Hvad siger i til nedenstående artikel? er der noget om snakken, google 1 eller 10, er det ligegyldigt?? FRA: http://www.labconfidential.dk/labconfidential/defaultFlash.asp Vi har sagt det før: findes du ikke på Google, så findes du ikke, punktum. Og langt hen ad vejen er det sandt -- en firmahjemmeside som ikke er listet i de store søgemaskiner er som en hotline med hemmeligt nummer. Men om du er nummer 1 eller 10 i søgeresultaterne betyder ikke så meget som tidligere antaget, ifølge en ny amerikansk undersøgelse. De røde pletter på billedet illustrerer hvordan en hjemmesides popularitet kan have en selvforstærkende effekt. Omtale skaber omtale, og links avler flere links. I årevis har folk peget på søgemaskinerne som en del af grunden, og specifikt den praksis at de store søgemaskiner sorterer hjemmesider efter antallet af andre hjemmesider, der linker til dem. De mest kendte/populære hjemmesider står således øverst i søgeresultaterne, og får derved endnu flere besøgende, som så linker til dem fra deres egne hjemmesider, og så videre. Fænomenet kaldes ''Googlearki'' og er ofte blevet kritiseret for at favorisere de mest populære hjemmesider på bekostning af nye og mindre kendte sider. Men nu har forskere fra Indiana University afprøvet teorien i praksis, og ''Googlearki''-effekten forekom langt mindre dramatisk end antaget. Årsagen er ifølge forskerne, at mange netsurfere har lært at benytte mere specifikke søgetermer, hvilket trækker de ''smallere'' hjemmesider højere op i resultatlisterne. Hvis resultatet af undersøgelsen holder stik, vil det være en bitter pille at sluge for de firmaer, der lever af at sælge søgeoptimering til virksomheder. Men andre forskere kritiserer undersøgelsen for at bruge ikke-repræsentative data og undervurdere effekten af eksempelvis sociale netværk og sponsorerede links. Det oprindelige forskerhold, anført af professor Filippo Menczer, er derfor gået i gang med at undersøge de tilsvarende effekter af andre former for websurfing, deriblandt social søgning. Jens Roland Redaktør, LabConfidential jens@ilab.dk |
hvad siger i til denne artikel om ''Googlearki''-effekten
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
- 1
De må sgu tro på det - en SEO artikel lavet i Flash mvh Carsten |
Hverken Google, eller nogle andre søgemaskiner, benytter udelukkende linkfaktorer i deres måde at indeksere og ranke websites og dokumenter/objekter på. Det er komplekse algoritmer som benytter hundredevis af faktorer - hvoraf forskellige linkanalyser blot er en del. Det virker somom der her er blevet forsket i noget, som er almindeligt kendt af alle der arbejder med søgemaskiner :) Påstanden om, at det ingen betydning har om du ligger nummer 1 eller 10 er noget vrøvl. Hvis alle andre faktorer iøvrigt er de samme er placeringen af helt afgørende betydning for såvel synlighed som click through rate. Det er naturligvis ikke den eneste faktor for success, men da bestemt en af de væsentlige. Det har været undersøgt masser af gange. Men til dem der gerne vil tro på at det er ligemeget hvor godt man ranker vil jeg blot sige held og lykke. Det giver mere plads til os andre hehe |
hej Mikkel Jeg syntes ellers det lyder meget godt, men nok også langt for virkeligheden. Kan den måske være at skribenten af artiklen, ikke har haft held med sit SEO, og derfor søger en undskyldning.... |
|
Jeg tror det er rigtigt at mange brugere er blevet bedre til at bruge f.eks. google mere specifikt med flere af de avancerede operatore. Jeg lader den lige stå og hænge lidt Jeg tror også også at placering har en anden betydning i dag end for bare nogle år siden, forstået således at en 1# placering ikke nødvendigvis er den vigtigste faktor. Det er f.eks. min opfattelse at selve linket og teksten under linket har meget stor betydning for hvilket link (mellem de føeste 3 til 5 placeringer) man trykker på først. De fejler i mine øjen to steder, f.eks. ved at sammenligne 1# med 10# og ved ikke at kikke på selve linket og teksten under. I min verden vil jeg hellere have en 3# med en god linktekst og en god beskrivelse end jeg vil have en 1# med et spammy link og en spammy tekst (jeg vil selvfølgelig heldst have en 1# med et super link og en fremragende tekst). DEt andet sted de fejler er ved at afsige dødsdommen over SEO specialisterne. Hvis placeringen nu i højre grad en før ikke længere er den eneste faktor. Hvis kunderne nu også er begundt at kikke på convertion levels både mellem søgemaskine plaering og klik og mellem klik og salg, så bliver specialisterne endnu vigtigere end før og de får brug for at udvide deres speciale i forhold til "bare" at være søgemaskine specialister. De vil også få brug for at kunne skrive gode titel tags, gode meta description og gode dmoz tekster, for slet ikke at tale om det at konverterer klikket til salg, SEO er langtfra død, Den vokser og tager på |
|
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)