Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

kopi varer / ophavsret

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Jul 06
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg er løbet ind i et problem jeg gerne ville have været foruden.

Vi har bestilt en container med pocket bike m.m fra Kina - lavet en hjemmeside og venter nu bare på at varerne skal lande. Men så er der sket det at jeg blev kontaktet og gjort opmærksom på at nogle af de varer der er på min hjemmeside er kopier af et, åbentbart, etableret mærke. Og det havde jeg virkelig ingen anelse om - det er klart at importøren ikke er interesseret i at der sælges varer som ligner hans, men hvor står jeg nu og hvad skal /kan jeg gøre. Da det er ren fritids sjov er der naturligvis ikke penge til advokater i lange baner...........

Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Er ikke ekspert på juraen omkring kopivarer, men du kunne måske kontakte importøren og forklare dem situationen. Hvis varerne ikke er landet og ikke sat til salg endnu kan du nok slippe for en bøde, men du skal nok ikke regne med at få lov til at sælge varerne...

Tilmeldt 11. Aug 06
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 31-08-2006 17:41:26 Forfatter:madsida
Hej

Jeg er løbet ind i et problem jeg gerne ville have været foruden.

Vi har bestilt en container med pocket bike m.m fra Kina - lavet en hjemmeside og venter nu bare på at varerne skal lande. Men så er der sket det at jeg blev kontaktet og gjort opmærksom på at nogle af de varer der er på min hjemmeside er kopier af et, åbentbart, etableret mærke. Og det havde jeg virkelig ingen anelse om - det er klart at importøren ikke er interesseret i at der sælges varer som ligner hans, men hvor står jeg nu og hvad skal /kan jeg gøre. Da det er ren fritids sjov er der naturligvis ikke penge til advokater i lange baner...........


Sådan går det når man løber med halv vind!

Du står med en meget dårlig sag. Jeg formoder du har betalt din leverandør? Du skal først og fremmest stoppe sendingen hvis det er muligt. Derefter skal du søge juridisk rådgivning - det koster måske 3-5.000 - men de kan være givet godt ud.

Situationen er, at dine produkter, som DU importerer, krænker en andens varemærke / identitet og er kopier.Sådan ser det ud - og det kan betyde, at du udover at måtte kassere produkterne, kan kommet til at betale erstatning - uanset om du har solgt noget eller ej - advokater er de rene hajer.

Når jeg skriver "som det ser ud" - er det fordi, at du bør undersøge om den importør der har kontaktet dig vitterlig har retten til mærket - eller om han evt. blot køber varen i Kina hos din leverandør, og får sat hans mærke på.

 

Held og lykke - du har brug for det

Tilmeldt 27. Jul 06
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 19:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja, en "halv vind" kan måske sige.............. men ærlig alt, det er vel på det nærmeste umuligt at undersøge samtlige hjemmesider i verden for varer der ligner, for det er lige der problemet er. Det at de ligner. Det er muligvis det samme som en kopi i juridisk forstand, men sagen er også den at jeg på ingen måder reklamerer med at det er en anden vare end det er.

Jeg kan forstå hvis foreksempel Levis Straus sagsøger andre producenter/importører for at sælge varer hvorpå deres Logo er. Men i mit tilfælde har jeg netop ikke logo på produktet der fortæller eller antyder at  produktet er et andet end det er. Og hvor går grænsen så - jeg mener, er der en definition på hvornår et produkt ligner et andet, eller hvornår det går over til at være en kopi?

Tag et eksempel som en cykel. Tag i Harald Nyborg og køb en til en tusse og køb derefter en anden hos cykelhandleren til 4, i samme farve. Ligner den ene den anden eller er der her tale om kopi varer?

Jeg savner en definition på det!

Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 01:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er en anden problemstilling end den du står i nu. Hvis din vare er en kopi må du opgive den og søge at komme billigst muligt ud af det.  Hvis du kan stoppe leveringen må det være 1. prioritet - så slipper du nok for potentielle problemer.

Hvis du er i tvivl om det et en kopi, eller om du reelt krænker nogens rettigheder må du du bruge ressourcer på at få det vurderet. Du kan ikke bruge det til noget at verden kan være urimeligt skruet sammen, det er dit ansvar at sørge for, at  du ikke importerer en kopivare, og det må du forholde dig til på bedste vis...


Tilmeldt 27. Jul 06
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 19:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja, du har sikkert ret. Jeg stopper importen af de 2 modeller det drejer sig om - Jeg har ikke lyst til at poste en masse penge i en næsten håbløs sag.
Men jeg ville nu alligevel forfærdeligt gerne have en definition på hvornår noget ligner og hvornår det er en kopi!

Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Lyder som en god idé at droppe importen, så slipper du da for at sagen potentielt kan udvikle sig  til noget værre.
At undgå kopivarer og lignende problemstillinger er vel en del af "kunsten" ved at importere - især fra Østen. Det er ikke helt så let som bare at finde nogle pæne billige ting på Alibaba.com og så bestille dem hjem.
Bedre held med handlerne fremover :)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)