Hej Aminoer! Lige som appetitvækker... En undersøgelse (link) i USA har vist, at 40% af iPhone ejere primært bruger deres iPhone, når de skal på nettet. Hvis man tænker på, at Apple, på to år, har solgt over 21 millioner enheder, er det måske på tide, at man også ser på det mobile marked, når man tænker online strategi. ...og det er ikke kun iPhone brugere, som surfer på deres mobiltelefoner I forbindelse med min hovedopgave til Multimediedesigneruddannelsen er jeg i gang med at undersøge det danske markeds potentiale, når det gælder hjemmesider designet til mobiltelefoner. Hvis du ejer virksomhed, eller har noget at gøre med jeres virksomheds online strategi, har jeg brug for din hjælp. Her er et link til et online spørgeskema, jeg har lavet. Der er 10 spørgsmål, og det tager maks. 5 minutter at besvare. På forhånd tak! Mvh. PS. Sidst i spørgeskemaet er der mulighed for at indtaste din email adresse, hvis du vil have de endelige resultater at vide. |
Interessant oplæg - ingen tvivl om, at mobile enheder (netbooks, mobiltelefoner m.v.) kommer til at ændre måden hvorpå vi søger information, og selvfølgelig skal der, til en hvis grad, tages hensyn til det.
Du bør dog overveje en sekundær vinkel: Er det rent faktisk nødvendigt at optimere sit site til mobile enheder? iPhones indbyggede browser viser en lille version af sitet (zoomet ud) og man kan så zoome ind på tekst eller billeder man ønsker at se. Samme tilgangsvinkel har Opera Mini, Symbians indbyggede browser, og sikkert også browseren på Android.
Dertil kommer, at nogen browsere gør endnu mere - Opera Mini tilbyder serverside komprimering af billeder, så man sparer data, og desuden tilpasser den tekstbredden, så man altid kan overskue linjerne på mobiltelefonens skærm.
Med disse optimeringer kan man som mobil bruger sagtens besøge et helt normalt website og få de informationer man søger - så spørgsmålet er om man ikke i højere grad skal optimere sit indhold og måden det findes på, f.eks. så undersider er søgbare og mulige at navigere direkte til fra søgemaskiner, uden man mister indhold eller menustruktur. På den måde kan centrale udgangspunkter som mobstart.dk eller Googles mobil-version være starten for informationssøgning, og informationen præsenteres på samme måde om man kommer fra en mobil enhed eller fra en enhed med større skærm.