Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

leverandør til konkurrerende forhandlere

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer,

Vi har lavet en ret lille men speciel serie børnetøj. Når vi kontakter forhandlere for at sælge vores varer, er vi ret opmærksomme på ikke at henvende os til butikker der er i direkte konkurrence med hinanden.

Men nu er vi (heldigvis) kommet så langt med vores mærke, at butikkerne uopfordret begynder at henvende sig selv til os for at bestille varer. Her kommer så problemet:

Vi har lige fået henvendelse fra 2 butikker på samme dag - som tilfældigvis ligger 300 m. fra hinanden. Det er én af de større byer i DK, og de ligger begge i gågade-nettet. Butikkerne er ret ens størrelses-, koncept- og indholdmæssigt - og jeg aner simpelthen ikke hvad jeg skulle sige, hvis jeg skulle sige nej til den ene af dem. Men jeg må indrømme, at jeg ikke er interesseret i at sælge til 2 kunder som så begge står i en ikke-optimal situation.

Hvad gør I andre? Hvor meget har I fokus på jeres kunders konkurrence?

/Rikke

Fra Svendborg
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 381
Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rikke

Tænker på om det er dig, der bekymrer dig, eller det er dine kommende kunder?

Har de nævnt det som et problem?

Kan du evt. give dem to forskellige sortimenter, så de synes de hver især er unikke. Det vil vel også skabe et godt samarbejde de to butikker imellem. En slags synenergi-effekt, hvor kunderne lige tjekker begge butikkerne for at kunne vælge. Butikkerne kan også henvise til hinanden...

Kan godt forstå dine overvejelser. Men vælger du den ene fra nu, så fraskriver du dig vel muligheden for at få ekstra varer på hylderne?

kh Trine www.umas.dk

 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Indlæg ialt: 2355
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke rigtig se problemet.

Det må være de enkelte forhandlere, som sammensætter det udvalg, de ønsker at have udfra kendskabet til deres egne kunder og muligheder for afsætning, herunder den lokale konkurrence.

Og så leverer du det, som de bestiller. At der så er to butikker er bare bedre for dig. Nogle kunder foretrækker at handle i én butik, nogle i den anden og hvis du skal optimere dit salg (går jeg da ud fra), så skal du levere bredt.

"Konkurrentanalysen" skal du overlade til butikkerne.

Venlig hilsen
Ole

 

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

"Normalt" ville det ikke være et problem før dine kunder gjorde det til et problem. (Man kan altså også få Arla Mælk, Hugo Boss, Nike osv i rigtig mange butikker) 

Hvis en af dine kunder beder om /kræver at du ikke sælger til andre butikker inden for en vis afstand, kan du jo tage stilling til om det er en god deal for jer begge. (det er ikke helt usædvanligt)

Men ellers skal du altså bare sælge løs, der er trods alt rimelig mange børn i DK, så mon ikke der er plads til to butikker selvom de ligger på samme gade...

Tilmeldt 16. Jun 06
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rikke.

Godt at du tænker på dine kunder, men tag ikke ansvaret for dem.

Nu stiller jeg måske mig selv i et dårligt lys, men her er en lille historie at tænke over.

For 10 år siden opstartede jeg en virksomhed med produkter omkring 10k prisen.

En del potentielle kunder(mange) spurgte efter afbetalings ordning.

Vi skaffede en specifik kort løsning.

Så gik det op for os at de tog en årlig rente omkring 26% og jeg og min partner valgte det fra fordi vi følte at vi ikke kunne byde vores kunder en ordning der kostede så meget.

I den følgende tid kunne vi iagttage at vores værste konkurrent vedblev at øge sit salg og tage markedsandele, men det gik meget langsommere for os.

Efter en god periode fandt vi ud af, at grunden til at konkurrenten kunne øge sit salg på denne måde, var at han valgte at tilbyde produkterne på en afbetalingsordning fra samme selskab som vi ikke ville tilbyde den fra.

Jeg lærte dette:

Du behøver ikke tænke for dine kunder. Det kan de godt selv.

Lad være med at udelukke dig selv fra at sælge fordi du vil tage ansvaret for andre.

Jeg kunne have valgt, og ville gøre det i dag, at orientere kunderne klart og tydeligt om at denne ordning var belagt med så høj en omkostning, men at vi ikke havde andre muligheder for at tilbyde afbetaling nu. Jeg er sikker på at vi havde solgt en hel del mere, og haft tilfredse kunder, da vore produkter var høj kvalitet.

Hvis du føler at du bør sige noget til de to kunder, så orienter dem om at konkurrenten også køber, og find ud af noget, men tag ikke ansvaret for dine kunders valg. Det må de selv gøre.

mvh

;0)Bent

 

 

 

Fra Odense
Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, jeg kan sagtens følge Jer i det, I siger. Jeg ved selvfølgelig godt, at jeg ikke driver et socialkontorBig Smile

Men ultimativt er det jo egentligt også af egoistiske årsager, at jeg tvivler på om jeg skal sælge til dem begge eller ej. Glade og tilfredse kunder er jo en fordel for mig.

Jeg tror nu nok jeg vil sælge til dem begge - og så bare være åben omkring det. Så må jeg jo se hvad de siger. Jeg ved jo, at de kommer til at sælge en vis legensdel ud af en vis beklædningsdel af mine varer alligevelStick out tongue

Tusind tak for gode input!

/Rikke

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rikke

Jeg synes helt klart at du skal fortælle dem om hinanden og lad det være op til dem. Det kan være at den ene siger nej og den anden får du et langt og godt samarbejde med . .  eller med dem begge. Jeg tror de begge vil sætte stor pris på ærlighed og sig at det hele er nyt og du har ikke lavet nogle regler endnu med afstand til næste forhandler m.m. (som mange leverandører har i dag)

Jeg synes at det er så vigtigt at få et godt forhold til sine forhandlere/leverandører . . det får alle partner mest ud af Smile

Blot lidt tanker herfra

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rikke.

Det behøver ikke nødvendigvis være et problem. Mine erfaringer siger dog man skal være ærlig omkring dette fra start. Fortælle at i har interesse i at ligge jer ind begge steder - så butikkerne har noget at forholde sig til.

Har oplevet før at en sælger har sagt "i får ene forhandling på mit mærke i byen" hvor man så finder ud af 2 måneder senere - at han har solgt til ens største konkurrent. Det anser jeg som være pisse irreterende - samt meget uprofessionelt. Det har kostet nogle af vores leverandører stort gennem tiderne - da de har været nødsaget til at kompensere for det svigt som de har givet os.

Enten i form at retur ordninger - nedskrivnings ordninger - eller de helt har valgt at trække sig ud fra den anden butik. I frygt for at miste os som kunde. Der står den største butik - som ligger for flest penge som regelt stærkest.

Mit råd til dig er holde en dialog med de to butikker - finde ud af hvad der er den bedste løsning for dig. Du skal have i baghovedet - at den ene butik kan finde på at springe fra hvis du sælger til den anden - med mindre de anser dit brand værende så godt - at det sagtens kan bæres i to butikker.

I nogle tilfælde kan det gavne et mærke kun at blive solgt i udvalgte butikker. Jeg ved godt det er svært at sige nej til penge. Men man skal virkeligt tænke sig godt om!

Men når mærker vokser sig større har de det med at ligge sig ind i flere butikker. Der findes de samme mærker i næsten lige meget hvilken butik du går ind i - i en given branche. Følg dit instinkt og tag snakken med dine to potientielle kunder - så skal du nok komme frem til en løsning!

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)