Nej, Ruby on Rails er ikke specielt udbredt i Danmark. WorkingWithRails har 52 virksomheder listet: http://workingwithrails.com/browse/companies/country/Denmark - der er givetvis flere end disse, men der er lang vej fra 52 op til det antal som bruger PHP hhv. .NET

Du har ret i, at du ikke lærer meget om PHP ved at lære Rails. Så hvis målet er at lære PHP, er der ingen grund til at kigge på Rails. Det man får ud af at kigge på Rails er en aha-oplevelse af hvor nemt og smertefrit webudvikling kan gøres. Indlæringskurven er stejlere end for PHP, man skal have en del flere koncepter ind under huden for at lære Rails at kende. Når det er sagt, så kan man lære Rails rimelig hurtigt hvis man køber "bibelen" Agile Web Development With Ruby on Rails.

Jeg bør også nævne, at Rails og Windows stadig er en middelmådig kombination. Hvis man vil have det fulde udbytte, så bør man bruge Mac eller Linux.

Fra København
Tilmeldt 4. Mar 09
Indlæg ialt: 237
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

microbruger:

og er det muligt kort at sige hvad frameworks kan gøre for en ? :-)

Et framework giver dig en masse funktionalitet out of the box, så du slipper for selv at implementere det. Du kan sammenligne det lidt med at bruge et CMS istedet for at kode dit website direkte i PHP. Så det du først og fremmest får ud af at bruge et framework er, at du slipper for at lave en masse arbejde selv.

Med et framework får du en ramme, som du skal fylde ud frem for at lave det hele fra bunden. Jeg har ikke kigget nærmere på de PHP baserede frameworks, så præcist hvad de tilbyder kan jeg ikke sige. 

Her er et par mulige ting man kan få foræret ved at bruge et framework:

  • Nem adgang til databasen - så du f.eks. slipper for selv at sidde og skulle skrive SQL
  • Hjælp til at organisere din kode på fornuftig vis - så den bliver lettere at overskue og vedligeholde.
  • Template helpers - så det bliver nemmere at generere HTML
  • Indbygget automatiseret testing - så du kan skrive test, der sikrer at din kode fungerer efter hensigten.
  • Konfigurationshåndtering - så du f.eks. kan bruge en opsætning når du udvikler og en anden når du er i produktion
  • Indbygget logging - så du kan se præcis hvad din applikation foretager sig og dermed får du nemmere ved at fejlsøge

Du kan prøve at tænke på, hvor meget kode, du har skrevet hidtil for at hente data ud af din database. Her er et lille eksempel på, hvor meget kode, der skal til for at hente data ud med Ruby on Rails:

class User < ActiveRecord::Base
end

User.all

Jeg gætter på, at det er væsentligt mindre end du har været nødt til at skrive hidtil. Dette kunne man selvfølgelig også opnå ved bare at bruge et databaseabstraktionslag. Så et godt framework sørger for at tingene er bygget sammen så de umiddelbart virker i fællesskab uden at man selv skal til at bruge tid på at få tingene til at spille sammen.

Ovenstående er vist ikke helt kort - det beklager jeg - jeg håber dog, det har givet dig en fornemmelse af, hvad man kan vinde ved at bruge et framework.

Tilmeldt 2. Jun 09
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 19:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der så ikke nogle begrænsninger i ved at benytte sådan et framework, som der er det i et CMS system ??

Fra København
Tilmeldt 4. Mar 09
Indlæg ialt: 237
Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

microbruger:

Er der så ikke nogle begrænsninger i ved at benytte sådan et framework, som der er det i et CMS system ??

Jo, i et eller andet omfang er der nogen begrænsninger.

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 19:58
Hvor mange stjerner giver du? :

microbruger:

Er der så ikke nogle begrænsninger i ved at benytte sådan et framework, som der er det i et CMS system ??

Dette spørgsmål er helt sort?!

Langt de fleste applikationer (og derfor også cms'er) bruger en eller anden form for framework.

Fra København
Tilmeldt 7. Sep 08
Indlæg ialt: 60
Skrevet kl. 20:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Der vil være nogle logiske begrænsninger i kraft af den måde, som hvert framework er opbygget på. Men når du bliver dygtig nok til at kode, kan du selv modificere det, du har behov for - det har vi fx gjort med Ruby on Rails, som er modificeret, så det passer bedre til vores produkt.

Men generelt skal du se det sådan her: et framework forærer dig en masse funktionalitet, som du ellers selv skulle udvikle; fx PDF-generator, datovælger og en masse andre brugbare ting. Det er såmænd rigtig smart.

Dbh. Kasper

Alt det bedste,

Kasper.

Tilmeldt 2. Jun 09
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Lindgren:

microbruger:

Er der så ikke nogle begrænsninger i ved at benytte sådan et framework, som der er det i et CMS system ??

Dette spørgsmål er helt sort?!

Langt de fleste applikationer (og derfor også cms'er) bruger en eller anden form for framework.

 

Jeg stiller spørgsmålet fordi Jakob skriver : "Du kan sammenligne det lidt med at bruge et CMS istedet for at kode dit website direkte i PHP"

 

Tilmeldt 2. Jun 09
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Da det åbenbart er svært at finde kurser hvor man fysisk møder op til undervisning indenfor  eks : OOP PHP, Javascript, Flash, AJAX, XML og sql/MySQL  

vil jeg høre om nogen så kender nogle online kurser indenfor disse områder ??

Tilmeldt 2. Jun 09
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg vil også gerne høre om nogen kender tutorials på nettet der går i dybden med OOP PHP, Javascript, Flash, AJAX, XML og sql/MySQL, .NET, ASP.NET

bøger i samme områder har også interesse.. 
Side 2 ud af 3 (21 indlæg)