Jeg er igang med at startet webshop op for det firma jeg arbejder i.
Vi har et bureau til at hjælpe os. Jeg står med to udfordringer, som jeg er meget i tvivl om hvad der er det rigtige, der sker jo meget på SEO fronten og det kan være svært at følge med.
1. Bureauet vi er i kontakt med mener ikke at det kan svare sig at lave SEO på produktbeskrivelserne, da kollektionerne skifter ca hver 3-4 måned. Jeg mener at have læst at en SEO beskrivlese på omkring 1000 anslag er anbefalet, men det gælder måske mere på kategoritekster og ikke på produktbeskrivelser?
2. Vi kommer til at lave to webshops, vil det være en SEO mæssig udfordring at bruge samme produktbeskrivelse på disse sites? Jeg tænker her på dobbelt content. vil det være en mindre udfording, hvis produktbeskrivelsen kun er på få hundrede ansalg.
Det kommer vel an på, om du har planer om at ranke på produktsiderne også. Hvis der er meget trafik at hente på produktsiderne, så kan det jo godt betale sig. Er der omvendt ikke ret meget trafik at hente der, så er der nok mere at hente på kategorisiderne.
2 forskellige shops = 2 forskellige tekster. Ellers risikerer du duplicate content.
Kategorisider giver masser af trafik. Så brug pengene på at lave kategorisider, men forskellige for de to websites. Du kan godt sælge de samme varer på to websites, men stadig vinkle varerne forskelligt i forhold til kunder, så kan den ene f.eks. være outdoor og den anden sport, men stadig sælge de samme sko. Det er vigtigt når de laver SEO tekster til kategorierne at de henter trafik fra forskellige steder/kunder. Med ens tekster, henter I bare de samme kunder og går nærmest i konkurrence med jer selv.
Definer personaer og map købsrejsen før du begynder at lave SEO. Find i den forbindelse ud af ved hvilke touchpoints, du mener SEO kan hjælpe din virksomhed med og start med at lave det på den type sider, der matcher det behov i kundens købsrejse. Så må resten komme bagefter :).