Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lån eller indskud? Holding til ApS!

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Jun 09
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa!

Min firma partner og jeg har oprettet et ApS igennem hver vores holding selskab og indskudt 62.500 hver.

Efter et års tid vil vi nu gerne nedbringe kassekreditten i ApS'et ved at enten indskyde eller udlåne de resterende godt 60.000 kr. vi har liggende i hvert vores holding selskab. 

Aps'et har et pænt overskud så evt. renter kan fratrækkes der - men en evt. renteindtægt vil nok bliver beskattet i holding?!

1. Skal vi udlåne eller indskyde?

2. Hvis vi udlåner SKAL vi tage renter fra Aps'et og hvad er minimum?

3. Er loven vedr. aktionærlån også omvendt - aktionærene ikke umiddelbart må yde lån til virksomheden?

Umiddelbart vil vi helst have den mindst administrationskrævende løsning.

 

Fra Aars
Tilmeldt 27. Jan 07
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

Jeg vil anbefale at i udlåner midlerne til driftsselskabet. Som du skriver er der overskud i driftsselskabet, så der er fuld værdi af rentefradraget hos driftsselskabet. Samtidig skal holdingselskaberne betale skat af renteindtægten, men til gengæld kan I modregne renteindtægten i holdingselskabets driftsudgifter (bl.a. revisionshonoraret).

Som udgangspunkt skal I beregne renter af mellemværendet på markedsrenteniveau. Brug eksempelvis den rentesats I p.t. betaler på kassekreditten.

Det vil være fuldt lovligt at låne pengene til driftsselskabet - det er den anden vej der er problematisk !

Mvh.

Ole P.

Tilmeldt 18. Oct 06
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror nok du har fået svar på 1 og 2, så svarer kun på 3.

 

Nej, loven er ikke omvendt. Der må gerne skydes ind i virksomheden, så det er virksomheden der skylder jer penge. Det er kun den ene vej det er ulovligt.

 

I øvrigt mener jeg svaret ovenstående, hvor der er skrevet at det er et problem at gør lånet omvendt er forkert. Så længe det er mellem selskaber, her mellem holding og driftsselskabet, er der ingen problemer i udlån - hverken den ene eller anden vej. Så længe det er forrentet på markedsvilkår, er der ingen problemer i det. Det er først når der kommer jer som privat personer ind i billedet, der opstår problemer.

Tilmeldt 25. Jun 09
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 17:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for gode svar. 

Havde ikke lige tænkt på revisionsudgifterne i holding selskabet - i såfald går det lige op! Irriterende man skal tvinges til at administrere renter for bureaukratiets skyld.

Men det var dejligt at få afklaret da det er en let besparelse på  5K+ om året. 

Mvh, Martin

 

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 01:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor mener du det er bureakratisk at beregne/administrere renteudgifter. Rent faktisk er det jo et afkast I får hver især, og ingen har krævet at I etablerer et holdingselskab.

Kan I ikke neutralisere renteindtægten i holdingselskabet kunne man overveje indskudsmodellen (nytegning). Det er mere mstændigt (kapitaludvidelse til overkurs) men I vil altid kunne trække overkursen ud når I (holdingselskaberne) vil skattefrit

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 25. Jun 09
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er blot af den overbevisning at det skal være frit for den enkelte person eller virksomhed om hvor vidt man vil afkræve renter! Måske jeg er lidt original men min optimering af vores regnskab ifhtl. skat går ud på at lette administrationen fremfor mindst mulig skat... Jeg gider ikke bøvle med et eller andet for at spare 1-2000 kr. i skat.

Mit ordvalg var måske lettere misvisende Smile

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen det er det da også. Det står dig frit for om du vil afkræve renter overfor kunder og andre I udlåner penge til men dem vil I næppe yde lån rentefrit. Derfor skal der også beregnes  rente her.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 25. Jun 09
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Dvs. det er ok at vælge ikke at opkræve renter ved lån fra sit holding selskab til et delvist ejet ApS?

Min konklusion var at jeg var tvunget til at opkræve renter på markedsniveau på baggrund af min umiddelbare granskning ved Skat samt tidligere svar her i tråden.  Hvis det krav eksistere er det lige så ulogisk for mig some beskatning af arv samt opkrævning af renter for lån og store gaver forældre til børn. Men de regler eksistere jo og jeg indordner mig hellere end at spilde tid på at kæmpe i mod!

Ifhtl. udestående er det vist udelukkende EU's skyld at der er aftalefrihed for mora-renter b2b. Så længe Skat kan afkræve mere end diskontoen plus de fastsatte x% b2c er staten glad.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil ikke gå så langt som til at sige at det er ok. Jeg siger blot at nok ikke er noget Skat vil røre ved

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 25. Jun 09
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Allright! Jeg forstår og køre fremadrettet med markedsrenter! Tak for svar Bent!

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)