Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansatte

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 09:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er i den glædelige situation at jeg skal til at ansætte en freelance konsulent.


Han er en privatperson og ikke et firma.... derfor kan han ikke bare sende en faktura på sit arbejde.

 

Mit spørgsmål er så....... må jeg udbetale bruttoløn til ham hvorefter han så angiver indkomsten til Told og skat... eller skal jeg hele papirmøllen igennem med sp,atp,ambi,damp, dsb og hvad der nu ellers hører til?

 

Det ville gøre det hele meget mere enkelt da vi kun skal bruge ham i ny og næ.....

 

Hvis i kke det kan lade sig gøre er der så nogen der har en smart løsning?
Fra Ringsted
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 395
Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej


Tillykke med at du nu skal ansætte en, det må jo betyde det går godt.

 

Det letteste for begge parter er at du står for at lave lønnen og sender tingene til told og skat.

Der findes 2 beruer jeg kender der hjælper med dette.

 

Dataløn, bruger dem selv og de har et meget let og simpelt system, men de er dyre at bruge i forhold til alternativ 2

 

Danløn, bruger vi i en af mine små virksomheder og der koster det f.eks. 15 kr. pr lønsedel vi køre ud, kan ikke huske hvad der ellers er af omkostninger men det er det billigste system i DK, desuden kan det integreress med www.e-conomics.dk som er et godt regnskabsprogram til en fair pris.
Tilmeldt 1. Apr 05
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Du kan efter sigende bruge en gratis løsning fra skattevæsenet, den hedder vist "letløn".

Så slipper du for skattekort, udregning af ATP og lignende, da de har alle oplysninger.

 

Håber det virker.

 

 
Fra København
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 08:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved ikke om det stadig er sådan - eller det høre fordumstid til MEN....
Tidligere var det muligt og lovligt at fakturere som privat person.

Og det var død enkelt - Din konsulent skal lave en helt alm. faktura og blot indsætte sit cpr. nr. istedet for et CVR nr.


Og så er det op til ham at sørge for at han får betalt dit, dat og det løse

Naturligvis kan han ikke fakturere 500.000 om året på denne måde men jeg har tidliger brugt konsulenter hvor vi gjorde det på denne måde og som jeg husker det var det da både 10 og 20.000 kr. pr gang. Så noget luft er der op til loftet

Aner som sagt ikke om det stadig forholder sig sådan - men et ring til knold og tot (T&S) skulle give klar besked 

 

Pop evt. lige en besked her med hvad du finder ud af  
Fra Århus
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 378
Fra  Thomsen Business Information Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej
Du får her en tekst som revisor Peter Rose har udarbejdet til vores website 100svar.dk.

Det er ikke nogen nem sag at lave lønadministration. Reglerne er indviklede, og skal overholdes nøje, også selv om man kun har en enkelt medarbejder. 
 
Der findes flere forskellige hjælpemidler til at lette lønadministrationen. Grunden til, at der findes flere muligheder, kan lidt negativt formuleres sådan, at ingen af mulighederne er ideelle under alle forudsætninger.


Dataløn
Du kan bede din bank om at administrere lønnen. Det eneste du skal sørge for er, at der er penge på lønkontoen og at indberette eventuelle overarbejdstimer.


Mange små virksomheder er meget glade for Dataløn, fordi afregning af A-skat, ATP m.v. sker helt automatisk. Andre er imidlertid mindre tilfredse, fordi systemet kan forekomme stift og tungt at arbejde med, og fordi det er temmelig dyrt at anvende. Især kan startgebyret være en hindring.

Du kan få flere informationer om Dataløn på www.multidata.dk

Danløn
Danløn er et webbaseret lønsystem, så for at bruge det skal du have en computer med internetforbindelse. Computeren skal helst have en bredbåndsforbindelse, ellers går det hele lidt langsomt.


Det kræver et par papirformularer at komme igang, men når først det kører, så kører det efter undertegnedes mening rigtig godt. Danløn er meget billigere at bruge end Dataløn, der er intet startgebyr, og det er meget mere fleksibelt at arbejde med. I lighed med Dataløn kan Danløn selv sørge for at afregne A-skat, ATP m.v.

Du kan få flere informationer om Danløn på www.danlon.dk.

Letløn
Told & Skat tilbyder en service, der hedder ”Letløn”. Der er dog ikke tale om et egentligt lønsystem, mere om en grænseflade til f.eks. PC-baserede lønsystemer, der letter afregning af A-skat m.v. gennem disse. Letløn er webbaseret.


Strengt taget kan man godt lave løn til en medarbejder eller to gennem Letløn, uden at disponere over andre lønsystemer. Den største fordel ved Letløn er dog, at systemet er gratis at bruge, idet det er mere omstændeligt at arbejde med end f.eks. Danløn.


Du kan få flere informationer om Letløn på www.toldskat.dk.

mvh

Mogens Thomsen

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)