Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tip til brug af

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Bemærk - nedenstående tip er lavet til PHP og Javascript - benytter du et andet sprog end php, vil dette ikke virke på din side.

Kære Aminoer,
Jeg synes efterhånden det var tiden, hvor jeg ville dele en ting med jer, som jeg synes er rigtig smart!
Når man designer sin hjemmeside, er man som regel begrænset til at bruge nogle få skrifttyper, som alle browsere kan læse. Dette kan være en stor begrænsning, hvis man gerne vil have nogle sider med flot tekst, men i stedet for tekst, bliver man nødt til at indsætte billeder de steder hvor man vil benytte en anden skrifttype.

Med nedenstående fremgangsmåde er det muligt at lave sine sider med ganske standard tekst (evt. fra et udtræk fra en database). Men når brugeren ser slut-siden i sin browser, er teksten i visse "tags" (f.eks. <h1>, <p> osv.) erstattet af en flot skrifttype efter eget valg.
Hvad der er rigtig smart ved denne metode er, at teksten bliver erstattet vha. javascript, og derfor vil søgemaskinerne se den oprindelige tekst (da de ikke understøtter javascript) mens brugerne af din hjemmeside vil se teksten som flotte billeder - dette betyder at du STADIG vil blive fundet i søgemaskinerne hvis du søger på teksten på din side (selv. forudsat at du har din side indekseret i søgemaskinerne).

Nok snak, lad os se et eksempel:
På http://www.festiblokhus.dk/viewmenu.php?id=6 kan du se et eksempel, hvor jeg har brugt en "unormal" skrifttype. Alt indhold under de forskellige retter, bliver hentet fra en database, og passerer igennem javascript koden, hvor det bliver erstattet med billeder. Men søgemaskinen ser kun den oprindelige tekst fra databasen, og kan dermed indeksere indholdet på siden. (Desværre understøtter den valgte skrifttype ikke Æ, Ø og Å, men det findes der mange skrifttyper som gør).

Hvordan gør man?
For folk som er vant til at kode i javascript, er det sikkert ikke den store udfordring at lave noget lignende ovenstående eksempel - men for andre kan det være en stor opgave. Jeg vil prøve at forklare hvordan det gøres her:

Filerne som du skal bruge til dette eksempel findes på http://www.stewartspeak.com/projects/dtr/ under "The files" i menuen til højre.

Først skal du have din side klar med almindelig tekst. Den tekst du vil have erstattet med billeder skal stå i et bestemt "tag" på siden - f.eks. paragraf <p> tag. Vær opmærksom på, at alle <p> tags på siden erstattes af den nye skrifttype, så tjek siden inden du er færdig ;-)



       
  1. Lav en mappe kaldet "cache" i din root på dit domæne. (For at siden skal vises korrekt første gang en bruger besøger den, laver vi en "cache" af billederne som genereres "on the fly" hvilket øger hastigheden hvormed siden vises)


  2.    
  3. Upload filerne "test.png", "replacement.js", "heading.php" samt en valgfri skrifttype af formatet TTF (True Type Font) til din root-folder (Husk at ændre navnet på heading.php.txt til heading.php)


  4.    
  5. Åbn "replacement.js" i din favorit-editor.
    Udskift de første 8 linjer af koden

    replaceSelector("h1","h1.php",true);
    replaceSelector("h2","h2.php",true);
    var testURL = "test.png";
    var doNotPrintImages = false;
    var printerCSS = "replacement-print.css";
    var hideFlicker = false;
    var hideFlickerCSS = "replacement-screen.css";
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Hmm.. ved ikke lige hvad der skete for titlen på mit indlæg - der skulle stå "Tip til brug af "unormale" skrifttyper på din php hjemmeside"..

Er der nogle der kan rette det for mig, for jeg har ikke mulighed for det, når jeg selv prøver at rette i mit indlæg??

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)