Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er din virksomheds hjemmeside klar til mobilbrugere?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 8. Jul 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer!

Lige som appetitvækker...

En undersøgelse (link) i USA har vist, at 40% af iPhone ejere primært bruger deres iPhone, når de skal på nettet. Hvis man tænker på, at Apple, på to år, har solgt over 21 millioner enheder, er det måske på tide, at man også ser på det mobile marked, når man tænker online strategi.

...og det er ikke kun iPhone brugere, som surfer på deres mobiltelefoner  Wink

I forbindelse med min hovedopgave til Multimediedesigneruddannelsen er jeg i gang med at undersøge det danske markeds potentiale, når det gælder hjemmesider designet til mobiltelefoner.

Hvis du ejer virksomhed, eller har noget at gøre med jeres virksomheds online strategi, har jeg brug for din hjælp.

Her er et link til et online spørgeskema, jeg har lavet. Der er 10 spørgsmål, og det tager maks. 5 minutter at besvare.

På forhånd tak!

Mvh.
Peter Arnold
Erhvervsakademiet Århus

PS. Sidst i spørgeskemaet er der mulighed for at indtaste din email adresse, hvis du vil have de endelige resultater at vide.

Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 00:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Interessant oplæg - ingen tvivl om, at mobile enheder (netbooks, mobiltelefoner m.v.) kommer til at ændre måden hvorpå vi søger information, og selvfølgelig skal der, til en hvis grad, tages hensyn til det.

Du bør dog overveje en sekundær vinkel: Er det rent faktisk nødvendigt at optimere sit site til mobile enheder? iPhones indbyggede browser viser en lille version af sitet (zoomet ud) og man kan så zoome ind på tekst eller billeder man ønsker at se. Samme tilgangsvinkel har Opera Mini, Symbians indbyggede browser, og sikkert også browseren på Android.

Dertil kommer, at nogen browsere gør endnu mere - Opera Mini tilbyder serverside komprimering af billeder, så man sparer data, og desuden tilpasser den tekstbredden, så man altid kan overskue linjerne på mobiltelefonens skærm.

Med disse optimeringer kan man som mobil bruger sagtens besøge et helt normalt website og få de informationer man søger - så spørgsmålet er om man ikke i højere grad skal optimere sit indhold og måden det findes på, f.eks. så undersider er søgbare og mulige at navigere direkte til fra søgemaskiner, uden man mister indhold eller menustruktur. På den måde kan centrale udgangspunkter som mobstart.dk eller Googles mobil-version være starten for informationssøgning, og informationen præsenteres på samme måde om man kommer fra en mobil enhed eller fra en enhed med større skærm.

Fra Århus
Tilmeldt 8. Jul 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 00:27
Hvor mange stjerner giver du? :

David:

Du har ret i at mobiltelefoner bliver bedre og bedre til at håndtere almindelige hjemmesider.
Det er dog begrænset hvor stor en skærm man kan proppe ind i noget, som skal kunne være i lommen. Derudover er bl.a. navigation et stort problem når det gælder almindelige hjemmesider på mobil platforme.

Jeg har en lignende spørgeskema kørende, som undersøger mobilbrugernes præferencer, og selv iPhone brugere er glad for sider som tager højde for apparatets begrænsninger.

Der er visse ting man ikke kan skære væk fra 'traditionelle' hjemmesider (hover effekten og flere kolon layouts mm.) eftersom, hvis ikke webstandarder, så usability eksperter insistere på at det er en god idé at have.

En mellemløsning er at have ekstra stylesheets som bruges når andet end en PC bruges til at åbne for en hjemmeside.

Din pointe mht. søgning er heller ikke tosset. Vis brugerne kan finde det de er efter, er der ikke brug for at navigere så meget.

Nogle gode argumenter fra din side

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 01:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

oribi:
Her er et link til et online spørgeskema, jeg har lavet. Der er 10 spørgsmål, og det tager maks. 5 minutter at besvare.

Jeg har svaret, men jeg tror lige du skal rette fokus mere ind på dit spørgeskema for at få nogle besvarelser. Til andre, det tager 2 minutter.

 

// Jesper

 

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra Århus
Tilmeldt 8. Jul 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

Tak for fiffet. Du har fuldstændig ret, der er bestemt ikke rettet nok fokus mod min undersøgelse - det kan ses på responsen. Som man kan se på min karma point, er jeg ikke en af de garvede brugere her på forummet og vil derfor sætte pris på nogle tips, hvis nogen kan komme i tanke om noget.

Skyldes den dårlige respons at folk ikke gider skoleprojekter? Det jeg måske ikke fik sagt i mit første indlæg, er at jeg har registreret webbureau og at jeg faktisk arbejder på højt tryk med at etablere min virksomhed. Altså at det IKKE bare er et skoleprojekt.

Jeg har, med hjælp fra en virksomhedkonsulent, kommet frem til en differentieringstrategi rettet mod det mobile marked. Spørgeskemaet er led i min markedundersøgelse og skulle gerne give svar på om der er potentiale i dette segment. Og det er jo kun virksomheder som kam hjælpe mig med at få svar på det eller...?

/Peter

Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror du vil få flere svar ved simpelthen at oprette et indlæg, hvor du beder folket besvare spørgeskemaet - ingen diskussion, intet oplæg, bare tre linjer om opgaven og et stort, fedt link, man kan fnde. :)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)