Hej FashionSeller.
Jeg er ikke helt sikker på, hvad jeg har skrevet, der får dig til at svare, som du gør, men jeg må jo ihvertfald ikke have udtrykt mig tydeligt nok. Jeg prøver lige igen.
Jeg mener selvfølgelig ikke, at man bare kan tilføre et produkt nogle "latterlige ting", som du skriver, og ramme et marked, der er en boble. Men nu er det sådan, at begrebet "functional foods" ikke bare er en boble, men en realitet. Det var en trend, der startede for ca. 10 år siden - i USA selvfølgelig, hvor mange trends stammer fra. Man tilfører ikke et produkt "latterlige ting", men fx. ekstra vitaminer, mineraler, bakterier eller andre virkstoffer, der har en dokumenteret effekt. Det er det sammen med Red Bull og energidrikkene, der indeholder sukker og koffein, eller med Activia yoghurt, der hjælper mod oppustethed, eller mælk med ekstra kalkindhold eller corn flakes med flere vitaminer. Der er sådan set ikke noget mystisk i det.
Du skriver:
"Det er som om at folk bare tror, at ved at klister en mærkat på en
varer, så sælger den forevigt godt. 1 år efter når trenden er ovre, går
firmaet på røven, fordi ingen tror på så useriøst et produkt.
Men jeg vil da foreslå L´oreal at lave hårfarve, som giver hvidere
tænder eller Haribo at markedsføre deres slik som sund økologisk og
funktions aftensmad. Det er vel ligeså gode ideer, som ingen vil fange
pointen med."
Det er slet ikke den effekt, jeg skriver om. Naturligvis kan man ikke bare sætte en mærkat på et produkt, og så tro den hellige grav er velforvaret. Der er mange ting, der spiller ind ved lanceringen af et produkt - specielt er FMCG markedet jo særdeles konkurrencepræget, så der skal man tænke sig godt om. Nogle af de ting, der spiller ind er troværdighed, kontekst, kernekompetencer og behov. Derfor lancerer L'Oreal ikke hårfarve, der giver hvidere tænder.
Igen må jeg beklage, hvis jeg har udtrykt mig uklart. Jeg mener stadigvæk ikke, at NGram skal tage en energidrik og lancere den som noget andet. Jeg mener, at NGram måske skal udvide sin ide eller sit koncept til måske at omhandle noget andet end energidrik. Altså ikke lade sig begrænse i ide-fasen til kun at tænke energidrik, som er et ekstremt svært og konkurrencepræget marked at komme ind på.
Til slut vil jeg da lige sige, at jeg er sikker på, at mange ikke ser markedet for økologiske produkter som noget "øko hulla hulla" eller en boble. Og du må endelig ikke forveksle functional foods med økologi - det er to vidt forskellige ting.
Med disse ord vil jeg afslutte diskussionen - jeg håber, det nu er lykkedes mig at gøre mit budskab klart.
Mvh.
Rikke