Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af børnetøjsfirma på deltid. Er det realistisk?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 28. Jun 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

 

Jeg er helt ny her på debatten og ved derfor ikke om mit emne er postet i det rigtige forum, men i virker som nogler, så om ikke andet kan i måske hjælpe med at guide mig videre i systemetSmile

 

Jeg overvejer at opstarte mit eget børnetøjsfirma. Jeg har i flere år designet og syet børnetøj på bestilling og solgt primært via Trendsales og bekendte og har igennem de sidste 2 år haft langt langt flere bestillinger end jeg har kunnet ekspedere hjemme fra køkkenbordet. Jeg har også i en periode solgt via egen webshop men har måttet lukke denne ned, da jeg ikke kunne følge med efterspørgslen.

Det skal siges at jeg ved siden af min lille køkkenbordsbusiness passer et lægestudie på fuld tid der nærmer sig sin afslutning (om 2 år) og har 2 små børn, så den helt stor begrænsning for mit projekt er  pt. TIDEN (eller manglen på samme) Confused

Jeg brænder meget for min lille business og overvejer om det er realistisk at starte et lille firma på deltid og fortsat selv designe men få tøjet produceret i udlandet. Jeg har fået tip om et firma i Tyrkiet og havde ellers overvejet Østeuropa eller ihvertfald inden for EU for at simplificere det hele lidt.

Jeg har ingen ambitioner om at gøre dette firma til min levevej men mere at prøve at se om min drøm kan få vinger og forhåbentlig også generere lidt overskud Wink

Jeg planlægger at sælge tøjet via trendsales, egen webshop og forhåbentlig kunne få solgt noget via fysiske børnetøsbutikker (Dér har jeg dog det problem at 90% af mine kunder er fra hovedstadsområdet og jeg selv er bosat i Århus.

 

Jeg har tusind spørgsmål, men nogen af de mest påtrængende er:

-Hvor mange eksempklarer er normalt mindstekrav at få produceret på systuer i udlandet?

-Hvordan fungerer det med materialer?

Mine designs bliver i høj grad båret hjem på materialerne som for det meste er printede tekstiler jeg henter hjem fra USA. Må jeg godt bruge disse printede tekstiler og sy dem op og sælge som mit eget "brand" eller er der problemer med ophavsret dér? Og er det normalt man selv skaffer materialerne hjem til den systue der producerer tøjet eller er det normal praksis at de bruger deres "egne" materialer?

-Hvor meget avance er det normal praksis at forhandlere skal kunne lave på at tage tøj som agenturvare? Hvis jeg f.eks. har kjoler jeg selv sælger for 350 kr, hvad ville en forhandler så skulle kunne købe den for for at have tilfredsstillende avance?

Langt indlæg men håber i stadig er med (;

Mvh Iben

 

 

 

Fra København S
Tilmeldt 10. May 09
Indlæg ialt: 282
Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Lyder godt at der er efterspørgsel på dine produkter :)

 

Det jeg synes du skal gør er at ansætte en som kan ekspedere for dig, så du stadig kan stå for desginet! Synes helt klart at du skal blive ved fordi der er så stor efterspørgsel efter dine produkter..

 

Altid en ny ide!

Fra Århus
Tilmeldt 28. Jun 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for det hurtige svar (:

Det er netop det jeg drømmer om men er i tvivl om hvordan jeg praktisk finder sådan én of hvad der er en realistisk betaling for arbejdet? (;

Tænker det bliver for dyrt at have en syerske til at sidde og sy mine designs op her i Dk?

Mvh Iben

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Du kan designe og hente stof hjem fra USA og ovenikøbet sælge varerne, - det er jo et super udgangspunkt. Det bliver muligvis for dyrt med en "rigtig" systue, - men mon ikke der sidder nogen derhjemme i de små hjem, som kan bruge en symaskine og gerne vil tjene en lille skilling ved siden af deres arbejde?

For nogle år tilbage var broderimaskiner det store hit, og hos dyrebilen broderede vi et håndklæde med vores og dyrets navn når vi passede kæledyr hjemme hos kunden. Det løste et praktisk hygeineproblem, og gav et varigt minde om vores forretning. Det var jo sæsonpræget, og vi havde ikke altid tid til at brodere, - så jeg gik ind på et sy-forum for brugere af disse broderimaskiner, og hurtigt havde jeg 3-4 stykker der broderede.  Det gik mægtigt fint og var utroligt fleksibelt.

/Michael

 

Tilmeldt 25. Jun 09
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Iben,

Jeg tror du alleførst skal gøre dig helt klart om det her skal forblive en hobbyvirksomhed eller du vil prøve fuldtid på et tidspunkt. Det er ikke mange 'off-line' projekter  der pludselig får vinger uden hårdt arbejde og dedikation - men du kan jo bruge de næste to år på at se om du kan opretholde efterspørgslen og så evt. prøve for alvor når studiet er færdiggjort.

1. Hobby virksomhed.

Hvis du outsourcer til udlandet kommer du til at kvæle dig selv i administration og du kommer sikkert til at købe til lager for at få priserne ned på et acceptablelt niveau. I det fald ville jeg lytte til 'dyrebilen' og istedet forsøge at oprette et lille netværk af fleksible og akkord betalte hobby syerske - der er sikkert nogle jyske husmødre der syntes det er sjovt at sy lidt moderne børnetøj. Men pas på set-up'et ikke bliver for komplekst (leveringstider etc.)

2. Fuldtid på sigt:

Hvis du vil starte fuldtid ville jeg foreslå du køre det videre på hobbybasis de næste to år men bruger tid ved siden af på at planligge strukturen. Hvis det skal indbringe dig en tilfredsstillende løn bliver Trendsales og webshop nok kun et supplement. Du skal derfor fokusere på børnetøjsforretninger.

Et par spørgsmål der skal afklares:

A. Har du nok avance på dit produkt (syerske, administration og lidt løn?)

B. kan du evt. fordoble prisen uden at dræbe efterspørgslen? kan du få dine stofpriser markant ned for at uppe fortjenesten.

-Hvordan fungerer det med materialer?

Det er helt normalt du kommer med dine egne tekstiler. Der er ikke umiddelbart et problem ved at bruge en producents stof - Cerrutti sælger eksempelvis mere stof til habitter end færdigsyrede habitter (eller gjorde ihvertfald). Der hvor du kan komme i problemer er hvis din leverandør bruger printet uretmæssigt (i.e. betaler ikke royalties til brandejeren). I såfald kan/skal dine tekstiler egentlig slet ikke slippe igennem tolden men sendes til destruktion. 

En evt. agent i tekstilbranchen skal normalt have mellem 10-15% alt efter erfaring og kundegrundlag men det er meget svært at finde en god agent for et nystartet mærke uanset hvad du tilbyder dem. Hvis det skal lykkes skal du selv ud at sælge den første tid hvilket også giver dig fordele igennem den direkte feedback på dine produkter samt nære relationer med dine forhandlere. Forhandleren skal nok minimum have 2.5 kalkyl på dit tøj. Så har du 140 kr. til at dække materiale, produktion, administration, marketing og dit overskud/løn på en kjole der sælges til 350kr.

Du sælger den for 140 til kunden.

Butikken ganger med 2.5 og sælger dem til 350 (dvs. de har 140 kr. i bruttofortjenste pr. kjole efter salgsmomsen er fratrukket forudsat ingen af dine vare ryger på udsalg). 

Håber svaret ikke var for rodet... stil gerne flere spørgsmål!

Tilmeldt 31. Aug 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Iben, jeg syer meget børnetøj til min datter og omgangskredsen og jeg kunne godt være interesseret i at sy for dig. Jeg kunne godt tænke mig at vide lidt mere f.eks. hvor mange stykker tøj har du ca. brug for at få syet pr. uge ? og laver du de færdige symønstre i de forskellige str.? Har du tænkt på hvad en syerske skal have i løn?

Mvh Camilla

Fra Slagelse
Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 909
Fra  ProvinsEvent Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Iben!

Hvis det har din interesse...kan jeg nok også skabe kontakt mellem dig og en en-mands systue i Horsens...

Hun er meget dygtig...og kan også lave mønstre + graduere størrelser...

Jeg brugte hende selv til vores børnetøjsmærke (som vi nu er stoppet med grundet andre interesser) igennem ca. 3 år...og har været meget tilfredse med hendes arbejde...

 

Dbh

Pia

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)