Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ApS med under 50% kapital

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej!

Enten skal kapitalen indbetales, eller der skal foreligge en plan for reetablering(f.eks. et budget, der om muligt viser overskud, der

kan reetablere egenkapitalen)!

I princippet har i 17 måneder til dette(såfremt det ikke er jeres 1. regnskabsår)!

Tilmeldt 26. May 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 23:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen E:

Har slettet mit svar efter jeg nærlæste anpartsselskabsloven, og må indrømme jeg blev lidt i tvivl om det er rigtigt, om ikke andet kan du læse paragraffen her:

§ 52. Efter reglerne i § 28 skal selskabets øverste ledelsesorgan senest 6 måneder efter, at selskabet har tabt halvdelen af sin anpartskapital, redegøre for selskabets økonomiske stilling over for anpartshaverne og om fornødent stille forslag om foranstaltninger, der bør træffes, herunder selskabets opløsning.

Det var også denne paragraf jeg fandt frem til, men det ser ud til at Peter henholder sig til Årsregnskabsloven. Hmm..

Peter - Revisor:

Enten skal kapitalen indbetales, eller der skal foreligge en plan for reetablering(f.eks. et budget, der om muligt viser overskud, der kan reetablere egenkapitalen)!

I princippet har i 17 måneder til dette(såfremt det ikke er jeres 1. regnskabsår)!

Tusind tak for dine konkrete afklaringer.

Dette er vores 1. regnskabsår. Hvad har det af betydning?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej!

Hvis i nu kører med 18 mdr. 1. regnskabsår samt 5 måneder til regnskabsaflevering+12 måneder 2 regnskabsår+5 måneder

til aflevering af regnskab for 2.regnskabsår, så har i i princippet 40 måneder fra start+lidt ekspeditionstid hos E0gS at løbe på for

at få egenkapitalen op at stå.

Hvis virksomheden ellers er sund, burde det være muligt via driften.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja..Steffen §119 ÅRL er en trykfejl..sorry!

Tilmeldt 26. May 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 23:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Okey, det jeg nu har forstået er:

  • Lovgivningen som min partner henholder sig til er Anpartsselskabsloven $52
  • Den pågældende regel omkring halvdelen af egenkapitalen, er først gældende i forbindelse med aflæggelse af årsregnskabet og herefter skal man blot kunne forelægge en plan for genetableringen af egenkapitalen. 
  • Min partner kan ikke kræve at vi indskyder yderligere kapital

Er det korrekt forstået?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja...det er korrekt forstået!

Tilmeldt 26. May 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 08:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Super. Tusind tak for jeres hjælp!

Fra København
Tilmeldt 30. Jan 08
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige for at jeg forstå det her 100 %.

 

Drejer det sig så om at egenkapitalen er under de 50% af den indskudtekapital, eller skal der være aktiver for over t.kr. 62,5?

Tilmeldt 26. May 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen E:

Drejer det sig så om at egenkapitalen er under de 50% af den indskudtekapital, eller skal der være aktiver for over t.kr. 62,5?

Så vidt jeg forstår så er grænsen 62.500 kr. Hvorvidt dette skal være i likvide midler eller andre aktiver er jeg ikke helt sikker på.

Men eftersom at reglen først har betydning i forbindelse med aflæggelse af årsregnskabet og at der på det tidspunkt blot skal kunne fremlægges en plan for genetableringen, så anser jeg det ikke som et problem.

 

PS: Det er godt nok fantastisk at man så hurtigt kan få hjælp til en sådan halvkompleks problemstilling på Amino. Endnu engang tak for alle jeres indlæg Smile

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Grænsen går på anparts-aktiekapitalen........dog altid ved 62.500 kr.

Vi taler aktiver minus passiver..om det så er varelager, likvider, maskiner eller andet er underordnet.

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)