Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål vedrørende webportal som led mellem køber og sælger

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Oct 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 00:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej aminoer. Min bror og jeg har gået med en ide i et stykke tid til en webportal, og har nu besluttet os for at rykke på det. Overordnet set går ideen ud på, at man på siden kan up-loade et ikke-fysisk it-produkt og sælge det til andre besøgende på siden. Med den type af it-produkt som vi regner med at forhandle, vil det være muligt at sælge samme produkt videre til mange forskellige købere. Vi vil så som mellemled opkræve en hvis andel, hver gang folk køber et produkt. I den forbindelse er der opstået en del spørgsmål, som det indtil videre har været svært at få svar på. Jeg håber i vil tage jer tid til at hjælpe med nogle af dem.

-Da produkterne er elektroniske er de som sådan ikke mulige at returnere, da både køberen, sælgeren og os som mellemled hele tiden vil kunne have en kopi af produktet. Hvordan vil dette så fungere i forhold til returret? Skal køberen stadig have mulighed for at få penge tilbage, eller er det noget som man også evt. kan skrive sig ud af i handelsbetingelserne?

-Vi er lidt i tvivl omkring, hvorvidt vi bør oprette et firma og få et CVR-nummer, eller om vi skal vente til vi har en ide om, om projektet på længere sigt kan give et ordentligt overskud. Er der de samme krav og omkostninger til regnskab og andre ting uanset om man har et firma eller ej?

-Hvis i har andre gode råd, eller ting som vi bør være specielt opmærksomme på, vil vi sætte stor pris på at høre det!
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:45
Hvor mange stjerner giver du? :

http://e-handelsjura.dk/e-handelsjura/fortrydelsesret/fortrydelsesret-ved-salg-af-ydelser/digitale-produkter/

 kan svare på det med fortrydelse som med korrekt fulgte regler kan bortfalde netop hvis ydelsen i princip tages i brug ved åbning af fil, bryde dvd o.l. men læs

Der er samme krav til regnskab som udgangspunkt - blot jo ikke moms uden CVR med momsregistrering. Ses det som hobby og/eller uden CVR vil I ikke få fradrag for underskud - men for de konkrete udgifter som modregning til indtægter. Jeg ville nu nok stifte selskab da jeg ikke synes det lyder som noget der kunne være helt uden personlig risiko økonomisk

Elektroniske ydelser må ikke som udgangspunkt sælges til private i EU uden I momsmæssigt skal registreres for moms i hver EU land, hvilket man kan blive i skat som onestopshop - det fordrer at I altid ved hvilket land kunden modtager ydelsen i så I kan lægge landets momssats på - mere om hvilke elektroniske ydelser og andet her http://johnhannover.blogspot.dk/2014/08/nye-momsregler-for-en-del-ydelselssalg.html 

I kan checke markedet  der er jo en del af disse typer webshops - mange udenlandske - 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Oct 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak for dit svar John, og det vedhæftede link. Ydelsen vil netop blive taget i brug når kunden downloader og åbner den købte fil. Ved du om det i forhold til fortrydelsesretten inden købet vil være tilstrækkeligt, at oplyse om at fortrydelsesretten bortfalder i handels- og salgsbetingelserne, og så få kunden til at sætte kryds i et felt, hvor de accepterer dette. Som jeg forstår det skal kunden så efter købet have en bekræftelse på aftalen, og en kopi af de betingelser for fortrydelsesretten de har accepteret, evt. tilsendt på mail. Skal man så her blot sende alle de vilkår kunden har accepteret, eller har jeg misforstået noget?

Vi kommer sandsynligvis til at kunne holde vores udgifter på et temmelig lavt niveau, da både min far og bror har godt styr på det it-mæssige, og vil dermed kun betale fast for hosting, betalingsportal på siden og noget marketing, samt engangsudgifter til ting som et script. Som det ser ud lige nu er det noget, som vi sagtens selv kan dække.

De filer vi regner med at sælge videre, vil helt klart primært være rettet mod danske forbrugere og på et .dk domæne, og vil ikke have megen relevans for andre end danskere. Det kan dog selvfølgelig ikke udelukkes helt, at en person fra udlandet alligevel køber igennem os, så vil vi derfor stadigvæk blive nød til at registreres som onestopshop, selvom vi også omsætter for under 50.000?

Vi har checket markedet i DK, og der findes ingen af den type side og med den målgruppe som vi planlægger at gå efter.

Ved godt, at det er mange spørgsmål, men håber at du eller andre kan hjælpe med at besvare nogle af dem.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tør ikke sige præcis fremgangsmåde for at frasige retur
Ja hvis I skal sælge elektronisk ydelse til private i EU skal I registreres uansete omsætning - alternativt have kun åbent for danske kunder /IP

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Oct 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Det vi overvejer muligvis at gøre, er at geoblocke vores side, således den kun kan tilgås fra danske forbrugere. Som jeg forstår det du skriver, skal vi dog uanset hvad momsregistreres, men behøver vi så også at gøre det som onestopshop?

Et andet spørgsmål i forhold til moms er: Hvis vi eksempelvis sælger en fil til 10 kr., og vores andel er 5 kr., skal momsen så udregnes ud fra de 5 eller 10 kr?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Momsreg pligt opstår når det er åbenlyst man vil ramme 50 t på enhver 12 mdr periode - og sælger i kun til DK er det det eneste i skal tænke på
jeres moms er salgsmoms minus købsmoms og - hvis i ikke har købsmoms fordi i ikke køber med moms på regningen, så er momsen på salgsbeløbet 10 kr i dit fald

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)