Er der nogle herinde som har erfaringer med at udvælge hvilke keywords man vil rangere på i en B2Bvirksomhed der tilbyder produktgrupper som også findes i consumer versioner?
I mit tilfælde drejer det sig om IT udstyr - men der er jo også mange forbrugere som søger på ting som "Computer, Harddisk, CPU osv.". Det er ikke dem jeg har interesse i besøger vores side. Jeg har ikke lige kunnet Google mig frem til nogle ressourcer omkring denne problemstilling - så hvis nogle har erfaring med det samme fra anden branche, eller kender nogle gode ressourcer må de gerne henvise der til.
I dit tilfælde skal du nok kigge mere på longtail keywords.
Med et hurtigt kig på Ahrefs.com (Seo værktøj til bla. keywords), kan jeg se at f.eks. "computer til erhverv" bliver søgt på. Har en lav volume (ca. 20 om måneden), men det fanger din målgruppe mere præcist.
Vil anbefale at tage en 7 dage prøveperiode af ahrefs (koster 7$) og find så mange longtail keywords du kan nå i den tid.
Håber det hjælper dig og god jul
Webmaster for Pladesmeden.com, Kantlister.dk & Bibus-sindby.dk
Long tail keywords er nok det vigtigste her, men husk at grænserne mellem b2b og b2c søgninger sjældent er sort/hvide. Derudover bør du nok også undersøge, om der er specifikke fagtermer, som din målgruppe søger på.
Hvis du har en intern søgefunktion på dit site, kan du med fordel undersøge, hvad dine besøgende kigger efter og så starte der.
Jeg havde nok ønsket at rangere på produktkoder også, hvis det udelukkende er B2B markedet jeg var ude efter! :) Dvs. udover de gængse søgeord, så havde jeg nok overvejet seriel-numre f. eks? Kunne det være en mulighed?
Nej, det er sjældent sort/hvidt - det er dog ret skarpt optegnet i denne branche. Der er nogle er produkterne der vil kunne bruges af private hobbyister - men det er ikke nogle produkter vi vil optimere på - det er gamle produkter som ligger meget lavt i pris kontra vores kerneforretning som både er højt specialiserede, og som ligger i en prisklasse hvor de private der har råd til dem, nok ikke har tiden til at lege med dem ;)
Shoppen er ikke lanceret endnu, men vi vil helt klart bruge intern data til at optimere ud fra på sigt - men vil gerne lave noget forarbejde inden lancering så der kan være lidt trafik fra dag 1.
Ja - det er bestemt en idé. Vi handler dog hovedsageligt med brugt, og kan derfor ikke garantere at have bestemte produkter på lager, og nogle produkter vil vi kun få hjem en gang.
Jeg tænker selv at der skal optimeres på bestemte serier / hovedprodukter. Fiktivt eksempel kunne være Macbook som jeg vil forsøge at rangere på, mens vi ikke sælger selve MacBooken, men reservedele så som skærm, tastatur osv.
Samtidigt måske forsøge at optimere på produktkoderne for fx top XX produkter osv.
Cool, ville det i såfald ikke være en ide først at teste, hvad folk søger efter vha. betalt annoncering og så bruge de indsamlede data til at understøtte den SEO-strategi I vælger?